• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130159
+
-

این بار همه حاضرند

440روز بعد از روزی که سپاهان در رختکن ماند و پرسپولیس به تهران برگشت امشب هردو تیم در زمین حاضرند و هردو هم ادعای قهرمانی دارند

این بار همه حاضرند

لیگ برتر ایران که از دیروز با بازگشت تیم‌های آسیایی دوباره رونق گرفته، امروز با انجام 3بازی به اوج هیجان خواهد رسید. از جمع نمایندگان ایران در آسیا، فولاد دیشب به میدان رفت و 3تیمی که با صعود به مرحله بعدی به کشور برگشته‌اند امشب مقابل رقبا قرار می‌گیرند. استقلال از ذوب‌آهن میزبانی می‌کند و تراکتور به زمین پیکان می‌رود، اما جدال اصلی جای دیگری است؛ ساعت20:25در اصفهان.

   سپاهان – پرسپولیس؛ پل قهرمانی
رقابت این دو تیم در صدر جدول بسیار نزدیک و میلی‌متری است و آنالیزها نشان می‌دهند توانایی فنی آنها نیز به همین اندازه به هم نزدیک است. سپاهان در مجموع بازی‌هایش در لیگ امسال نمره فنی 7/32 را از گروه آنالیز متریکا گرفته و پرسپولیس به نمره 7/27 رسیده است. این دو تیم با همین اختلاف ناچیز در رتبه اول و دوم به لحاظ عملکرد فنی قرار دارند. در خلق موقعیت، پرسپولیس تیم برتر بوده، اما در گلزنی، سپاهانی‌ها موفق‌ترند؛ میانگین امید گل پرسپولیس در هر بازی 1/66 و میانگین سپاهان 1/18 بوده، اما سپاهان در هر بازی 1/71 گل زده و پرسپولیس 1/35 گل. در بخش دفاعی اما ماجرا برعکس است و پرسپولیس شرایط خیلی بهتری داشته است. قرمزها در هر بازی 7/7 بار به حریفان فرصت شوتزنی داده‌اند، 2/8 از این شوت‌ها داخل چارچوب بوده و 0/5 از آنها گل شده‌اند. سپاهان اما در هر بازی با 8/5 شوت مواجه شده که 3/1 از آنها داخل چارچوب بوده‌اند و زردپوشان را به میانگین 0/90 گل خورده در هر بازی رسانده‌اند، اما وقتی از برتری پرسپولیس در دفاع و برتری سپاهان در حمله حرف می‌زنیم باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشیم که شرایط هر دو تیم در هفته‌های اخیر تغییر زیادی کرده است. سپاهان دفاعش را تا حدود زیادی ترمیم کرده و با تنها یک گل خورده بهترین خط دفاعی نیم‌فصل دوم است. پرسپولیس هم با اضافه شدن مغانلو و آل‌کثیر گلزن‌تر شده و آمار بالای موقعیت‌سوزی در این تیم میراثی است که از نیم‌فصل نخست برای سرخپوشان باقی مانده است. آمارهای متریکا همچنین نشان می‌دهد سپاهان با 7/2 دریبل موفق در هر بازی نسبت به پرسپولیس که 5/7 دریبل موفق داشته تیم تکنیکی‌تری بوده است. ضمن اینکه سپاهان با زدن 8گل با ضربه سر موفق‌ترین تیم لیگ در این زمینه بوده و در مقابل 30درصد گل‌های خورده پرسپولیس هم با ضربه سر بوده‌اند. البته سپاهان در این فصل فقط به یک تیم گل نزده که همین تیم پرسپولیس است و 14تیم دیگر همگی طعم گل خوردن از سپاهان را چشیده‌اند. یحیی گل‌محمدی طی 11مصاف اخیرش با سپاهان هرگز برنده نشده و سپاهان هم طی 11مصاف اخیرش با پرسپولیس (در لیگ و جام‌حذفی) فقط یک‌بار پیروز شده است. آن یک پیروزی در بازی رفت فصل گذشته در تهران اتفاق افتاد و در بازی برگشت سپاهان در زمین حاضر نشد و آن اتفاقات عجیب‌وغریب رخ داد. آخرین بار که سپاهان در اصفهان پرسپولیس را برده سال94و در بازی رفت لیگ پانزدهم بوده که تیم برانکو با نتیجه 4-2مغلوب سپاهان شد. بازی برگشت آن فصل هم در تهران 2-2مساوی شد. البته فصل قبل از آن سپاهان پرسپولیس را دبل کرده بود و فصل بعد از آن هم پرسپولیس سپاهان را دبل کرد. جدال امشب می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های دو تیم در سال‌های اخیر باشد چراکه سپاهان با محرم نویدکیا بعد از مدت‌ها به کورس قهرمانی بازگشته و این مسابقه نقش زیادی در تعیین قهرمان لیگ بیستم ایفا خواهد کرد. پرسپولیس امشب هیچ غایبی ندارد، اما در سپاهان محمد نژادمهدی محروم است، خلعتبری مصدومیت دارد و شایان مصلح هم دچار کرونا شده است. این مدافع سابق پرسپولیس البته پیش از ابتلا به کرونا هم جایی در ترکیب سپاهان نداشت.

   پیکان – تراکتور؛ پرگل‌ترین بازی فصول اخیر
تراکتور در این فصل تیم کم‌خطری برای مدعیان بوده، 3بار سرمربی عوض کرده و با هیچ‌یک از آنها نتوانسته در قامت مدعی قهرمانی ظاهر شود. اما بعد از حضور در لیگ قهرمانان و صعود معجزه‌آسای این تیم به مرحله حذفی، حالا احتمالا با تراکتور باروحیه‌تر و قوی‌تری طرف خواهیم بود. تیم رسول خطیبی امشب در حالی مهمان پیکان است که بازی رفت را با نتیجه 3-1از این تیم برده است. اساسا بازی پیکان و تراکتور طی سال‌های اخیر همیشه پرگل بوده و 3تقابل اخیر این 2تیم در شهر قدس 11گل داشته است. جالب اینکه رسول خطیبی هرگز پیکان را نبرده و در آن طرف میدان مهدی تارتار هم هرگز مقابل تراکتور پیروز نشده است!

   استقلال – ذوب‌آهن؛ توقف ممنوع
نتیجه تقابل پرسپولیس و سپاهان هر چه باشد به سود استقلال خواهد بود؛ فقط به شرطی که تیم مجیدی خودش امتیازی از دست ندهد. امشب استقلالی‌ها اصلا طاقت امتیاز دادن نخواهند داشت و نبردن ذوب‌آهن گناهی نابخشودنی برای آبی‌پوشان خواهد بود. استقلال در بازگشت از لیگ قهرمانان چند بازیکن مصدوم دارد که مجیدی در بازی دادن به آنها کاملا جانب احتیاط را حفظ خواهد کرد. چون هفته آینده داربی بزرگ تهران در پیش است و آبی‌ها همه بازیکنان خود را برای آن مسابقه احتیاج دارند. جدال استقلال و ذوب‌آهن آخرین مسابقه امشب است که آبی‌پوشان اینجا هم مثل بازی‌های آسیایی باید در آخرین ساعات شب و نخستین دقایق بامداد بازی کنند. چهره ویژه ذوبی‌ها در این بازی فرشاد محمدی‌مهر است؛ مدافع راستی که در استقلال توجه زیادی به او نشد اما در اصفهان به روبرتو کارلوس لیگ بدل شده است. او در هفته‌های اخیر 3کاشته را به زیبایی گل کرده و خیلی دوست دارد مقابل استقلال این عدد را به 4برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :