• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 1 تیر 1400
کد مطلب : 133814
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zpg6q
+
-

ارزیابی نگاه رئیس‌جمهور منتخب به بورس

آیا ابراهیم رئیسی می‌تواند با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، پول‌های پارک شده را به بورس بازگرداند؟

بورس
ارزیابی نگاه رئیس‌جمهور منتخب به بورس


در شرایطی که کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل خروج نقدینگی از بورس از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت است، دیروز ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری‌اش وعده داد اعتماد را به بورس باز می‌گرداند. آیا این وعده به ورود نقدینگی به بورس منجر خواهد شد؟
به گزارش همشهری، 10‌ماه از روند نزولی بورس سپری می‌شود. در این مدت 110هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شده است. به باور کارشناسان عامل اصلی نزول بورس تغییر در مولفه‌های اقتصادی ازجمله نرخ بهره بوده ضمن اینکه کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران هم به‌عنوان عامل ثانویه نقش آفرینی کرده است. به زعم کارشناسان چنانچه دولت جدید بتواند در وهله اول اعتماد را به سیاست‌های اقتصادی دولت بازگرداند و درگام دوم برنامه‌های با ثباتی برای اقتصاد تدوین کند، می‌توان به رشد دوباره بورس امیدوار بود. به زعم اقتصاددانان بخش اصلی این جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس به نحوه تشکیل کابینه و تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی بازمی‌گردد. محمد طبیبیان، اقتصاددان پیش‌تر در این‌باره به همشهری گفت: آقای رئیسی در این لحظه از تاریخ بر سر یک دوراهی قرار دارد که هم می‌تواند عملکرد بسیار درخشانی داشته باشد یا اینکه عملکردی نامطلوب و ضایعه‌بار. همه اینها بستگی دارد به اینکه در نهایت او چه تصمیمی در مورد هیأت دولت و سیاست‌هایش خواهد گرفت. ترکیب کابینه و تیم اقتصادی آینده نشان خواهد که تا چه اندازه آماده هستند تا نتیجه مطلوب ایجاد کنند.

اعتماد را به بورس برمی‌گردانم
در شرایطی که کارشناسان معتقدند دولت جدید باید تلاش کند تا از طریق جلب اعتماد عمومی بار دیگر نقدینگی را به بورس بازگرداند، دیروز ابراهیم رئیسی در جریان نخستین نشست خبری‌اش در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای احیای دوباره بورس دارد گفت: ما با انجام یک‌سری اقدامات اعتماد مردم را به بازار سرمایه باز می‌گردانیم ضمن اینکه حتما دولت، بورس را به یک قلک برای خود تبدیل نمی‌کند. او همچنین درباره ضرر و زیان سهامداران خرد گفت: حتما تلاش می‌کنیم تا از طریق ایجاد سازوکارهایی، خسارت سهامداران خرد را جبران کنیم.
رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار‌های نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد، اضافه کرد: فعال شدن صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه از ایجاد تکانه‌های بورس پیشگیری خواهد کرد. او توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما افزایش عمق بازار سرمایه از طریق ورود شرکت‌های جدید است. به‌گفته او شرکت‌های زیادی آماده هستند که وارد بورس شوند که ورود این شرکت‌ها می‌تواند عمق بورس را افزایش دهد و دولت جدید این کار را پیگیری خواهد کرد.

میزان پول‌های پارک شده 
با اظهارنظر‌های رئیس دولت سیزدهم که وعده داد اعتماد را به بورس باز خواهد گرداند، حال این پرسش مطرح است که درصورت بازگشت اعتماد به بورس امکان ورود چه میزان نقدینگی به بورس وجود دارد؟
آن‌طور که مقامات بازار سرمایه سال قبل اعلام کرده بودند در 5‌ماه نخست سال قبل 120هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد. این دوره مصادف بود با حضور میلیونی سهامداران تازه‌وارد به‌طوری که نرخ مشارکت در بازار سهام چندین برابر شد و جمعیت سهامداران بورس صرف‌‎نظر از مشمولان سهام عدالت به 15میلیون نفر رسید. حال این پرسش مطرح است که چنانچه آنطور که ابراهیم رئیسی وعده داده است بار دیگر اعتماد به بورس باز گردد چه میزان نقدینگی وارد بورس خواهد شد و این نقدینگی چه اثری بر بورس برجای خواهد گذاشت؟
 اهمیت این پرسش به این دلیل است که سال قبل با ورود 120هزار میلیارد تومان نقدینگی شاخص کل بورس تهران 330درصد رشد کرد و اکنون درصورت افزایش اعتماد عمومی می‌توان امید داشت شاخص بورس دوباره وارد یک مسیر صعودی باثبات شود.
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس دیروز درباره میزان پول‌های پارک شده در بازار سرمایه و احتمال تبدیل آن به سهام گفت: هم‌اکنون عمده پول‌ها در 2محل تمرکز دارد و بخش قابل‌توجهی از پول‌های پارک شده، مانده حساب سهامداران نزد کارگزاری‌هاست که این پول‌ها نزدیک‌ترین پول برای تبدیل شدن به سهام هستند و همواره یک مانده قابل توجهی در این حساب‌ها وجود دارد که البته به‌دلیل سیال بودن آن قابل تخمین نیست. همچنین بخش قابل‌توجه دیگری از این پول‌ها، در صندوق‌های با درآمد ثابت پارک شده است.
دهقان دهنوی با بیان اینکه پول‌های حاضر در صندوق با درآمدهای ثابت هم بسته به شرایط می‌تواند در قالب سهام وارد بازار سرمایه شود، ادامه داد: کسانی که سهام خود را می‌فروشند، برای مدت موقتی پول خود را به صندوق با درآمد ثابت منتقل می‌کنند تا موقعیت بهتری برای خرید سهام پیدا کنند و رقمی که هم‌اکنون در این صندوق وجود دارد حدود 300هزار میلیارد تومان است اما اینکه چقدر از این رقم تبدیل به سهام شود به‌طور مستقیم به شرایط بازار سرمایه بستگی دارد.
رئیس سازمان بورس اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم، پول‌هایی که نزد حساب‌های مردم در قالب پس‌انداز وجود دارد، آنها هم به نوعی پول پارک شده محسوب می‌شود و در مجموع سپرده‌گذاری‌های کشور به چند هزارمیلیارد تومان می‌رسد که می‌تواند به سهام تبدیل و در هر زمان به بازار سرمایه منتقل شوند.

ضرورت جلب اعتماد به بورس
به زعم بسیاری از کارشناسان بازگشت اعتماد به بازار سرمایه در ماه‌های آینده یک ضرورت است و اگر دولت نتواند این اعتماد سهامداران را به دست آورد چندان نمی‌تواند به رشد شاخص‌ها امیدوار باشد. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: حضور افراد حقیقی در بازار سرمایه با شکل‌گیری اعتماد میسر می‌شود و اگر جریان مالی و نقدینگی در بازار مناسب باشد این اعتماد شکل می‌گیرد.
مرتضی دلخوش، کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه چرا در ماه‌های گذشته نقدینگی وارد بازار سهام نشده است گفت: پیش از انتخابات سرمایه‌گذاران عمده این ابهام را داشتند که وارد بورس شوند یا خیر. بنابراین ممکن است این کش‌وقوس‌ها تا تعویض دولت ادامه داشته باشد و بعد از آن بورس دوباره با رشد مواجه شود. علی یوسفیان، کارشناس دیگر بازار سرمایه با بیان اینکه دولت جدید برای رشد بورس فقط باید به‌دنبال ثبات در اقتصاد باشد، گفت: بورس با کوچک‌ترین تغییرات و تصمیمات اقتصادی دچار تنش و ریزش می‌شود بنابراین در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی باید دقت زیادی صورت گیرد. یوسفیان درباره تأثیر وزرای اقتصادی دولت جدید بر بورس تأکید کرد: وزیرانی که انتخاب می‌شوند باید به کارشناسی بودن تصمیمات اعتقاد داشته باشند و تصمیمات را براساس اقدامات کارشناسی اعمال و از اجرای تصمیمات شتاب‌زده خودداری کنند چراکه هرگونه تصمیم شتابزده به بورس لطمه می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید