• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129651
+
-

استقلال هلی‌کوپتر نبوغ در مریخ

هلی‌کوپتر «Ingenuity » با موفقیت‌های اخیر خود توانسته‌ است جایگاه ویژه‌ای در تحقیقات دانشمندان در سیاره سرخ پیدا کند

فضا
استقلال هلی‌کوپتر نبوغ در مریخ

آژانس فضایی ناسا اعلام کرد؛ هلی‌کوپتر نبوغ (Ingenuity) که با انجام نخستین پرواز در مریخ تاریخ‌ساز شده است، 30روز دیگر نیز در این سیاره به ماموریت خود ادامه خواهد داد. این هلی‌کوپتر که برای آزمایش امکان پرواز در جو مریخ به همراه کاوشگر استقامت به این سیاره فرستاده شده بود، حالا با انجام 4پرواز موفقیت آمیز، قرار است طلایه دار ناسا در سیاره سرخ باشد.
به گزارش سی‌ان‌ان، ناسا با موفقیت در 3پرواز اول، تصمیم گرفته است تا 30روز مریخی اضافی را برای ماموریت هلی‌کوپتر تمدید کند و آن را از مرحله آزمایشی به مرحله نمایشی عملیاتی تغییر دهد تا توانایی‌های بیشتر این وسیله را بیشتر بسنجد. لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ناسا در یک کنفرانس خبری با اشاره به مریخ نورد استقامت که فوریه گذشته به همراه هلی‌کوپتر نبوغ روی سطح مریخ فرود آمد و از برنامه پرواز هلی‌کوپتر پشتیبانی می‌کند، گفت: پس از ارزیابی استراتژی‌های علمی مریخ نورد، متوجه شدیم جای گسترش نمایش‌های نبوغ در مرحله جدید وجود دارد. می‌می آنگ، مدیر پروژه نبوغ در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا(JPL) نیز گفت: تیم ما از اینکه نبوغ اکنون وارد یک مرحله نمایش عملیاتی جدید شده ، بسیار خوشحال و سربلند است. این یعنی هلی‌کوپتر از مرحله آزمون به مرحله فارغ التحصیلی وارد شده است، جایی که می‌توانیم نشان دهیم چگونه می‌توان از این روتورکرافت استفاده کرد. آنگ در حالی این سخنان را می‌گفت که چهارمین پرواز موفقیت آمیز نبوغ و در واقع سریع‌ترین و دورترین پرواز آن تاکنون به ثبت رسیده. در 19آوریل، نبوغ نخستین پرواز خود را انجام داد و این رویداد تاریخی با 3 پرواز اضافی و به‌صورت یکپارچه انجام شد و توانایی این هلی‌کوپتر 2کیلوگرمی را به خوبی نشان داد.
با این حال، تاکنون در تمام پروازها مریخ‌نورد در نزدیکی سایت پرواز مستقر بود و تمام مراحل را با ثبت عکس زیرنظر داشت و به‌عنوان یک راه ارتباطی بین نبوغ و کنترل ماموریت عمل می‌کرد. بنابراین قرار بود ماموریت Ingenuity پس از 30روز مریخی و با حداکثر 5پرواز متوقف شود تا مریخ نورد استقامت بتواند به ماموریت علمی خود حرکت کند.
اما حالا این هلی‌کوپتر تاکنون بیش  از حد انتظار عمل کرده و تیم  هدایت‌کننده به این نتیجه رسیده است که هلی‌کوپتر می‌تواند به تنهایی ابتکار عمل را در دست بگیرد و در اهداف مریخ نورد که شامل کشف نشانه‌هایی از زندگی در مریخ و جمع‌آوری نمونه‌ها برای بازگشت در آینده به زمین است، دخالت نکند.
در مرحله پرواز جدید استقامت از نبوغ دورتر خواهد بود، اما به اعتقاد تیم هدایت‌کننده این زوج همچنان قادر به برقراری ارتباط مؤثر خواهند بود. با این وجود، استقامت برای مستند کردن پروازهای نبوغ در طول ماموریت طولانی خود وقت نخواهد گذاشت.
آنگ می‌گوید پرواز پنجم احتمالا یک هفته دیگر انجام می‌شود: پروازهای 4 و 5 برای کمک به انتقال نبوغ به مرحله مأموریت طولانی است و پنجمین سفر به منطقه پروازی کاملا جدید خواهد بود. نبوغ احتمالا در ‌ماه مه یک یا 2 بار در سایت جدید پرواز خواهد کرد و در عین حال تیم مأموریت به جست‌وجوی توانایی‌های پیش‌بینی و تصویربرداری بالگرد ادامه می‌دهند. همانطور که جدول زمانی پیش‌بینی شده نشان می‌دهد، سرعت پرواز Ingenuity در طول ماموریت طولانی مدت کمی کاهش می‌یابد و هر 2 تا 3 هفته یک پرواز انجام می‌شود و به این ترتیب روزهای پروازی Ingenuity قطعاً تا پایان ‌ماه آگوست تمام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید