• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130970
+
-

بفرما ریحان و نعنای تازه

نصیبه سجادی

پیش از آنکه ساختمان‌‌های بلند قامت سنگی وسیمانی، تهران را تمام و کمال تصاحب کنند درجنوب پایتخت زمین‌‌های سبزی‌کاری پربرکت و حاصلخیز فراوانی وجود داشت.
با سرازیرشدن جمعیت مهاجر به مناطق جنوبی، این زمین‌‌های سرسبز کوچک و کوچک‌تر شدند و جای خود را به خانه‌‌ها و فروشگاه‌‌های رنگارنگ دادند. امروزدر لابه‌لای دود و دم این کلانشهر عریض و طویل نفس تازه کردن درکشتزاری آکنده ازعطرریحان و شاهی و گشنیز نعمت بزرگی است که بسیاری از تهران‌‌نشینان از آن بی‌‌بهره‌هستند، اما اهالی منطقه ۱۸ از این موهبت بزرگ استفاده می‌‌کنند و سبزی سفره‌‌های‌شان محصول زمین‌‌های سبزی‌کاری محله یافت‌‌آباد است.
اهالی این منطقه صبح زود شال و کلاه می‌کنند و به این زمین‌ها می‌روند تا هم خرید کنند و هم با استشمام عطر مرزه و ترخون و نعنای تازه در هوای دلچسب و پاکیزه صبحگاهی نفسی تازه کنند. محصولات باغ‌های سبزی‌کاری محله یافت‌آباد با آب پاکیزه چاه آبیاری می‌شود و سبزی‌کاران وقتی نوبت آبیاری زمین‌های آنها می‌رسد، شب به خانه نمی‌‌روند وتا صبح همدم موتور پرسروصدای چاه هستند که غرولندکنان آب را از زمین سخت و خشک بیرون می‌کشد و به پای سبزی‌‌های تشنه می‌‌ریزد. بسیاری از اهالی منطقه ۱۸ ورزش صبحگاهی خود را هم کنار این زمین‌های باطراوت انجام می‌دهند و با یک تیر چند نشان می‌زنند.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید