• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13207
+
-

پسران شهرفرنگ!

نگاهی به آمار لژیونرهای اروپایی در این فصل

دوران طلایی ایرانی‌ها در بوندس‌لیگا، روزگار درخشش نکو و شجاعی در لالیگا، سال‌های موفقیت‌آمیز آندو و اشکان در لیگ‌برتر و روزگار بازی رحمان رضایی در سریA مدت‌ها قبل به‌پایان رسیده‌ و ردپای فوتبالیست‌های وطنی، حالا در بهترین لیگ‌های اروپایی دیده نمی‌شود. ستاره‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های درجه دوم اروپایی اما فصل نسبتا خوبی را سپری می‌کنند و به‌نظر می‌رسد در ماه‌های آینده، حداقل باید در انتظار انفجار یک بمب مهیب ایرانی در سطح اول فوتبال اروپا باشیم. شاید تا چند سال قبل دستمزدهای پایین، رغبت فوتبالیست‌ها برای انتقال به تیم‌های متوسط قاره اروپا را از بین می‌برد اما حالا دیگر بازیکن‌ها برای رسیدن به تیم‌ملی و بازی در سطوح بالاتر، از کوچک‌ترین پیشنهادهای اروپایی نیز استقبال می‌کنند. فوتبال ایران در چند سال گذشته لژیونرهای زیادی تربیت کرده است. مهره‌هایی که منظم تمرین می‌کنند و در شرایط حرفه‌ای، برای آینده درخشان‌تر می‌جنگند. حالا نام ایرانی‌ها در بازار اروپا جدی‌تر گرفته می‌شود تا به کوچ وطنی‌ها به لیگ‌های درجه یک دنیا امیدوارتر باشیم. 
  علیرضا جهانبخش: فقط دو هفته با آقای گلی این فصل فوتبال هلند فاصله دارد. اتفاقی که برای بازیکنی در پست جهانبخش، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. علیرضا با 18گل و 15پاس‌گل، موثرترین بازیکن این فصل اردیویزی است. بدون این بازیکن، آلکمار هرگز نمی‌توانست در بین 3تیم اول جدول لیگ قرار بگیرد. جهانبخش در جام‌حذفی نیز یک‌گل به‌ثمر رسانده و دوپاس‌گل داده است. 
  سردار آزمون:پایان سال2017 برای سردار به‌شدت کابوس‌وار بود اما اول سال2018 را امیدوارکننده آغاز کرده و به‌نظر می‌رسد دوباره به دوران اوج برگشته است. به جز ضربه سر تماشایی دیدار تیم‌ملی با الجزایر، سردار در دو هفته از لیگ روسیه 3بار موفق به گلزنی شده است. آمار کلی او اما هنوز قابل دفاع نیست. 4گل و 5پاس گل در 23بازی لیگ روسیه و یک گل نیز در جام‌حذفی. 
  کریم انصاری‌فرد:در فصل تلخ المپیاکوس، کریم یکی از معدود مهره‌های آماده این تیم است. او تا امروز در 22بازی لیگ توانسته 15بار گل بزند. 6پاس نیز از طرف او برای گلزنی به هم‌تیمی‌ها رسیده است. کریم که نامش در فهرست اروپایی المپیا قرار نداشت، یک گل نیز در جام‌حذفی با پیراهن سفید و قرمزها به‌ثمر رسانده است. 
  کاوه رضایی:تصمیم غیرمنتظره اما درست انتقال به فوتبال بلژیک، بهترین فصل فوتبالی کاوه رضایی را رقم زده است. او که در استقلال شانسی برای دعوت به تیم‌ملی نداشت، حالا در شارلروآ در فهرست نفرات کی‌روش قرار می‌گیرد. کاوه جایگاه امروزش در تیم بلژیکی و محبوبیت‌اش در بین هوادارها را به سختی به‌دست آورده است. با 12‌گل و 6‌پاس‌گل در 29بازی لیگ و یک گل در 3مسابقه از پلی‌آف قهرمانی. 
  احسان حاج‌صفی:فصل را در پانیونیوس شروع کرد و در میانه راه به کریم انصاری فرد در المپیاکوس منتقل شد. احسان هنوز بهترین کیفیت بازی‌اش را در یونان به نمایش نگذاشته اما رفته رفته اعتماد سرمربی تیم را به‌دست آورده است. او در این فصل سوپرلیگ یونان مجموعا 22بار بازی کرده و دوگل و دوپاس‌گل در کارنامه دارد. احسان 3بار نیز در مقدماتی یورولیگ بازی کرده است. 
  سعید عزت‌اللهی:قرارداد قرضی سعید عزت‌اللهی با آمکار در پایان فصل به اتمام می‌رسد و او دوباره بازیکن روستوف خواهد شد. او به آمکار ملحق شد تا در این تیم به عنوان بازیکن ثابت به میدان برود اما هنوز هم نمی‌شود عزت‌اللهی را یک بازیکن 90دقیقه‌ای در آمکار دانست. 13بازی و یک‌گل زده، کارنامه سعید عزت در این فصل از سوپرلیگ فوتبال روسیه است. 
  امیر عابدزاده:گلر 187سانتی‌متری، هیچ‌وقت فرصت چندانی برای بازی در لیگ فوتبال ایران به‌دست نیاورد اما بالاخره در لیگ اروپا، بخشی از استعدادهایش را نشان داد و به تیم‌ملی نیز دعوت شد. صاحب ژن خوب دروازه‌بانی، این روزها در ماریتیمو حضور دارد. او بازی برای این تیم را از جام‌حذفی شروع کرد و به تدریج در لیگ نیز بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. او در رقابت‌های این فصل لیگ پرتغال 5بار در درون دروازه قرار گرفته و 6گل دریافت کرده است. 3کلین‌شیت در 4بازی جام‌حذفی، اوج کار عابدزاده در ماریتیمو بوده است. 
  میلاد محمدی:مصدومیت نسبتا طولانی، میلاد را از فرم استثنایی‌اش دور کرده و هنوز همه هواداران تیم ملی ایران و باشگاه احمد گروژنی در انتظار بازگشت او به استانداردهای بالای گذشته هستند. میلاد این فصل 19بازی برای باشگاه‌اش انجام داده و یک‌بار برای هم‌تیمی‌ها پاس گل صادر کرده است. یک بازی در جام‌حذفی، تعداد همه دیدارهای فصل میلاد را به عدد20 می‌رساند. او این اواخر چند‌بار در پست غیرتخصصی دفاع راست نیز بازی کرده است.
  رامین رضاییان:تصور می‌شد اوستنده بلژیک تنها یک توقف کوتاه برای رامین باشد و این بازیکن خیلی زود مورد توجه باشگاه‌های بزرگ‌تر قرار بگیرد اما با توجه به نمایش‌های رضاییان در طول فصل، شاید حتی اوستنده نیز برای حفظ او با تردید روبه‌رو شود. او در جام‌های مختلف 22بار پیراهن اوستنده را پوشیده و تنها یک گل در کارنامه دارد و هیچ پاس گلی را نیز در لباس این باشگاه صادر نکرده است. رامین در بسیاری از بازی‌ها یا به‌عنوان مهره تعویضی به زمین آمده و یا خیلی زود تعویض شده است. 
  مسعود شجاعی:انتقال جنجالی و پرسروصدا از پانیونیوس به آ.اک آتن، تمرکز مسعود را تحت‌تاثیر قرار نداده و او در ماه‌های گذشته یکی از بهترین بازیکنان تیمش بوده است. او این فصل 21بار در سوپرلیگ یونان، 6بار در جام‌حذفی، 3‌بار در مقدماتی یورولیگ و یک بار در یورولیگ بازی کرده و در این دیدارها 4گل و 4‌پاس‌گل از خودش به‌جا گذاشته است. 
  سامان قدوس:بهترین مهاجم فصل گذشته لیگ سوئد، در هر 3مسابقه اوسترشوندس در شروع لیگ2018 به‌طور کامل بازی کرده و با یه شلیک دیدنی، یک گل برای این تیم زده است. دو‌گل و یک پاس‌گل در 5‌مسابقه جام‌حذفی، دوگل و دوپاس‌گل در مقدماتی یورولیگ و دوگل و 3‌بازیکن در یورولیگ، حاصل کار بازیکنی است که این فصل آرسن ونگر را نیز تحت تاثیر قرار داد. 
  رضا قوچان‌نژاد: تولد«دوران»، دوران تازه‌ای در زندگی ورزشی گوچی خلق کرد. او که مدتی از گلزنی فاصله گرفته بود، حالا دوباره تهدیدی برای تیم‌های رقیب هیرنفین به شمار می‌رود. رضا در 31بازی این فصل، 8بار توپ را از روی خط دروازه تیم‌های روبه‌رو عبور داده است. 3پاس گل در لیگ و یک گل در جام‌حذفی، بخش دیگر کارنامه گوچی در اردیویزی 18-2017 است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :