• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 تیر 1400
کد مطلب : 134200
+
-

الهه شعبانی/مدیر انجمن احیای ارزش‌ها

صدای زنان آسیب‌دیده‌ایم

صدای زنان آسیب‌دیده‌ایم

انجمن احیای ارزش‌ها به‌عنوان یک نهاد مدنی از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.
هدف اصلی این انجمن حمایت از نهاد خانواده با تأکید بر حفظ و منزلت انسانی و عزت نفس آسیب‌دیدگان اجتماعی و همچنین آموزش و ارتقای آگاهی عمومی در مورد آسیب‌هاست. در این مسیر، انجمن احیا خط مشاوره تلفنی رایگان و محرمانه را برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی کرد تا افراد آسیب‌دیده بتوانند از سراسر ایران با خطوط مشاوره تماس بگیرند و در حوزه‌های مختلف مشاوره دریافت کنند. پس از گذشت یک سال، این‌طور پیش‌بینی می‌شد که عمده سؤالات تماس‌گیرندگان در مورد اختلافات زناشویی و خانوادگی باشد، اما در این بین سؤالات بسیاری در مورد ویروس اچ. آی. وی و ایدز پرسیده شده بود و این موضوع باموج دوم این بیماری در کشور ما همزمان بود.  
 موج اول اچ. آی. وی در ایران با خون‌های آلوده منتقل‌شده از فرانسه آغاز شد و پس از آن در بین معتادان تزریقی با سرنگ آلوده شیوع پیدا کرد. بسیاری از این معتادان در زندان به ویروس مبتلا شدند و پس از آن، ویروس را ناآگاهانه به همسران و فرزندان خود انتقال دادند.  
انجمن احیا با توجه به تحلیل‌های انجام‌شده روی داده‌ها، تصمیم گرفت به‌صورت تخصصی روی موضوع اچ. ‌ای. وی فعالیت خود را آغاز کند و در این حوزه به آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم بپردازد. در این میان، انجمن احیا حمایت خود را از زنان و کودکانی که با ویروس اچ. آی. وی زندگی می‌کنند، شروع کرده و تاکنون این افراد را تحت پوشش قرار داده است.  
زنانی که با ویروس اچ. آی. وی زندگی می‌کنند با عنوان «مادران حامی سلامت» در این مجموعه عضو هستند؛ زنانی که در دل مشکلات بسیار و انگ‌های اجتماعی و طردهای اطرافیان، همچنان به روزهای روشن امیدوارند و برای زندگی بهتر و جامعه‌ای سالم‌تر تلاش می‌کنند. بسیاری از این زنان در کنار آموزشگران انجمن، در جلسات آموزشی و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کنند و داستان زندگی خودشان را برای مخاطبان تعریف می‌کنند تا آنها نیز بدانند که می‌شود با ویروس اچ. آی. وی زندگی کرد. آنها از جهل و ناآگاهی و مشکلاتشان در جامعه حرف می‌زنند و عنوان می‌کنند که تنها راه پیشگیری از این ویروس آگاهی است.  
داستان زندگی این زنان پر از فراز و فرود است؛ زنانی که در جامعه با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و از قضاوت‌های به دور از انصاف برخی از اطرافیان، درد می‌کشند. برای آنکه آنها را بهتر و بیشتر بشناسیم، با روزها و روزگارشان و آنچه از سر گذرانده‌اند بیشتر آشنا شویم، گروهی از نویسندگان جوان تصمیم گرفته‌اند تا روایت‌های آنها را به قلم در بیاورند و قصه‌هایشان را ثبت کنند.  
این کار در حال حاضر در انجمن احیای ارزش‌ها آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم با آگاهی‌بخشیدن به همه مردم جامعه، سلامت اجتماعی را ارتقا دهیم و روزهای پرامیدی را برای مادران حامی سلامت رقم بزنیم.  

این خبر را به اشتراک بگذارید