• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130546
+
-

نمایشگاه آثار گرافیک و معماری داخلی در هنرستان دخترانه «نادره حق‌شناس» برپا شده است

خلاقیت روی بوم

خلاقیت روی بوم

مرضیه موسوی


  قبل از ورود به ساختمان اصلی مدرسه، با تماشای نمای متفاوت و دیدنی هنرستان دخترانه «نادره حق‌شناس» می‌توان فهمید به مدرسه‌ای متفاوت قدم گذاشته‌ای؛ مدرسه‌ای که در هر سالن و راهرو و دیوار آن می‌توانی سراغی از یک اثر گرافیکی یا ماکت‌های مختلف بگیری که هنر دست شاگردان همین مدرسه است. بیش از یک سال است که کرونا، حضور دانش‌آموزان در این هنرستان را محدود کرده. با این حال تازه‌ترین آثار هنرجویان این مرکز دولتی، در گوشه و کنار مدرسه به چشم می‌خورد. نمایشگاه این هنرستان، امسال هم به رسم سال‌های گذشته برپا شده تا ورودی‌های جدید، چشم‌اندازی از آنچه قرار است بیاموزند را ببینند و با سطح آموزش‌ها آشنا شوند. گرچه کرونا باعث تعطیلی کلاس‌های حضوری و آنلاین شدن کلاس‌ها شده، اما آثار هنری که امسال توسط دانش‌آموزان به‌عنوان مشق کلاس ساخته و طراحی شده، پربارتر از هر سال به نظر می‌رسد.

عملکرد خوب در دوره کرونا

کلاس‌های عملی و تئوری این مدرسه امسال به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد. با این حال دانش‌آموزان عملکرد خوبی از خود نشان دادند و نمایشگاه امسال این هنرستان پربارتر از هر سال در مدرسه برپاست. این مدرسه امسال ۲۵۰ دانش‌آموز در رشته‌های گرافیک و معماری داخلی داشت که آموخته‌های خود در طول سال را در قالب پوستر، تصویرگری کتاب کودک، طراحی با مداد رنگی، طراحی ماکت و... به نمایش گذاشته است. تعداد آثار تولید شده امسال آنقدر زیاد است که هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر مختلف از دانش‌آموزان نمایش داده و بعد با آثار تازه جابه‌جا می‌شوند. این مدرسه هر سال نمایشگاهی از این آثار به نمایش می‌گذاشت و در کنار آن بازارچه‌ای برای فروش آثار منتخب دانش‌آموزان برپا می‌کرد. امسال گرچه این نمایشگاه برپاست اما به دلیل شیوع کرونا خبری از فروشگاه آثار نبود. با این حال از طریق انجمن مدرسه امسال تعدادی از آثار در فضای مجازی برای فروش به نمایش گذاشته شده است.

آشنایی با هنرستان

دانش‌آموزان متوسطه دوم به همراه والدین یا دوستان خود سری به مدرسه می‌زنند تا با کلاس‌های هنرستان نادره حق‌شناس بیشتر آشنا شوند. این هنرستان از دهه ۶۰ در محله تجریش تأسیس شده و به نام هنرستان مهدیه شناخته شده بود. این مدرسه به همت «نادره حق‌شناس» بازسازی و به نام او نامگذاری شد. این مدرسه دولتی هر سال دانش‌آموزان زیادی را راهی دانشگاه‌های دولتی می‌کند و یکی از فعال‌ترین هنرستان‌های تهران در مسابقات آموزش و پرورش است؛ المپیادها و رقابت‌های کشوری و استانی و منطقه‌ای هیچ سالی خالی از حضور دانش‌آموزان این هنرستان در بین رتبه‌های برتر نبوده است.
این هنرستان دولتی در ۳ رشته حسابداری، گرافیک و معماری داخلی آموزش ارائه می‌کند و در سال تحصیلی ۱۳۹۹‌ـ ۱۴۰۰ بیش از ۳۲۰ دانش‌آموز و تقریباً ۴۰ دبیر در رشته‌های تخصصی دارد.

دبیران پرتلاش

نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان امسال بیش از هر چیزی برای آشنایی دانش‌آموزان تازه وارد با نوع واحدهای درسی و کیفیت آموزش‌ها برگزار می‌شود. برخلاف تصور که امسال این کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، نمایشگاه پر و پیمان‌تر از هر سال و با آثار باکیفیتی برپا شده است. دبیران این هنرستان دخترانه امسال با وجود کم بودن سرعت اینترنت و دشوار بودن آموزش آنلاین برای واحدهای عملی، این دروس و واحدها را به خوبی به دانش‌آموزان یاد داده‌اند. تمام آثار خلق شده توسط دانش‌آموزان به‌عنوان مشق‌های عملی، یکی یکی توسط دبیران بررسی و اتودهای مختلفی برای هر کار زده می‌شد. دبیران این مدرسه امسال ساعات بیشتری از روز را با دانش‌آموزان سپری کردند؛ چراکه بررسی آثار به‌صورت کلاس آنلاین گروهی ممکن نبود و کار هر دانش‌آموز مثل یک کلاس خصوصی، با حضور همان شاگرد و دبیر بررسی شده است. البته مدرسه برای ایجاد فضای کلاس مجازی به‌صورت گروهی برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام داده بود. به‌طوری که ۱۵ دانش‌آموز بتوانند همزمان از یک کلاس مجازی استفاده کنند. اما پایین بودن سرعت اینترنت امکان حضور این تعداد دانش‌آموز در یک زمان را نداده و در نهایت برخی کلاس‌ها به‌صورت ۲ یا ۳ نفره برگزار شده است.

مدرسه مخصوص

کلاس‌های انگشت‌شماری امسال به‌صورت حضوری در هنرستان دخترانه نادره حق‌شناس برگزار شده است؛ کلاس‌هایی که نیاز به طراحی از فضای باز بود و در هر ساعت آن تعداد محدودی از شاگردان در فضای باز در یکی از بوستان‌های محله حاضر شدند و اصول طراحی را آموزش دیدند. مدرسه دخترانه حق‌شناس امسال قریب به ۳۰ دانش‌آموز این هنرستان را با قبولی در آزمون کنکور، راهی دانشگاه‌های سراسری کرده است؛ مدرسه‌ای دولتی که امکاناتی برابر با دیگر مدارس شهر تهران دارد اما با تکیه بر تجربه‌ها و توانایی‌های دبیران خود توانسته نامی ماندگار در این عرصه برای خود به جا بگذارد و به یکی از هنرستان‌های نامدار شهر تهران تبدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید