• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129818
+
-

سید محمد فیاض / شهردار منطقه۱۸

ظرفیت شبکه‌های مجازی در خدمت‌رسانی

ظرفیت شبکه‌های مجازی در خدمت‌رسانی

 با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و رونق استفاده از ابزار و فن‌آوری‌های جدید در زندگی امروزی، روابط اجتماعی شهروندان وارد مرحله دیگری شده است به گونه‌ای که اکنون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مجازی بین خانواده‌ها و اقشار مختلف در جامعه به‌ویژه ساکنان منطقه ۱۸ رونق زیادی پیدا کرده است.
هرچند استفاده و بهره‌برداری از این نوع فن‌آوری‌ها و ارتباطات دیجیتالی با مشکلاتی همراه است و امکان دارد افراد ناآگاه و بی‌تجربه را به تباهی و انواع آسیب‌های اجتماعی بکشاند، اما کسانی که تعریف و مرزبندی خاصی برای فرهنگ و اخلاق و اعتقادات قائلند، از این امکانات برای انجام فعالیت‌های ارزشمند و تأثیرگذار استفاده می‌کنند.  در شرایط کرونایی همین امکانات بود که توانست شهروندان و مسئولان را در موضوعات مختلف از جمله آموزش آنلاین دانش‌آموزان یاری کند. همچنین با توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی منطقه، شاهد رونق شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله اطلاع‌رسانی فرهنگی، علمی و آموزشی، کسب و کار و اشتغالزایی، حفظ هویت و تاریخچه محلی و از همه مهم‌تر همسایه‌داری هستیم.

مثلاً شبکه‌های اجتماعی شهرک ولی‌عصر(عج)، یافت‌آباد، فردوس، تولیددارو و... برای حفظ و پاسداشت هویت فرهنگی و معرفی چهره‌ها و افراد تأثیرگذار محله تلاش می‌کنند یا گروه اجتماعی فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۱۸، شهروندان را از اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری آگاه می‌کند. گروه جهادی و محرومیت‌زدایی جنوب تهران که در محله خلیج‌فارس دایر شده و خادمان افتخاری آن برای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده و محروم آستین بالا زده‌اند، در یک گروه اجتماعی با مردم در ارتباطند. گروه فرهنگی شهید دربندی مسجد صاحب‌الزمان(عج) در همین شبکه‌های مجازی و غیرحضوری به دانش‌آموزان و دانشجویان مشاوره رایگان علمی و آموزشی می‌دهند و آنها را از کارگاه‌های آموزشی رایگان با خبر می‌سازند و... 
یکی از ویژگی‌های بارز این نوع فعالیت‌های مجازی سرعت در انجام کارهای خیرخواهانه است و از سوی دیگر، آبروی خانواده‌های نیازمند محفوظ می‌ماند. ‌ ترویج فرهنگ همسایه‌داری از طریق شبکه‌های اجتماعی متعهد و متعارف می‌تواند آثار و برکات زیادی در جامعه داشته باشد. هرکدام از ما می‌توانیم با استفاده مناسب از تکنولوژی‌های نوین آن را صرف خدمت‌رسانی به شهروندان و ارتقای فرهنگ جامعه کنیم. اکنون این شبکه‌ها هدف و مسیر مشخصی را برای خدمت‌رسانی و ارتقای فرهنگ جامعه طی می‌کنند و خوشبختانه منطقه ۱۸ در این زمینه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید