• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12945
+
-

جلیقه‌های ضد‌گلوله برتن محیط‌بانان

محیط‌بانان با لوازم مدرن و آموزش‌های کاربردی تجهیز می‌شوند

گزارش2
جلیقه‌های ضد‌گلوله برتن محیط‌بانان

 22فروردین‌ماه امسال، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور از تجهیز محیط‌بانان به ۱۵۰۰ جلیقه ضد‌گلوله و ۶۸۰۰ زانوبند و آرنج بند ضد‌ضربه خبر داد و گفت: طی ۳۸ سال گذشته ۱۲۰ محیط‌بان در درگیری با شکارچیان متخلف به شهادت رسیده‌اند. همچنین ۱۵۰محیط‌بان جانباز شده‌اند. 9روز پس از تجهیز محیط‌بانان به تجهیزات مدرن، سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری نخستین دوره آموزش بدو خدمت محیط‌بانان خبر داد و به ایسنا گفت: آموزش بدو خدمت محیط‌بانان در 5دوره، برای ۵۰۰محیط‌بان برنامه‌ریزی شده که شامل آموزش‌های اختصاصی، انتظامی و صحرایی است.

ابوالقاسم موسوی با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ محیط‌بان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی در کل کشور مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ۱۰۷۰ محیط‌بان آموزش‌های عمومی محیط‌بانی را نگذرانده‌اند و قرار است دوره‌های آموزش بدو خدمت محیط‌بانی - که از سوی معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط‌زیست برنامه‌ریزی شده - در 3حوزه اختصاصی، انتظامی و صحرایی برگزار شود. او درباره آموزش‌های اختصاصی گفت: محیط‌بانان براساس ماموریت‌ها و وظایف تعریف شده در حوزه‌ معاونت‌های انسانی، طبیعی و دریایی نقش دارند و حتی در زمینه آموزش و مشارکت‌های مردمی به ماموریت‌های کلان سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک می‌کنند؛ بنابراین باید در همه این حوزه‌ها سرفصل‌هایی برای آموزش آنان تعریف شود؛ آموزش اختصاصی سازمان حفاظت محیط‌زیست به این امور می‌پردازد. به گفته موسوی، بخش دوم دوره آموزشی که ذیل عنوان آموزش انتظامی تعریف شده درباره نحوه به‌کارگیری سلاح و قوانین و مقررات مربوط به آن است. بخش سوم نیز به آموزش‌های میدانی و صحرایی اختصاص دارد که طی آن، محیط‌بان‌ها به زندگی در شرایط سخت عادت می‌کنندتا برای انجام ماموریت‌ها آمادگی بدنی کافی داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر محیط‌بانان از جلیقه ضد‌گلوله استفاده می‌کردند، آمار  شهدا و زخمی‌های محیط‌بانی به ۷۰درصد کاهش می‌یافت. تجهیز محیط‌بانان به تجهیزات مدرن و آموزش 2مقوله‌ای است که سال‌هاست کارشناسان محیط‌زیست برای ارتقای ضریب ایمنی محیط‌بانان در برابر متخلفان برآن تأکید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید