• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129519
+
-

سعید شمالی‌نژاد معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه 3

سلام محله به دوچرخه‌سواران

سلام محله به دوچرخه‌سواران

فاز دوم ساخت و تکمیل مسیرهای دوچرخه‌سواری در منطقه 3 در حال اجرا است‎؛ قرار است برای نخستین بار در تهران پل مسیر ویژه دوچرخه در تقاطع خیابان میرداماد و بزرگراه مدرس ساخته و اجرا شود. نخستین فاز این مسیر، رینگی بود که از میدان مادر تا بزرگراه مدرس به‌صورت رفت و برگشت اجرا شد و شهروندان از آن استقبال خوبی کردند. فاز دوم این طرح قرار است این مسیر دوچرخه‌سواری را تا تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج) امتداد دهد و پل ویژه دوچرخه نقطه‌ای است که میرداماد شرقی و غربی در آن به هم وصل می‌شوند.
اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه در منطقه3 تنها به این خیابان محدود نمی‌شود و در محله‌ها 12‌گانه منطقه 3 شاهد اجرای مسیرهای محلی هستیم. خیابان شریعتی، حدفاصل پل صدر تا بلوار میرداماد یکی از این مسیرها است. ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در منطقه 3 به دلیل وجود شیب قابل توجه شمالی و جنوبی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. با این حال طبق تأکید شهردار تهران برای معرفی دوچرخه به‌عنوان مد جدید حمل‌ونقلی در شهر، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا جای ممکن بتوانیم این وسیله حمل‌ونقلی را در منطقه گسترش دهیم.
با توجه به شیب موجود در منطقه و همچنین دیگر مشکلات معابر، در حال حاضر حداکثر امکان استفاده از 5 تا 10 درصد معابر برای طراحی مسیر دوچرخه وجود دارد. گرچه تعریف این مسیرها نیز نیاز به مطالعه و بررسی کارشناسی دارد. علاوه بر شیب شمالی جنوبی منطقه، موضوعات دیگری از جمله بافت متراکم و کم‌عرض بودن معابر، وجود بافت‌های پلکانی و همچنین وجود معارض‌هایی مثل تأسیسات آب و برق و گاز در معابر منطقه، امکان طراحی این مسیرها در تمام معابر نباشد.
دوچرخه به‌عنوان مد جدید حمل‌ونقل، شانس خوبی برای تصاحب معابر و خیابان‌های شهر تهران دارد. اما برای این کار باید علاوه بر فرهنگسازی، زیرساخت‌های مناسب را فراهم کرد. تأمین امنیت دوچرخه‌سواران در مسیرهای دوچرخه از مهم‌ترین مسائلی است که در طراحی هر مسیر باید در نظر گرفت.
اگر زیرساختی فراهم شود و فرهنگسازی لازم برای آن صورت نگیرد، مردم اقبالی به دوچرخه نشان نخواهند داد‎؛ همان‌گونه که اگر فرهنگسازی شده باشد اما زیرساختی فراهم نشده باشد،‌کاری از پیش نخواهد رفت. این فرهنگسازی و تأمین زیرساخت‌ها موضوعی زمان‌بر است و در صورتی به موفقیت می‌رسد که در تمام مناطق شهر تهران مسیرهای دوچرخه‌سواری کم‌کم احداث شوند و توسعه پیدا کنند چراکه پیوستگی مسیرهای امن دوچرخه‌سواری تأثیر بسیار مثبتی در اقبال مردم به استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل عمومی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید