• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130787
+
-

آتش در جنگل‌های زاگرسی همچنان زبانه می‌کشد

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

درحالی‌که شعله‌های بلند آتش پس از 3روز هنوز در جنگل‌های زاگرسی باشت استان کهگیلویه و بویراحمد زبانه می‌کشد، سازمان جنگل‌ها اعلام کرده است که تجهیزات لازم از جمله دمنده، کفش و لباس ایمنی ضدحریق و سایر تجهیزات اطفای حریق تا هفته آینده به این استان ارسال خواهد شد. مسعود منصور، رئیس این سازمان دیروز اعلام کرد که از استان کهگیلویه و بویراحمد حمایت خاص می‌شود.
سال گذشته ۲۵۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان باشت دچار آتش‌سوزی شد. مساحت جنگل‌ها و مراتع باقیمانده شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار است و از 3 روز قبل در پی وزش شدید باد، مهار آتش با کندی مواجه شده و قرار است امروز،27اردیبهشت‌ماه با کاهش سرعت باد، بالگردهای آبپاش اقدام به اطفای کامل حریق جنگلی کنند. هنوز میزان خسارات ناشی از این آتش‌سوزی برآورد نشده است، اما بی‌شک به لحاظ طولانی‌شدن زمان حریق و صعب‌العبور بودن منطقه، این بزرگ‌ترین آتش‌سوزی زاگرسی در سال 1400است. متأسفانه آتش هنوز در جنگل‌های باشت می‌تازد و این حریق که از ساعت ۱۷ عصر پنجشنبه در منطقه لار شروع شد تا لحظه نگارش این گزارش(عصر یکشنبه 26اردیبهشت‌ماه) هنوز مهار نشده و اکیپ‌های مختلف از شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، تیپ ۴۸ فتح استان و گروه‌های کمکی از شهرستان‌های همجوار جهت مهار این آتش‌سوزی به منطقه اعزام شدند. ایسنا نیز خبر داد که مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد توجه به ظرفیت‌های ارزشمند جنگل و مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد را اولویت اصلی اعلام کرده است. پیش از این، استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخصوص وضعیت نیروی انسانی منابع طبیعی استان، تجهیزات، امکانات و اعتبارات از سازمان جنگل‌ها خواسته بود به این موضوع توجه کند.
غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از اعزام ۲بالگرد آبپاش از سوی هوافضای سپاه برای کمک به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های باشت خبر داد. براساس پیگیری‌های همشهری نیز مشخص شد، تاکنون ۷سورتی پرواز برای انتقال نیروها به ارتفاعات محل آتش‌سوزی از سوی بالگرد هلال‌احمر انجام شده و تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی در منطقه لار شاه‌بهرام شهرستان باشت ادامه دارد. یکی از این بالگردها در فرودگاه یاسوج مستقر شده و یک بالگرد دیگر نیز در منطقه آتش‌سوزی مستقر است تا اطفای حریق با سرعت و قدرت بیشتر انجام شود.
از سویی پس از 3روز حریق مستمر جنگل‌های زاگرسی در مرز استان فارس با کهگیلویه و بویراحمد یعنی منطقه رستم و در یاسوج منطقه شادگان و شاه بهرام شهرستان باشت، نیروهای دولتی و مردمی برای اطفای حریق بسیج شدند و وزارت دفاع نیز پس از هماهنگی و برابر درخواست سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران کشور 3فروند بالگرد به مناطق درگیر آتش اعزام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید