• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13124
+
-

تندترشدن نبض قیمت‌‌ها دربازار شوینده‌ها

دبیر انجمن صنایع شوینده: احتمال افزایش 20تا 25درصدی قیمت‌ها تا 15اردیبهشت‌ماه وجود دارد

تندترشدن نبض قیمت‌‌ها دربازار شوینده‌ها

علی ابراهیمی/ خبرنگار
بررسی قیمت مواد شوینده و بهداشتی در بازار مصرف حاکی از ثبات نسبی نرخ‌هاست اما در بازار لوازم آرایشی افزایش نرخ دلار و تکیه بیش از حد بازار این اقلام به محصولات واردات رسمی و قاچاق موجب شده تا قیمت این اقلام نیز همانند بسیاری از کالاهای وارداتی با افزایش نسبی همراه باشد. گذری در مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر و به‌خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ حاکی از تنوع عرضه انواع مواد شوینده(پودر لباسشویی، انواع پاک‌کننده‌ها و...) است اما سهم محصولات تولید داخل از بازار این اقلام به‌مراتب بیش از محصولات واردات رسمی و قاچاق است. با وجود این، نام‌های وسوسه‌کننده برخی برندهای خارجی مواد شوینده به‌خصوص محصولات ترکیه‌ای و محدود برندهای اروپایی، مشتریان را برای خرید محصولاتی با کیفیت و قیمت بهتر با شک و تردید مواجه می‌سازد. از انواع تمیزکننده‌ها که بگذریم در بازار محصولات بهداشتی تنوع اسامی برندهای خارجی به‌مراتب بیشتر از مواد شوینده است به‌نحوی که انواع شامپو، خمیردندان، مسواک و... با نام و نشان‌های مختلف خارجی در کنار محصولات تولید داخل یا تولید مشترک عرضه و انتخاب نوع محصول را برای مشتریان مشکل‌تر می‌سازد. اما حکایت بازار لوازم آرایشی از انواع ادکلن، کرم و لوازم آرایشی با مواد شوینده و بهداشتی متفاوت است چرا که اغلب اقلام این گروه‌های کالایی در اختیار برندهای خارجی است که فارغ از هر نوع نظارت بر قیمت و کیفیتی حتی با برندهای جعلی خارجی به مشتریان عرضه می‌شود. اما بازار این اقلام نیز همانند سایر اقلام کالایی با انتظارات تورمی مواجه است. رئیس هیأت مدیره و دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی وآرایشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت بازار این اقلام کالایی گفت: در پایان سال گذشته وضعیت بازار مواد شوینده بهداشتی، آرایشی و بهداشتی معمولی بود و اکنون با گذشت یک‌ماه از سال جدید نیز هنوز جنب و جوش خاصی در بازار این اقلام با توجه به پایان تعطیلات نوروزی و افت تقاضا مشاهده نمی‌شود؛ گرچه هنوز آمار و ارقام دقیقی از وضعیت تولید و بازار این اقلام کالایی نداریم. بختیار علم‌بیگی در مورد وضعیت تولید و بازار این اقلام در سال گذشته نیز، افزود: وضعیت بازار این کالاها با توجه به اینکه در ایام پایانی سال گذشته نرخ مواداولیه تولیدی توسط پتروشیمی‌ها افزایش پیدا کرد تغییری نداشت چون تولید‌کنندگان با ابلاغیه دولت مبنی بر تثبیت قیمت‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال و افزایش نیاز بازار به این اقلام در روزهای پایانی سال گذشته از افزایش قیمت محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی خودداری کردند. به گفته وی، در شرایطی که شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی (پتروشیمی‌ها) قیمت مواداولیه تولید را بیش از 20تا 40درصد افزایش داده بودند، تولید‌کنندگان هیچ افزایش قیمتی را در محصولات خود لحاظ نکردند. این افزایش قیمت در مواداولیه پلی‌اتلین بیش از 20درصد و در مواداولیه سود و کربنات نزدیک به 50درصد بود که شرکت‌های تولید‌کننده مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی زیان ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده تولید و تثبیت قیمت محصولات نهایی خود را در سال گذشته تحمل کردند.

علم‌بیگی افزود: تولید‌کنندگان با توجه به بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور تا‌کنون قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند اما قول داده‌اند که قیمت مواداولیه پتروشیمی‌ها با توجه به نرخ دلار روز (ارز تک‌نرخی 4200تومانی) محاسبه و اعلام شود و سپس تولیدکنندگان اثر قیمتی این نرخ دلار و مواداولیه را بر هزینه تمام‌شده تولید و قیمت نهایی محصولات‌شان محاسبه کرده و درخواست افزایش قیمت محصولات خود را با مستندات به سازمان حمایت ارائه کنند.



   سهم بازار اقلام وارداتی و قاچاق

علم بیگی در مورد سهم کالاهای وارداتی رسمی و قاچاق از بازار مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی اعلام کرد: در مورد مواد شوینده و بهداشتی با توجه به حجیم بودن این اقلام و شناخت مصرف‌کنندگان از کیفیت مطلوب محصولات تولید داخل، واردات قاچاق چندانی در اینگونه اقلام نداریم. اما در مورد محصولات آرایشی به‌دلیل کم حجم بودن، قیمت بالای این اقلام و جذابیت نام برندهای خارجی برای خریداران، سهم محصولات وارداتی قاچاق از بازار مصرف داخلی بسیار زیاد و بیش از 50تا 60درصد و شامل انواع لوازم آرایشی است. وی سهم بازار برخی پودر‌های شوینده خارجی مانند اقلام ترکیه‌ای از بازار مصرف را ناچیز و حدود یک درصد دانست و افزود: سهم شامپوی خارجی از بازار مصرف کشور بیش از پودر شوینده است که اکنون آمار دقیقی از میزان آن طی سه ماهه پایانی سال گذشته نداریم. رئیس هیأت مدیره و دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در مورد تأثیر افزایش احتمالی بیش از 20درصدی قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی بر وضعیت بازار مصرف این اقلام گفت: همانطور که هر ساله نرخ دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نرخ ارز نیز سیرصعودی داشته و قیمت مواداولیه پتروشیمی مورد نیاز این صنایع رشد داشته است، تولید‌کنندگان مواد شوینده نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه تمام‌شده تولید ندارند. گرچه معتقدیم افزایش قیمت این اقلام نیز می‌تواند تأثیر منفی به‌خصوص در زمینه استفاده از مواد بهداشتی داشته باشد.

علم بیگی در مورد سهم کالاهای وارداتی رسمی و قاچاق از بازار مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی اعلام کرد: در مورد مواد شوینده و بهداشتی با توجه به حجیم بودن این اقلام و شناخت مصرف‌کنندگان از کیفیت مطلوب محصولات تولید داخل، واردات قاچاق چندانی در اینگونه اقلام نداریم. اما در مورد محصولات آرایشی به‌دلیل کم حجم بودن، قیمت بالای این اقلام و جذابیت نام برندهای خارجی برای خریداران، سهم محصولات وارداتی قاچاق از بازار مصرف داخلی بسیار زیاد و بیش از 50تا 60درصد و شامل انواع لوازم آرایشی است. وی سهم بازار برخی پودر‌های شوینده خارجی مانند اقلام ترکیه‌ای از بازار مصرف را ناچیز و حدود یک درصد دانست و افزود: سهم شامپوی خارجی از بازار مصرف کشور بیش از پودر شوینده است که اکنون آمار دقیقی از میزان آن طی سه ماهه پایانی سال گذشته نداریم. رئیس هیأت مدیره و دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در مورد تأثیر افزایش احتمالی بیش از 20درصدی قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی بر وضعیت بازار مصرف این اقلام گفت: همانطور که هر ساله نرخ دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نرخ ارز نیز سیرصعودی داشته و قیمت مواداولیه پتروشیمی مورد نیاز این صنایع رشد داشته است، تولید‌کنندگان مواد شوینده نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه تمام‌شده تولید ندارند. گرچه معتقدیم افزایش قیمت این اقلام نیز می‌تواند تأثیر منفی به‌خصوص در زمینه استفاده از مواد بهداشتی داشته باشد.

احتمال افزایش 25درصدی قیمت‌ها

رئیس هیأت مدیره و دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با بیان اینکه این محاسبه تا 15فروردین‌ماه انجام شده است، افزود: به‌زودی در نشستی با مسئولان سازمان حمایت قیمت جدید محصولات شوینده، آرایشی وبهداشتی را تعیین و اعلام خواهیم کرد که به‌نظر می‌رسد تا 15اردیبهشت‌ماه امسال قیمت واقعی این کالاها تعیین و ابلاغ خواهد شد. وی نرخ مؤثر دلار در تامین مواداولیه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی طی 6ماه نخست سال 96را 3هزار و 500و این نرخ در 6ماه دوم سال گذشته را 3هزارو 700تومان دانست و افزود: با ارز تک‌نرخی این رقم به 4هزار و 200تومان خواهد رسید. وی گفت: بخش دیگری از مواداولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی با دلار آزاد 4هزار و 700تا بیش از 5هزار تومان صورت گرفته که اکنون این نرخ تامین مواداولیه مدنظر تولید‌کنندگان نیست. منتظر هستیم تا قیمت شوینده‌ها را در تفاهم با سازمان حمایت مصوب و اجرایی کنیم. علم بیگی با بیان اینکه با وجود رشد 20تا بیش از 40درصدی قیمت مواداولیه و ارز تک نرخی 4هزارو 200تومانی احتمال افزایش قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی حدود 20تا 25درصد است، افزود: تعیین نرخ این محصولات وابستگی زیادی به قیمت مواداولیه‌ تولید که توسط پتروشیمی‌ها اعلام می‌شود، خواهد داشت و با توجه به این نرخ است که قیمت مصرف‌کننده محصولات تولید‌کنندگان داخلی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید