• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130669
+
-

نفس آخر ولی شکننده‌ موج چهارم

3شهر سلماس، پارسیان و قلعه‎گنج همچنان در نقشه کرونا قرمز مانده‌اند

سلامت
نفس آخر ولی شکننده‌ موج چهارم

حمیده پازوکی- خبرنگار

بیشتر از یک‌ماه از آغاز موج چهارم کرونا می‎گذرد. یک‌ماه نفسگیر که ویروس‌های جهش‎یافته آن را دشوارتر کرد. اکنون اما نقشه یکدست سرخ هفته‎های گذشته رنگ عوض کرده است و فقط 3شهر سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‎گنج در کرمان قرمز باقی مانده‌اند. خبر بد اما این است که هیچ شهری در وضعیت آبی نیست و موج چهارم گرچه کم‎جان، اما هنوز تمام نشده و وضعیت شکننده است.

قلعه‌گنج از نظر آماری قرمز نیست
جنوب کرمان در همسایگی سیستان و بلو‌چستان و هرمزگان، روزهای پراسترسی را در موج چهارم گذرانده است. استان‌های مرزی همسایه با نمونه‌هایی از ویروس‎های هندی و آفریقایی، آسان‌ترین مسیرها برای سفر ویروس‌های جدید به کرمان هستند. معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت درباره قرمز بودن قلعه‌گنج یکی از شهرهای جنوب استان به همشهری می‌گوید: به‌دلیل همسایگی با سیستان‌وبلوچستان، شیوع ویروس‌های جهش‌یافته و رفت‌وآمد زیاد بین استان‌ها، شیوه انتخابی ما برای جلوگیری از بیماری انجام تست‌های متعدد سرپایی و بیماریابی بوده است. در هفته‌های گذشته این کار به شکل گسترده در شهرهای جنوب استان ازجمله قلعه‎گنج انجام شد تا موارد جدید به سرعت شناسایی و بستری شوند. همین رویکرد در افزایش تست‌های تشخیصی موجب شده است که وضعیت قلعه‎گنج همچنان قرمز بماند.
علی‌اصغر خیرخواه با بیان اینکه موارد بستری در جنوب کرمان کاهش چشمگیری داشته است درباره آمار کرونای 24ساعت گذشته قلعه‎گنج اظهار می‌کند: در شبانه‌روز گذشته در قلعه‌گنج فقط یک مورد بستری و یک مورد مراجعه سرپایی داشتیم و مورد فوتی هم وجود نداشت. از نظر آماری قلعه‎گنج از حالت قرمز خارج شده اما به دلایلی که ذکر کردم رویکرد پیشگیرانه در این شهر حفظ شده است.
وی خروج قلعه‎گنج از حالت قرمز در یکی دو روز آینده را قطعی می‎داند و ادامه می‌دهد: با تست‌گیری از اطرافیان مبتلایان جدید، روند بیماریابی را ادامه می‎دهیم تا با افزایش شمار بیماران مواجه نباشیم.

سلماس آخرین شهر قرمز آذربایجان غربی
آن سوی نقشه و بسیار دورتر از قلعه‎گنج در آذربایجان‌غربی، سلماس هنوز قرمز است. باقی استان نارنجی شده است و کاهش خطر را نشان می‌دهد.
مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی آمار شهر سلماس در شبانه‌روز گذشته را 10نفر بستری و یک نفر فوتی اعلام می‎کند و می‎گوید: وقتی یک پیک جدید بیماری آغاز می‎شود، شهرهایی که دیرتر وارد پیک می‌شوند، دیرتر هم به رنگ قرمز درمی‎آیند. به تبع این شهرها آخرین شهرهایی خواهند بود که بحران را پشت سر گذاشته و دوباره زرد و نارنجی می‌شوند. سلماس در استان چنین وضعیتی داشت و دلیل قرمز بودن آن هم همین است.
 علی‌احمد آقاپور می‎افزاید: هم‌اکنون ما پیک کرونای انگلیسی را پشت سر گذاشته‌ایم اما ویروس‎های جهش‌یافته همچنان درکمین هستند. هر سهل‌انگاری می‌تواند موجب شیوع این ویروس‎های جدید شده و وضعیت را دوباره وخیم کند.
وی با اشاره به اینکه فاصله‎گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک هیچ‌گاه نباید فراموش شود، اظهار می‌کند: هم‌اکنون بیماریابی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از همه افرادی که با فرد مبتلا رابطه نزدیک‎داشته‌اند، تست می‌‎گیریم.

پارسیان هنوز بحرانی است
هرمزگان هنوز نگران ویروس آفریقایی است، با اینکه در استان فقط پارسیان قرمزرنگ است اما شرایط در کل استان به‌دلیل مرزی بودن و تعداد بسیار سفرها به ثبات نرسیده است. سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان درباره دلایل قرمز ماندن پارسیان اظهار می‎کند: دلیل اصلی قرمز ماندن پارسیان، ویروس‎ کرونای آفریقایی است زیرا مواردی از این ویروس در این شهر یافت شده.
از سوی دیگر گرچه تعداد بستری در پارسیان زیاد نیست اما در روزهای گذشته یک مورد فوت در این شهر اتفاق افتاده است. ارتباط و نزدیکی با عسلویه هم یکی دیگر از دلایل قرمزماندن پارسیان است زیرا کارگران خارجی بسیاری از عسلویه به پارسیان می‎آیند.
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه موارد فوت، بستری و بستری در آی.سی.یو در هرمزگان کاهش یافته است، می‌افزاید: با همه این کاهش‌ها نگران شیوع مجدد ویروس آفریقایی و هندی هستیم. گرچه اصناف دوباره باز شده‎اند ولی به همه اصناف هم اعلام کرده‎ایم که درصورت تخلف 2هفته تعطیل خواهند شد.
سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اینکه وضعیت نه فقط در پارسیان که در کل هرمزگان شکننده است، می‎گوید: تغییر رنگ‌بندی نباید ما را فریب دهد و به همین دلیل مراقبت باید همواره ادامه داشته باشد.

‌***
به‌نظر می‎رسد آنچه سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید درباره همه کشور صادق است و نباید به تغییر رنگ‌ شهرها اعتماد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید