• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129378
+
-

نبرد برای حریم خصوصی

اپل سرانجام با نسخه ۱۴.۵خود از ویژگی جدیدی برای گوشی‌های آیفون رونمایی کرد که ضربه بزرگی به درآمد شرکت‌هایی مانند فیسبوک از تبلیغات موبایلی می‌زند

شبکه‌های اجتماعی
نبرد برای حریم خصوصی

 سرانجام روزی که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک بیش از یک سال در وحشت آن به سر می‌برد، فرا رسید. قرار بود اپل روز دوشنبه از ویژگی جدیدی در تازه‌ترین نسخه ios خود رونمایی کند که به‌شدت مدل تجاری فیسبوک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. طبق برنامه، این ویژگی جدید در نسخه ۱۴.۵ از 26آوریل به گوشی‌های آیفون و آیپدها اضافه شده است که جریان اختلاف بین اپل و فیسبوک را افزایش می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، این ویژگی به کاربران اپل امکان می‌دهد تا به جمع‌آوری اطلاعات شخصی خود توسط برنامه‌های مختلف «نه» بگویند. حرکت اپل که یک برنامه‌ریزی مدون یکساله پشت آن است، کام فیسبوک را حسابی تلخ کرده است چراکه داده‌های کاربر و تبلیغاتی که ایجاد می‌کند، همان چیزی است که باعث سودآوری شرکت فیسبوک می‌شود. بنابراین این به‌روزرسانی می‌تواند ضربه سختی به مدل تجاری فیسبوک وارد کند.
جریان تبلیغات بر شناسه منحصر به فرد در هر آیفون و آیپد یا دستگاه متمرکز است که آن را شناسه برای تبلیغ‌کنندگان یا IDFA می‌نامند. شرکت‌هایی مانند فیسبوک که تبلیغات موبایلی می‌فروشند از این IDFA برای هدف قراردادن تبلیغات و تخمین کارایی آنها استفاده می‌کنند. IDFA همچنین می‌تواند با سایر فناوری‌ها مانند پیکسل‌های ردیابی فیسبوک یا کوکی‌های ردیابی که کاربران اطراف وب را دنبال می‌کنند، جفت شود تا حتی اطلاعات بیشتری در مورد کاربر کسب کند. اما با انتشار جدیدترین نسخه Ios در این هفته، ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه به‌طور پیش فرض روشن می‌شود. این ویژگی توسعه‌دهندگان برنامه را مجبور می‌کند تا به‌طور صریح از کاربران اجازه استفاده از IDFA را بگیرند.
نظرسنجی‌ها به تأیید فیسبوک نشان می‌دهد که حداکثر 80درصد به درخواست برنامه‌ها برای ردیابی اطلاعات شخصی آنها پاسخ منفی می‌دهند.

یک جنگ تجاری
اپل علاقه چندانی به داده‌های مشتریان خود ندارد چراکه به جای تبلیغات از طریق فروش دستگاه‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای درآمد کسب می‌کند. در سال 2010 استیو جابز، بنیانگذار اپل گفت که برخی از افراد به میزان اشتراک داده‌ها اهمیتی نمی‌دهند، اما باید همیشه باید از نحوه استفاده از آنها مطلع شوند.
تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل نیز در یک کنفرانس مجازی به طرز کنایه‌آمیزی که مشخص بود فیسبوک را هدف قرار داده است گفت: اگر یک تجارت مبتنی بر گمراه کردن کاربران و بهره‌برداری از داده‌ها و انتخاب‌هایی که اجباری است، بنا شده باشد، نیازمند بازنگری و اصلاح است. اپل در سیستم‌های خود نیز از مفهوم حریم شخصی دفاع می‌کند. مرورگر Safari هم‌اکنون کوکی‌های شخص ثالث را به‌طور پیش فرض مسدود می‌کند و سال گذشته اپل ارائه‌دهندگان برنامه را در iOS مجبور کرد که در لیست اپ استور اطلاعاتی را که جمع‌آوری می‌کنند، شرح دهند. هنگام ارسال برنامه برای بررسی، هر نوع اطلاعات شخصی برای ردیابی به‌عنوان مثال نام یا آدرس ای‌میل، باید در قسمت اطلاعات مربوط به حریم خصوصی اپ استور در صفحه محصول اعلام شود و فقط درصورت اعطای اجازه از طریق AppTrackingTransparency  انجام شود.

ناراحتی فیسبوک
فیسبوک از قبل هشدار داده بود که به‌روزرسانی برنامه می‌تواند درآمد کسب شده از طریق شبکه تبلیغاتی را به نصف کاهش دهد و بیشترین ضربه را به مشاغل کوچک وارد کند. به استدلال آنها به اشتراک گذاشتن داده‌ها با تبلیغ‌کنندگان، منجر به تجربه بهتر برای کاربر است. شرکت فیسبوک معتقداست که اپل ریاکارانه رفتار می‌کند، چون این ویژگی مشاغل را مجبور می‌کند برای درآمد خود به اشتراک‌ها و سایر پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی بیاورند، که اپل نیز از آنها سود می‌برد. در ماه دسامبر اخباری در روزنامه‌های محلی مبنی بر اینکه تبلیغات موبایلی باعث زنده ماندن مشاغل کوچک در زمان پاندمی کرونا شده، منتشر شد تا طعنه‌ای به ویژگی جدید اپل که از مدت‌ها پیش شایعه آن پیچیده بود، باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد فیسبوک در آخرین بیانیه وبلاگی خود این تغییرات را پذیرفته و قول داده است که تبلیغات دیجیتال برای جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات مورد نیاز به روشی که به داده‌های کمتر احتیاج است، اتکا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید