• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134344
+
-

موج گرانی در بازار لوازم خانگی کوچک

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری: قیمت لوازم خانگی خرد تا 25درصد افزایش قیمت داشته است


سیر صعودی قیمت و کاهش قدرت خرید باعث رکود بی سابقه بازار شده و تولید کنندگان این کالاها پیگیری درخواست خود برای افزایش قیمت را متوقف کردند.
مشاهدات میدانی همشهری، در بازار لوازم خانگی بیانگر افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها، به‌خصوص در لوازم خانگی خرد، در مراکز خرده فروشی سطح شهر و تشدید رکود حاکم بر بازار است. فعالان بازار می‌گویند؛ رشد قیمت‌ها اغلب مصرف‌کنندگان را به تعمیر لوازم خانگی موجود در منازل یا حتی خرید لوازم خانگی دست دوم به جای محصولات گران قیمت نو وادار کرده است. کاسبان بازار می‌گویند؛ میزان افزایش قیمت در لوازم خانگی خرد، به‌مراتب بیشتر از لوازم خانگی حجیم و درشت مانند یخچال فریزر، ساید بای ساید، ماشین لباسشویی و ظرفشویی‌ بوده است. تولید‌کنندگان لوازم خانگی خرد از افزایش 4تا 25درصدی قیمت این اقلام از ابتدای امسال خبر می‌دهند. قیمت محصولات برخی برندهای داخلی مانند پارس خزر و آبسال، به‌طور رسمی 10تا 25درصد افزایش یافته، برخی دیگر از برندهای داخلی لوازم خانگی کوچک نیز یا در صف بررسی افزایش قیمت محصولات خود در سازمان حمایت هستند یا اینکه به افزایش غیررسمی و چراغ خاموش قیمت محصولاتشان روی آورده‌اند. به‌گفته فعالان صنفی، اگرچه هیچ کمبودی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد اما هنوز هم رکود حرف نخست این بازار است و کمتر خریداری در بازار ریسک خرید محصولات گرانقیمت را می‌پذیرد.

افزایش4تا 25درصدی قیمت لوازم خانگی خرد 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک، با بیان اینکه امسال به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، قیمت انواع لوازم خانگی کوچک نسبت به سال گذشته 4تا ۲۵درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد تولیدکنندگان به افزایش قیمت تمایلی ندارند، اما به‌دلیل افزایش قیمت تمام‌شده کالا‌ها در پی افزایش نرخ حمل‌ونقل، حقوق کارگران، انرژی و غیره برای تامین حداقل سود،قیمت کالا‌های خود را افزایش می‌دهند. ابوالقاسم شانه‌ساز افزود: بخش عمده‌ای از لوازم خانگی کوچک مورد نیاز بازار، در داخل تولید می‌شود و فقط چند مورد خاص که تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد، وارد می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به سشوار، اتو و تهویه هوا اشاره کرد. او گفت: میزان لوازم خانگی خرد وارداتی عدد بزرگی نیست و محصولات اصلی شامل چرخ گوشت، آبمیوه گیری، پلوپز، جاروبرقی، پنکه و بخاری برقی به وفور در داخل تولید و عرضه می‌شود. شانه‌ساز در مورد سهم قاچاق از بازار لوازم خانگی خرد گفت: در حوزه لوازم خانگی کوچک ۸۰درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود و ۲۰درصد دیگر کالاهای قاچاق است که عمدتا مورد تقاضای افرادی است که مایل به خرید برخی کالا‌های خاص با قیمت بسیار بالا هستند.

واردات لوازم خانگی با کانتینر 
در عین حال سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش سهم قاچاق از بازار این محصولات خبر داد و گفت: شاهدیم لوازم خانگی به‌صورت گسترده و با کانتینر بدون پرداخت تعرفه و عوارض وارد کشور می‌شود. حمیدرضا غزنوی، افزود: با وجود خودکفایی 80درصدی و توان رقابت با رقبای خارجی در صنعت لوازم خانگی از سرمایه‌گذاری خارجی در برخی قطعات مانند کمپرسور یخچال و موتور ماشین لباسشویی استقبال می‌کنیم، اما نباید واردات این اقلام به‌صورت کالای کامل آزاد باشد زیرا تولید انبوه داخلی از بین رفته، کیفیت این محصولات کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد. او گرانی لوازم خانگی برای مصرف‌کننده و تولید کنند گان را چالش پیش روی این صنعت دانست و افزود: در این زمینه دولت باید با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مردم، مشکل رکود بازار را برطرف کند و علاوه بر آن با توجه به گرانی مواداولیه مشکل تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش تولید‌کنندگان را مرتفع و صنعت لوازم خانگی را از بلاتکلیفی خارج کند.

گرانی و رکود  توأم در بازار لوازم خانگی 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه رکود و گرانی در بازار این محصولات توأم شده است، گفت: مصرف‌کنندگان قدرت خرید لوازم خانگی گران را ندارند، این امر موجب تغییر رویکرد آنها به سمت انجام تعمیرات یا حتی خرید کالاهای دست دوم شده است. در این بین با وجود تشدید رکود، رشد هزینه تمام‌شده تولید موجب افزایش رسمی قیمت‌ها به‌خصوص در لوازم خانگی خرد شده است. اکبر پازوکی در مورد سرانجام درخواست افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی در سازمان حمایت، افزود: پیگیری درخواست افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی توسط شرکت‌های تولید‌کننده به‌دلیل شیوع کرونا، تشدید رکود بازار و انتخابات ریاست‌جمهوری فعلا متوقف شده است. او گفت: بازار لوازم خانگی خیلی خراب است، حتی برخی فروشندگان حاضر به فروش محصولات خود با تخفیف‌های بیشتر و پایین‌تر از قیمت عرف بازار هستند اما خریداری نیست. پازوکی با اشاره به افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی خرد و درشت برخی برندهای داخلی، افزود: از ابتدای امسال برند آبسال قیمت محصولات خرد و لوازم خانگی بزرگ مانند کولر آبی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی را 10درصد افزایش داده، شرکت پارس خزر نیز افزایش 25درصدی قیمت همه محصولات خرد خود را به شرکت‌های فروش ابلاغ کرده است. او افزود: هرچند برخی برندها مانند دوو، اسنوا و بوش قیمت لوازم خانگی خرد و حجیم قبلی خود را تغییر نداده‌اند اما محصولات جدید این برندها که دارای آپشن‌های بیشتر و کیفیت بالاتری هستند با قیمت‌های جدید به بازار عرضه می‌شوند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: به‌دلیل کاهش قدرت خرید بیشتر مصرف‌کنندگان به تعمیر لوازم خانگی موجود در منازل روی آورده‌اند، درحالی‌که قبلا، مثلا با خرابی بورد ماشین لباسشویی، مشتری بیشتر به تعویض تا تعمیر وسیله تمایل داشت. او در زمینه مشکلات تامین قطعه برای تعمیر لوازم خانگی، افزود: قطعات لوازم خانگی برندهای داخلی درحال تامین است و ارائه خدمات به مشتریان ادامه دارد اما در بازار محصولات برخی شرکت‌های خارجی، متقاضیان تعمیر محصولات برای چند هفته در نوبت تامین قطعات اصلی مانند بورد و کمپرسور قرار می‌گیرند؛ با وجود این برخی از این شرکت‌ها که تامین قطعات آنها زمانبر است، مثلا یخچال جایگزین را به مشتری ارائه می‌دهند یا حتی پیشنهاد تعویض محصولات نو با دست دوم را به آنها می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید