• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129592
+
-

فاجعه جدید حریدی‌ها

جهان‌نما
فاجعه جدید حریدی‌ها

بامداد روز جمعه رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خبری فوری از وقوع یک حادثه مرگبار در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. ماجرا از این قرار بود که نزدیک به 300هزار طلبه دینی حریدی (جریان افراطی در مدارس دینی یهودیان) از ساعات اولیه شب پنجشنبه برای برپایی جشن موسوم به «شعله یهودی» در محدوده یک ضریح مذهبی با ظرفیت محدود جمع شده بودند. این مراسم هرساله در یادبود پیروزی مورد ادعای یهودیان بر یکی از بیماری‌های فراگیری برگزار می‌شود که در عصر خاخام شمعون بار یوشای، صدها تن از طلاب مکتب تلمودیه را به کام مرگ کشیده بود. طلاب حریدی که به انجام اقدامات غیرعقلانی و گاهی رعب‌آور مشهور هستند، هرساله در جریان این مراسم با برافروختن آتش به رقص و پایکوبی تا طلوع آفتاب می‌پردازند. جالب آنکه این اجتماع پرتراکم 300هزار نفری در محیطی محدود، بدون رعایت ساده‌ترین پروتکل‌های بهداشتی، یعنی استفاده از ماسک و رعایت فاصله حداقلی برگزار شد. حریدی‌ها ازجمله مکاتب دینی به‌شمار می‌روند که باور چندانی به یافته‌های علوم تجربی نداشته و بر همین اساس، ویروس کرونا را نیز دروغی جهانی می‌دانند. اما این‌بار، بخت با حریدی‌ها یار نبود و اجتماع شبانه‌شان به فاجعه‌ای سراسری تبدیل شد. به روایت روزنامه هاآرتص، در اثر تراکم شدید جمعیت و پایکوبی‌های مداوم، سرانجام بخشی از سازه پلی که طلاب روی آن قرار داشتند، در بامداد روز جمعه فروریخت. این روزنامه در تشریح ابعاد حادثه مذکور می‌نویسد: قربانیان اولیه، مستقیما در اثر فروریختن آوار و یا پرتاب‌شدن از روی پل آسیب دیدند. اما بخش اصلی قربانیان جان خود را در اثر خفگی ناشی از تراکم جمعیت از دست دادند. این ازدحام 300هزار نفری باعث شد حتی نیروهای امدادی نیز با تأخیر فراوان امکان دسترسی به حادثه‌دیدگان را داشته باشند؛ امری که در افزایش تعداد قربانیان نقش مؤثری داشته است.
براساس آخرین گزارش‌ها، این حادثه 48کشته و بیش از 150زخمی بر جای گذاشته است. خبرنگار شبکه الجزیره در گزارش خود می‌گوید:  نیروهای امدادی ارتش اسرائیل از ساعت 3 بامداد به وقت قدس برای کمک به نجات بازماندگان و انتقال مجروحان به بیمارستان وارد عمل شد. هم‌اکنون 6بیمارستان در شمال سرزمین‌های اشغالی، حادثه‌دیدگان حریدی را پذیرش کرده‌اند. گفته می‌شود در میان مجروحان نیز 30تن در شرایط وخیمی به‌سرمی‌برند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که ازقضا شرایط سختی را در رقابت‌های سیاسی پشت سر می‌گذارد، صبح روز گذشته برای بازدید از وضعیت ضریح شمعون، همراه با وزیر کشور و فرمانده پلیس رژیم صهیونیستی عازم محل حادثه شد. به روایت رسانه‌های رژیم صهیونیستی، طلاب حریدی حاضر در صحنه با اطلاع از حضور نتانیاهو در محل حادثه به او حمله کرده و با سر دادن شعارهای توهین‌آمیز، خواستار استعفای وی از ریاست دولت شدند. نتانیاهو طی سال‌های گذشته به‌دلیل خروج از ائتلاف‌های قدیمی، بیش از هر زمان به جریانات دینی حریدی و پایگاه رأی آنان وابسته شده است. این وابستگی به‌گونه‌ای است که دولت نتانیاهو برخلاف وعده‌های پیشین خود موفق نشد با نقض پروتکل‌های بهداشتی کرونا توسط طلاب حریدی در برخی نقاط سرزمین‌های اشغالی مقابله کند.
تمام اینها در حالی است که به‌نظر می‌رسد مخالفان نتانیاهو از این حادثه مرگبار هم به‌عنوان نقطه عطف جدیدی برای حمله علیه او استفاده خواهند کرد. رژیم صهیونیستی سال گذشته به‌دلیل شرایط ویژه کرونایی اجازه برگزاری این مراسم را صادر نکرده بود اما امسال پس از واکسیناسیون گسترده و موافقت شخص نتانیاهو، حریدی‌ها به مجوز حضور در ضریح خاخام شمعون دست یافتند. براساس بیانیه دولت نتانیاهو، این مجوز تنها برای تجمع 15هزار نفر صادر شده؛ درحالی‌که گزارش‌ها بیانگر حضور نزدیک به 300هزار طلبه حریدی در این منطقه است. یائیر لاپید، مهم‌ترین رقیب سیاسی نتانیاهو ضمن اعلام تسلیت به‌دلیل این فاجعه مرگبار در صفحه توییتر خود نوشت: نتانیاهو به‌دلیل صیانت از ائتلاف‌های سیاسی خود با جان مردم بازی می‌کند. تنها هدف او در سیاست‌های خارجی و داخلی یک چیز است؛ ماندگاری در قدرت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :