• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13120
+
-

نفت و گاز تنها مسیر توسعه خوزستان نیست

فرماندار بهبهان از نتایج بازدید میدانی از روستاهای محروم می گوید

نفت و گاز تنها مسیر توسعه خوزستان نیست

ستاره حجتی- اهواز:

اواخر نوروز بود که سری به روستاهای محروم و کم‌برخوردار بهبهان زدیم؛ روستاها و روستاییانی که حداقل شاخص‌های توسعه تعریف شده در ایران هم از آن‌ها دریغ شده است. به گزارش همشهری،  اندکی بعد اما خبرهای خوشی از بهبهان رسید. فرماندار جوان و تازه از راه رسیده، بازرسی از این روستاها را در دستور کار قرار داد. محمد حری در نخستین اقدام سری به 3 روستای شهرک وحدت، اسلام‌آباد و اسکان عشایر دره‌بازار زد. گفت‌و‌گوی ما را با او درباره نتایج بازدیدها بخوانید. 

برآورد شما از آنچه دیدید و برنامه‌هایی که برای توسعه این روستا در نظر گرفته‌اید، چیست؟

 اسلام‌آباد، شهرک وحدت و اسکان عشایر دره‌بازار از بخش مرکزی، 3 روستایی بود که در مرحله نخست از آن‌ها بازدید کردیم. مشکلات زیاد است و به همین دلیل فعلا برای بخشی از آن‌ها که در اولویت قرار دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در روستای اسلام‌آباد، رفع مشکل پل ورودی روستا، بهسازی کانال وسط روستا، بهسازی خطوط انتقال آب، جابه‌جایی پایه‌های برق و روشنایی معابر تصویب شد و از همه مدیران مرتبط خواستیم در حل این مشکلات سرعت عمل داشته باشند. در شهرک وحدت دهیار و شورای ده پیشنهاددهنده بودند. حل مشکل روشنایی چمن مصنوعی، روشنایی معابر و رفع مشکل مشترکان برق روستا، بهسازی شبکه فرسوده انتقال آب به طول یک کیلومتر و پیگیری مشکلات بهداشتی روستا در بازه زمانی مشخص هم تصویب شد. در اسکان عشایر دره‌بازار مشکلاتی مانند خاکریزی پشت سیل‌بند و آب روستایی وجود داشت. برای مواردی که ذکر کردم و همین‌طور روش تسریع در بهره‌برداری از خانه بهداشت و تسریع در آسفالت معابر روستا دستور پیگیری داده شد.

برنامه‌ای برای توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و همچنین اشتغال در این روستاها ارائه کرده‌اید؟

نگرش به توسعه باید در خوزستان تغییر کند. نفت، گاز و پالایشگاه تنها مسیر توسعه نیست. ایده‌هایی با حضور کارشناسان توسعه روستایی مطرح شده و بر مبنای آن‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم که پس از تکمیل به اطلاع عموم می‌رسانیم. 

 در حوزه اشتغال روستایی، چرا اهالی روستا از امکاناتی که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، کمتر اطلاع دارند؟ 

همان‌طور که می‌دانید این تسهیلات و اعتبار، در سال گذشته ذیل تعهدهای اشتغال استان‌ها در 2 حوزه شهری و روستایی ابلاغ شد و البته در سال 97 هم ادامه دارد.   ممکن است به دلیل تعدد روستاها این اطلاع‌رسانی کافی نبوده باشد، اما در هر صورت در این زمینه هم برنامه‌های فشرده‌ای باید اجرایی شود تا کاستی‌ها را جبران کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید