• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 1 تیر 1400
کد مطلب : 133819
+
-

امیدواری به واکسن کوبایی

امیدواری به واکسن کوبایی

زهرا خلجی- خبر‌نگار

شرکت زیست دارویی BioCubaFarma با استناد به داده‌های اولیه آزمایش‌های فاز آخر واکسن Soberana2 از اثربخشی 62درصدی این واکسن کووید-19 با 2 تزریق 2 دوز خبر داد. این میزان اثربخشی یعنی واکسن کوبایی از آستانه اثربخشی مورد نیاز برای دریافت تأیید تنظیم‌کننده‌ها و آژانس‌های بهداشتی در سراسر جهان، ازجمله سازمان بهداشت جهانی عبور کرده است.
کوبا دهه‌هاست که در ساخت واکسن، شهرتی جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان است، 5‌کاندید واکسن کووید-19 در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارند که از این تعداد 2واکسن Soberana2 و Abdala در مراحل آخر هستند. به گزارش الجزیره، ویسنته ورز بنکومو، مدیر مؤسسه دولتی واکسن‌سازی‌ فینلای و سازنده Soberana2، می‌گوید: این یک نتیجه بسیار دلگرم‌کننده است. از آنجا که در میان بحران شیوع جهش‌های جدیدتر و خطرناک‌تر قرار داریم طی هفته‌های آتی باید نتایج مربوط به اثربخشی را با 3 دوز کسب کنیم که انتظار داریم میزان آن بالاتر باشد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که بزرگ‌ترین جزیره کارائیب پس از ورود انواع مسری‌تر ویروس کرونا، با ثبت رکوردهای جدیدی از موارد ابتلا، با بدترین موج از ابتدای شیوع همه‌گیری روبه‌رو شده است.
ماه گذشته، مقامات کوبا اعلام کردند نوع بتا، که نخستین‌بار در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد در این کشور غالب شده است. این جهش بیشترین میزان فرار از سیستم ایمنی یا عدم‌پاسخ را بین واکسن‌ها نشان داده است، اگرچه نتایج  Soberana2 در برابر این جهش امیدوار‌کننده است. ایران نیز در جریان تولید Soberana2 از اوایل امسال در آزمایش‌های بالینی فاز نهایی این واکسن شرکت کرده است. چندین کشور از آرژانتین و جامائیکا گرفته تا مکزیک و ونزوئلا برای خرید واکسن‌های کوبا ابراز تمایل کرده‌اند.
انتظار می‌رود با توجه به میزان اثربخشی، مقامات کوبایی در هفته‌های آینده بتوانند برای دریافت مجوز استفاده اضطراری از ناظران دارویی این کشور درخواست دهند. نتایج کامل مراحل کارآزمایی هنوز در دسترس نیست اما این اتفاق باتوجه به روندی که برخی دیگر از واکسن‌های مجاز کووید-19 در پیش گرفته‌اند، چندان مغایرت ندارد. با این حال، مقامات بهداشت کوبا گفتند که داده‌های این آزمایش‌ها، توسط یک گروه مستقل از متخصصان تجزیه و تحلیل شده است. اکثر واکسن‌های کووید-19 دارای مجوز، مبتنی بر پروتئین هستند، به این معنی که بخشی از پروتئین سنبله ویروس برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای دفع ویروس استفاده شده. ساخت این نوع واکسن‌ها معمولاً ارزان‌تر و آسان‌تر است.

حمایت سازمان بهداشت جهانی از کوبایی‌ها
سازمان بهداشت جهانی نیز از خبر میزان اثربخشی 2دوز واکسن کوبا استقبال کرد. سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سلامت در این آژانس، گفت که مشتاقانه منتظر دیدن اطلاعات کامل واکسن Soberana2 است. واکسن‌هایی با مشخصات و کارایی و ایمنی مناسب که با معیارهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. دنیا هم‌اکنون به واکسن‌های بیشتری احتیاج دارد که شرایط نگهداری آسان‌تری دارند، ساخت آنها آسان و مقیاس تولیدشان مقرون‌به‌صرفه است. سوامیناتان می‌گوید: انتقال فناوری امیدوارکننده‌ترین واکسن‌ها به تولیدکنندگان در سراسر جهان بهترین راه برای افزایش تجهیزات برای تامین تقاضای جهانی است. مقامات بهداشت جهانی گفته‌اند که برای اطمینان از جلوگیری از همه‌گیری، دامنه وسیعی از واکسیناسیون لازم است. کوبا که سال‌ها صادرکننده واکسن بود، تحت تحریم آمریکاست و این کار عواقب ناگواری بر اقتصاد و سیستم بهداشتی آن وارد کرده است. با این حال به جز واکسن‌های دردست توسعه، این کشور داروی ضد‌ویروس کرونایی به نام Jusvinza تولید کرده است که در درمان بیماران بستری    کووید-19 استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید