• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130301
+
-

افزایش دامنه نوسان در خوان آخر

بورس
افزایش دامنه نوسان در خوان آخر


با انجام برنامه‌های مطالعاتی درباره چگونگی تغییر دامنه نوسان تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که شورای بورس آماده ایجاد تغییرات جدید در دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود آنطور که یکی از اعضای سابق شورای بورس می‌گوید: قرار است این هفته درباره تغییرات دامنه نوسان در شورای بورس تصمیم‌گیری شود، اما خبر‌های خوبی در این‌باره به گوش نمی‌رسد.
به گزارش همشهری، دامنه نوسان یکی از پر بحث‌ترین و جنجالی‌ترین مقررات بورس است. فعالان بازار سرمایه متفق القولند که دامنه نوسان منجر به تشکیل صف‌های خرید و فروش سهام می‌شود و ضربه بزرگی به نقدشوندگی بازار سهام می‌زند، اما مقامات بازارسرمایه در طول 2 دهه گذشته بارها در مقابل این انتقاد‌ها ایستادگی کرده‌اند و دست به تغییرات معنا داری در دامنه نوسان نزده‌اند؛ حتی تغییرات ایجاد شده در دامنه نوسان صرفا با هدف کاهش نوسان‌های مقطعی انجام شده است.
حالا اما از یک سال پیش بعد از آغاز فعالیت حسن قالیباف اصل به‌عنوان رئیس سازمان بورس یک سلسله مطالعات گسترده درباره اثرات دامنه نوسان بر بازار سهام در این سازمان آغاز شده و آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد این مطالعات به سرانجام رسیده است. اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که تحقیقات انجام شده، ادعای فعالان بازارسرمایه که ابزار دامنه نوسان محدود در حد 5درصد مشکلاتی را برای بازار سهام به‌وجود می‌آورد، تأیید می‌کند.

تحلیلگران چه می‌گویند؟
هم‌اکنون دامنه نوسان در بورس‌های توسعه یافته بین 20تا 30و حتی در برخی بورس‌ها 50درصد است و بسیاری از بورس‌های دیگر این دامنه در محدوده 10تا 15درصد تعیین شده است؛ حتی برخی بورس‌های جهان در حال حذف دامنه نوسان و به کارگیری آن در مواقع اضطراری هستند.بسیاری از تحلیلگران با تکیه بر شواهد تجربی و الگوی سایر کشور‌ها بر این باورند که برای از بین رفتن صف‌های خرید و فروش سهام که منجر به رفتار افراطی در شاخص بورس می‌شود دامنه نوسان باید حذف یا اصلاح شود. اشاره آنها به این نکته است که دامنه نوسان 5درصدی منجر به اختلال در معاملات و روند عرضه و تقاضا می‌شود و به‌دنبال آن بازار با صف‌های خریدو فروش مواجه می‌شود. با تشکیل صف‌های خریدوفروش هیجان در بورس گسترش می‌یابد و این موضوع روند‌های نزولی و صعودی بورس را تشدید می‌کند و در عین حال تلاطم را در شاخص بورس افزایش می‌دهد. این استدلال به‌ویژه در 5ماهه نخست سال قبل که شاخص بورس بی‌مهابا در حال رشد بود و ظرف کمتر از 5‌ماه 1.5میلیون واحد رشد کرد بیشتر از گذشته تقویت شد. سال قبل بسیاری از سهامداران غیرحرفه‌ای صرفا با تکیه بر صف‌های خریدو فروش سهام وارد بازار سهام و بعد از آن به‌دنبال نزول بورس از مرداد‌ماه با زیان‌های سنگینی مواجه شدند.

شورای بورس آماده تصمیم‌گیری 
حالا پس از 2دهه مجادله میان فعالان بازار سرمایه و مقامات به‌نظر می رسد که با به نتیجه رسیدن مطالعات انجام شده شورای بورس رفته رفته خود را برای تصمیم نهایی درباره تغییرات دامنه نوسان آماده می‌کند. با این حال خبر‌های خوبی درباره نتایج تصمیماتی که قرار است گرفته شود به گوش نمی‌رسد و به‌نظر می‌رسد این تغییرات که قرار است از سوی شورای بورس در هفته جاری گرفته شود مطابق نظر سهامداران برای حذف یا افزایش دامنه نوسان تا محدوده 10تا 15درصدی نیست. آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد بحث بر سر تغییر دامنه نوسان در حد 4درصد است.
ماشاالله عظیمی، عضو سابق شورای بورس با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورا درباره تعیین دامنه نوسانات تصمیم‌گیری می‌شود در این‌باره به ایلنا گفت: در جلسه هفته جاری احتمالا درباره دامنه جدید تصمیم‌گیری می‌شود که البته من دیگر در جلسات شورا حضور نخواهم داشت و به‌عنوان قدیمی‌ترین عضو، با شورا خداحافظی کردم.
او افزود: در جلسه گذشته که آخرین جلسه شورا بود، اعداد مختلفی به‌عنوان دامنه پیشنهادی مطرح شد. عده‌ای معتقد بودند که دامنه باید برداشته شود و عده‌ای هم اعداد مثبت و منفی 6و مثبت و منفی 10درصد را اعلام کردند؛ اما پیشنهاد مثبت و منفی 4درصد بر سر زبان‌ها افتاد.
به‌گفته او، بحث‌های متعددی درباره تعیین دامنه وجود دارد که در جلسه به آن پرداخته می‌شود و هر یک از اعضا و نمایندگان حاضر در شورا باید دلایل محکمی از چرایی مطرح‌کردن اعداد داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید