• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129655
+
-

3 کتاب از همشهری

تازه‌های نشر
3 کتاب از همشهری

«تکدی‌زدایی» ، «صدای خیابان» و «کرونا از نگاه مردم» 3 عنوان کتاب تازه منتشرشده‌ای هستند که در قالب طرح «مطالعات اجتماعی‌ شهر» به‌تازگی از سوی انتشارات همشهری روانه بازار کتاب شده‌اند. تکدی‌زدایی با زیرعنوان «از انقلاب مشروطه تا انتهای پهلوی اول»، نوشته فروزان افشار است. ملاحظاتی درباره روش، در چشم‌انداز، تدقیق محل‌های نزاع، بازسازی چشم‌انداز شهری (راندن به محدوده‌های خارج از دید)، ژنده‌پوشان واگیردار (مقابله با بیماری‌های مسری از ‌خلال تا راندن تکدی)، تاریخ جمع‌آوری (مشروط و متکثر)، تکدی‌زدایی همچون فرایندی تاریخی، برآورد جمعیت متکدیان و فرار از نوانخانه عنوان 9 بخش این کتاب 100صفحه‌ای‌است. این کتاب با شمارگان 100نسخه به بهای 30 هزار تومان منتشر شده است.
صدای خیابان با زیر‌عنوان «برداشت‌هایی اتنوگرافیک از موسیقی خیابانی» نوشته شقایق یوسفی‌مقدم و مینا عزیزی است.
نویسندگان کتاب درباره اثرشان می‌نویسند: آن پرسش انتزاعی و دشواری که از ابتدا و همچنان با آن دست به گریبانیم، چیزی جز این نیست که موسیقی به چه کار می‌آید؟ به لطف این پژوهش تصمیم گرفتیم گوش به آوای موسیقی‌هایی بسپاریم که از دل شهر بیرون می‌آید. طبیعتا چنین تصمیمی ما را با پرسش مهم‌تری نیز روبه‌رو می‌کرد: از موسیقی خیابانی چه می‌دانیم‌؟ این کتاب 136صفحه‌ای با تیراژ 100نسخه به بهای 38هزار تومان منتشر شده است.
کرونا از نگاه مردم با زیرعنوان «گزارش هفت‌موج نظرسنجی» از سوی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نوشته شده است.
در پشت جلد این کتاب 160صفحه‌ای آمده‌ است: شیوع بیماری کرونا، زندگی انسان‌ها در سراسر جهان را چنان متحول کرد که حتی تصور آن برای بسیاری ممکن نبود. در فضای ابهام و سردرگمی اولیه، مطالعات افکارسنجی به یکی از منابع ایجاد شناخت جامعه و پیامدهای کرونا در کشورهای مختلف بدل شد. برهمین مبنا، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز نظرسنجی‌های منظم از شهروندان را در دستور کار خود قرار داد. گزارش هفت‌مورد از این نظرسنجی‌ها که از نیمه اسفند 1398 تا مرداد 1399 با همکاری ایسپا اجرا شده در این کتاب آمده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید