• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 7 تیر 1400
کد مطلب : 134331
+
-

تورم ناشتایی

گزارشی از افزایش قیمت خوراکی‌هایی که عموم مردم برای وعده صبحانه مصرف می‌کنند

صبحانه می‌تواند یکی از گران‌ترین و البته جذاب‌ترین وعده‌های غذایی باشد. بعضی متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که جایگزین یا حذف‌کردن آن توصیه نمی‌شود. در روزگاری که تورم کالاهای خوراکی از مرزهای 60 و 70درصد گذشته است، تهیه یک صبحانه نسبتا پر و پیمان، می‌تواند خرج بسیاری روی دست شما بگذارد. براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌١٤٠٠ به عدد ٤٦. ٩درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که در این میان سهم تورم کالاهای خوراکی قابل توجه‌تر است. شیر، پنیر، تخم‌مرغ، نان، چای، مربا، عسل، خامه، کره و... از اجزای اصلی صبحانه در فرهنگ ایرانی به‌شمار می‌روند. البته کم نیستند خانواده‌هایی که کره بادام‌زمینی، شکلات صبحانه و... هم حتما سر میز صبحانه‌شان یافت می‌شود. اما هرکدام از اجزای روتین صبحانه در یک سالی که میان دو اردیبهشت 1399و 1400قرار داشت، چقدر گران شده‌اند و میانگین قیمت امروزشان چقدر است؟ داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت در یک سال گذشت مربوط به گروه چای و قهوه بوده است و کمترین افزایش قیمت را کره بادام‌زمینی تجربه کرده است.

75%شیر و پنیر و تخم مرغ

  گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ در اردیبهشت امسال، ‌نسبت به اردیبهشت سال قبل، به گواه مرکز آمار ایران 75درصد گران‌ شده‌اند.
  در 12‌ماه منتهی به‌ ماه اردیبهشت سال1400 اما این گروه خوراکی، 75 درصد گران‌تر شده‌اند.
  پنیر، شیر و تخم‌مرغ به‌طور میانگین نسبت به‌ ماه قبل، 5درصد ارزان‌تر شده‌اند.
  امروز قیمت پنیر بین 13 تا 17هزار تومان است.
  نرخ تخم‌مرغ برای هر شانه حدود 40هزار تومان برآورد می‌شود.
  شیر، بسته به برندی که انتخاب می‌کنید بین 8 تا 12هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

69%شکر، مربا، عسل

  گروه شکر، مربا، عسل، براساس گزارش مرکز آمار ایران در ادیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل، 69درصد گران‌تر شده‌اند.
  این گروه از خوراکی‌ها نسبت به سال قبل، 3.8درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.
  هر بسته 900گرمی شکر، هم‌اکنون بین 20 تا 30هزار تومان قیمت دارد.
  قیمت یک شیشه مربا 300گرمی بین 17 تا 30هزار تومان است و این در حالی است که همین مربا سال گذشته بین 10 تا 19هزار تومان بوده است.
  عسل یکی از گران‌ترین اجزای صبحانه است. یک کیلو عسل بین 170 تا 250هزار تومان قیمت دارد.

4/78%چای، قهوه، کاکائو

  تورم در گروه چای و قهوه از همه گروه‌ها بیشتر بوده است. براساس گزارش مرکز آمار این گروه غذایی 78.4درصد افزایش قیمت را در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل، تجربه کرده‌اند.
  این گروه مواد غذایی نسبت به‌ماه گذشته سال‌جاری 4.3درصد گران شده‌اند و تورم آنها در 12‌ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری، 54درصد تورم را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.
  قیمت چای، کیلویی 60تا 90هزار تومان است.
  هر کیلوگرم قهوه ترک بین 80تا 100هزار تومان قیمت دارد که البته بسته به برند قهوه می‌تواند تا 150هزار تومان هم افزایش پیدا کند.

56%نان و غلات

  براساس گزارش‌های منتشرشده از مرکز آمار ایران، تورم در گروه نان و غلات در اردیبهشت سال‌جاری، 56درصد برآورد می‌شود و تورم ماهانه گروه نان تنها 1.9درصد است.
  تورم سالانه گروه نان، در گزارش مرکز آمار ایران، 53.4درصد اعلام می‌شود.
  نان سنگک دانه‌ای 3تا 7هزار تومان است که بسته به نوع آن متغیر است.
  نان بربری بین 2تا 5هزار تومان قیمت دارد.

50%کره بادام‌زمینی و شکلات صبحانه

  بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کره بادام‌زمینی و شکلات صبحانه بین 50 تا 60درصد گران‌تر شده‌‌اند. قیمت هر شیشه کوچک شکلات صبحانه از 25هزار تومان در سال گذشته به 55هزار تومان در سال‌جاری رسیده است.
  قیمت یک شیشه بادام‌زمینی خارجی هم از حدود 60هزار تومان به 120هزار تومان رسیده است و البته نمونه‌های ایرانی هم از میانگین 17هزار تومان قیمتی در سال گذشته امسال به حدود 28هزار تومان رسیده‌اند.

صبحانه گران در کافه، هتل

  یکی از تفریح‌هایی که بخشی از جامعه پیش از شیوع کرونا داشتند، صبحانه‌خوردن در کافه‌ها و هتل‌ها بود. اگر بی‌توجه به شرایط کرونایی، هنوز به‌دنبال خوردن صبحانه‌های سلف‌سرویس در هتل‌ها باشید باید بدانید که هزینه استفاده هر نفر از اردو، 80 تا 150هزار تومان است.
  اگر اهل صبحانه‌خوردن در کافه هستید که به‌طور میانگین هر نفر برای دیس کوچک صبحانه در کافه باید 50هزار تومان هزینه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :