• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134161
+
-

خبرهای کوتاه/ آسمان صاف ایران در هفته پیش‌رو


آسمان ایران طی هفته پیش‌رو صاف و جوی پایدار در کشور حاکم خواهد بود.
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این‌باره به ایسنا گفت: در این مدت ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات جنوب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رشد ابر و احتمال وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی وجود دارد. وی اضافه کرد: در نوار شرقی به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود، همچنین شرق دریای عمان مواج است.
به‌گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، امروز 5تیرماه در خوزستان و ایلام وزش باد شدید گاهی خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست. وی افزود: در ساعات بعدازظهر روزهای یکشنبه و دوشنبه (۶و۷ تیرماه) نیز در شمال استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و در ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر گاهی بارش پراکنده و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین آسمان تهران صاف گاهی همراه با وزش باد خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و خنک‌ترین زمان به ۳۶ و ۲۴درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

   کاهش ۵۷سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه 
تراز دریاچه ارومیه با 1271.20 متر نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 0.57متر کاهش یافته است.
یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش شاخص‌های آبی دریاچه ارومیه به ایرنا گفت: وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون به 3هزار و ۴۸۷کیلومترمربع کاهش یافته که این رقم در مدت مشابه سال قبل 3هزارو۶۰۱کیلومترمربع بود. حجم فعلی دریاچه اکنون 4.51میلیارد مترمکعب است که سال گذشته در این مدت 6.42میلیارد مترمکعب بوده است. غفارزاده یادآور شد: متوسط تراز نرمال دریاچه در دوره آماری ۱۳۴۵تا۱۳۹۹ شمسی، یکهزار و ۲۷۴متر و ۵۶سانتی متر بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰سال - از ۱۳۹۴ - به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰درصد از مساحت آن خشک شد.
دریاچه ارومیه با اقدامات سال‌های اخیر اگرچه وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال‌های۱۳۹۳و۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش‌ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت‌تری نسبت به سال‌های پرآب برخوردار است اما همچنان با کاهش سطح آب مواجه است و مشکلات حوضه‌های آبریز آن هنوز حل نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید