• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130158
+
-

دردسر اپل برای درآمد هنگفت اپلیکیشن‌ها

گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از آپدیت ۱۴.۵ اپل تنها ۱۱ درصد کاربران به پلتفرم‌های مختلف اجازه استفاده از اطلاعات آنها برای تبلیغات را داده‌اند

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

شرکت‌های بزرگ جهان که از دیتای کاربران برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده می‌کردند این روزها با دردسر بزرگی روبه‌رو شده‌اند و حتی اینستاگرام به‌صورت ضمنی به کاربرانش گفته که احتمال دارد با ادامه این روند پولی شود. بهترین اقدام اپل که برای حفظ حریم خصوصی مردم صورت گرفته، تا حد زیادی نتیجه داده است. بر اساس داده‌های جدید یک شرکت تجزیه و تحلیل اپلیکیشن‌ها به نام فلوری(Flurry)، فقط 4درصد از کاربران آیفون در آمریکا، از زمان ارائه سرویس «شفافیت در رهگیری اپلیکیشن»
(App Tracking Transparency) به‌عنوان بخشی از سیستم عامل iOS 14.5، گزینه ردیابی اپلیکیشن را انتخاب کرده‌اند. با درنظر گرفتن کاربران بین‌المللی، این تعداد کمی افزایش می‌یابد، به‌طوری که 11درصد از کاربران در سراسر جهان، به اپلیکیشن‌ها اجازه ردیابی داده‌ها را داده‌اند.
پیش از این، اپلیکیشن‌ها با اتکا به قابلیت «شناسه اپل برای تبلیغ»(IDFA) می‌توانستند علائق کاربران را برای اهداف تبلیغاتی ردیابی کنند. این در حالی است که اکنون، اپلیکیشن‌های موبایلی برای جمع‌آوری داده‌های ردیابی، باید از کاربرانی که دیوایس خود را به نسخه iOS 14.5 ارتقا داده‌اند، اجازه بگیرند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که آمار اجازه ردیابی کاهش یابد. شرکت فلوری که متعلق به مؤسسه وریزون مدیاست، بیش از یک میلیون اپلیکیشن موبایلی را تجزیه و تحلیل می‌کند و هر ماه، کشفیات جمع‌آوری شده از این اپلیکیشن‌ها را که در 2میلیارد دستگاه تلفن همراه وجود دارند، ارائه می‌دهد. شرکت فلوری برای گزارش این موضوع، هر روز ساعت 10صبح به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام(PST) آمار انتخاب «اجازه ردیابی» از سوی کاربران و همچنین تعداد کاربرانی را که به اپلیکیشن‌ها اجازه ردیابی نداده‌اند، چه در آمریکا و چه در سراسر جهان، به‌روزرسانی می‌کند.
قابلیت «شفافیت در رهگیری اپلیکیشن» که با نسخه 14.5سیستم عامل iOSراه‌اندازی شد، ویژگی جدید اپل برای حفظ حریم خصوصی است تا اپلیکیشن‌ها برای ردیابی علائق کاربران، از آنها اجازه بگیرند. همچنین کاربران می‌توانند به‌طور پیش‌فرض، گزینه «ردیابی» را برای همه اپلیکیشن‌ها غیرفعال کنند.
قابلیت «شفافیت در ردیابی اپلیکیشن‌ها»، اپلیکیشن‌ها را ملزم می‌کند که قبل از ردیابی داده‌های کاربر از طریق اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های متعلق به شرکت‌های دیگر و همچنین به اشتراک‌گذاری داده‌های آنها با دلالان و واسطه‌های داده‌ها، از کاربر اجازه بگیرند. با این حال، اپلیکیشن‌ها می‌توانند کاربران را به «اجازه گرفتن» ترغیب کنند. همچنین کاربران در بخش تنظیمات(setting) می‌توانند مشاهده کنند که کدام اپلیکیشن‌ها برای ردیابی درخواست مجوز داده‌اند تا به این ترتیب بتوانند هر موقع که خواستند، تغییرات دلخواه را در انتخاب خود اعمال کنند.
همین آمار اولیه، این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم، نسبت به حفظ حریم خصوصی خود حساس هستند و آن را یک دغدغه مهم می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید