• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130916
+
-

تازه‌های نشر/ بیگانه


«بیگانه» و «طاعون» 2اثر مطرح آلبرکامو است که در قیاس با دیگر کتاب‌های او بیشتر مورد‌بحث و مداقه بوده است.
بیگانه رمانی است که سال ۱۹۴۰ به پایان رسید اما در سال ۱۹۴۲ به همت انتشارات گالیمار و با حمایت آندره مالرو منتشر شد. آلبر کامو در این رمان به یک زندگی پوچ می‌پردازد و تجربه احساس پوچی را پیش‌روی خواننده قرار می‌دهد.
راوی رمان بیگانه مرد جوان مجردی است که در الجزایر زندگی می‌کند و کارمند یک شرکت است. کسی که نام خانوادگی‌اش «مورسو» است اما نام کوچکش مشخص نیست. از گذشته مورسو چیز زیادی در کتاب آورده نشده ولی می‌فهمیم که او با مادرش در یک آپارتمان زندگی می‌کرده و پدرش را ندیده است. بعدها نیز مادرش را به خانه سالمندان فرستاده است اما این بدان معنا نیست که او مادرش را دوست نداشته و یا با او رابطه‌ای نزدیک نداشته است. مورسو باید به مراسم تدفین مادرش برود. بنابراین از رئیس خود مرخصی می‌گیرد و با اتوبوس راهی مقصد می‌شود. پس از بی‌تفاوتی مورسو به زمان مرگ مادرش، شوک دوم هنگامی به خواننده وارد می‌شود که می‌بیند او حتی حاضر نیست برای بار آخر در تابوت را باز کند و مادرش را ببیند. در عوض سیگار می‌کشد و قهوه می‌نوشد و... .
بیگانه را جلال آل‌احمد و علی‌اصغر خبره‌زاده به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات نگاه به تازگی چاپ جدید آن را با شمارگان 2هزار نسخه به بهای 22هزار‌و‌500 تومان منتشر کرده است.

   رساله و شرح آینده یک خیال
«رساله و شرح آینده یک خیال» اثر زیگموند فروید را احسان کریمخانی و ابراهیم رنجبر به فارسی برگردانده‌اند و به تازگی از سوی نشر نگاه منتشر شده است.
فروید در رساله آینده یک خیال به بررسی تصورات خیال‌گونه انسان غربی از امور دینی پرداخته است. او سعی در ارائه تحلیلی روانکاوانه از این موضوع در غرب دارد و به نوعی این فرایند قصه‌پردازی باورمندانه را از منظر روانکاوی بررسی می‌کند. در این مجموعه، پس از مدت‌ها رساله آینده یک خیال از آلمانی به فارسی ترجمه شده و در کنار آن سه شرح درباره جنبه‌های مختلف و البته مهم این رساله قرارگرفته است. هر یک از این سه شرح به کندوکاو در بعدی خاص از این رساله می‌پردازد و به نوعی تلاش می‌کند ارتباط این رساله با وضع کنونی خواننده هرچه بیشتر روشن شود.
انتشارات نگاه این کتاب 160صفحه‌ای را با شمارگان هزار‌نسخه به بهای 40هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید