• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130374
+
-

تجمع دانش‌آموزان علیه امتحانات حضوری به تهران رسید

خبر
تجمع دانش‌آموزان علیه امتحانات حضوری به تهران رسید

تجمع دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم که در روزهای گذشته و در نقد برگزاری حضوری امتحانات این دو پایه تحصیلی در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش چند شهر ازجمله اصفهان، اردبیل، زنجان، فولادشهر، یزد، بروجرد و... برگزار شده بود، به پایتخت هم رسید؛ به‌طوری که روز گذشته جمعی از دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان سپهبد قرنی تهران تجمع کرده و خواسته خود را برای  لغو برگزاری حضوری امتحانات  تکرار کردند.
به گزارش همشهری، دانش‌آموزان این دو پایه تحصیلی با توجه به شیوع ویروس کرونا و هراس از حضور طولانی‌مدت در اجتماعات از وزارت آموزش و پرورش درخواست دارند که شیوه‌ای مجازی را برای برگزاری امتحانات پایان ترم برگزینند.
اما محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش در پی نگرانی‌های دانش‌‌آموزان و خانواده‌های آنها اعلام کرده است: «فقط پایه‌های نهم و دوازدهم به‌دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری، آزمون حضوری دارند.»
مقاومت وزارت آموزش‌وپرورش در برابر غیرحضوری‌شدن امتحانات در پایه دوازدهم ناظر بر این استدلال است که در کنکور ۱۴۰۰، ۲۵‌درصد وزن نمره کنکور به نمرات پایه دوازدهم اختصاص پیدا کرده و ضریب تأثیر نمرات در کنکور قابل تأمل است. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها ممکن است وزن تأثیر نمرات پایه دوازدهم در کنکور 1401 به ۴۰‌درصد هم برسد، بنابراین مسئولان آموزش‌وپرورش تأکید دارند که آزمون‌ها به‌صورت حضوری، استاندارد و با اطمینان برگزار شود.
استدلال مسئولان آموزش‌وپرورش درباره غیرممکن‌بودن برگزاری مجازی امتحانات پایه نهم هم به این نکته اشاره دارد که در پایه نهم به‌دلیل اینکه دانش‌آموزان برای انتخاب‌رشته اقدام خواهند کرد، نمره این پایه تأثیر بسزایی در رشته انتخابی خواهد داشت و لازم است امتحانات این پایه هم حضوری برگزار شود تا اطمینان بیشتری بابت صحت ارزشیابی دانش‌آموزان حاصل شود. با وجود استمرار اعتراضات دانش‌آموزی برای غیرحضوری شدن امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم و تداوم اصرار آموزش‌وپرورش برای برگزاری حضوری این امتحانات، اما وعده‌هایی از سوی این وزارتخانه به دانش‌آموزان داده شده تا حداقل با اضطراب کمتر در جلسات امتحان حاضر شوند.

برگزاری آزمون جبرانی برای دانش‌آموزان کرونایی در مرداد و شهریور
غلامرضا کریمی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی می‌گوید: «اگر دانش‌آموزی در پایه نهم مبتلا به کرونا شده و امکان شرکت در امتحانات حضوری را ندارد، می‌تواند در امتحانان خرداد‌ماه شرکت نکند و در آزمون جبرانی که در اواخر تیر و اوایل مرداد برگزار خواهد شد، امتحان دهد. البته اگر دانش‌آموز مبتلا به کرونا حتی در آزمون مرداد هم نتوانست شرکت کند، می‌تواند در آزمون شهریور امتحان دهد. اگر دانش‌آموزانی که در آزمون‌های جبرانی شرکت می‌کنند، گواهی مبنی بر اینکه در خرداد‌ماه مبتلا به کرونا بوده‌اند را ارائه دهند، نمره‌شان در بخش امتحانات خرداد ثبت می‌شود.»

کاهش تا ۳۰ درصدی حجم کتب درسی در امتحانات
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی همچنین در پاسخ به اینکه طراحی سؤالات امتحانات نهایی بر حسب وضعیت قرمز کرونایی چگونه خواهد بود؟ می‌گوید: امسال سال تحصیلی متفاوتی بوده است. برخی مناطق، آموزش کامل و برخی مناطق، آموزش کمتری دریافت کردند. بنابراین طراحی وزارت آموزش و پرورش برای آزمون‌ها این است که تا ۳۰ درصد از حجم مطالب درسی را کاهش داده است. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حذفیاتی داشته که در سایت این سازمان و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درج شده است و برای پایه دوازدهم هم این حذفیات به سازمان سنجش ارائه شده ‌که سؤال در کنکور از این بخش‌ها طراحی نشود.

جداسازی دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا
محمد محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با اعلام اینکه دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا در فضای قرنطینه امتحان می‌دهند، اعلام کرد: بنا بر پیش‌بینی‌ها، مقرر شده است آن‌دسته از دانش‌آموزان کرونایی، افراد مشکوک به کرونا و کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا به بیماری دارند، در فضای جداگانه و انفرادی در امتحان نهایی شرکت کنند. همچنین طبق خوداظهاری هر فردی که اعلام کند هنگام برگزاری امتحانات علائمی از کرونا دارد، جداگانه امتحان می‌دهد.

افزایش تعداد حوزه‌های امتحانی برای فاصله‌گذاری بیشتر
مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه در گذشته ۴۰۰۰ حوزه امتحانی در پایه دوازدهم داشتیم که امسال بیش از ۲۷۰۰ حوزه به آن افزوده شده است، گفت: اکنون 6700حوزه در سطح کشور داریم. ۶۴۰‌هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم داریم و به‌طور میانگین در هر حوزه امتحانی کمتر از 100دانش‌آموز برای شرکت در آزمون حضور پیدا خواهند کرد که البته در برخی مناطق ممکن است به‌علت گنجایش سالن‌ها جمعیت بیشتر هم باشد، ولی در برخی حوزه‌ها هم فقط ۶۰ تا ۷۰ دانش‌آموز حضور پیدا می‌کند. فاصله صندلی‌ها از همدیگر از هر طرف تقریبا 2متر درنظر گرفته شده و هر دانش‌آموز در فضای فیزیکی 4مترمربعی قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید