• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129311
+
-

با معاون شهردار منطقه ۱۹ درباره آرام‌سازی‌ تردد با افزایش اعتبارات محله‌محور

ترافیک را دور زده‌ایم

ترافیک را دور زده‌ایم

زهرا بلندی

بخش قابل توجهی از خواسته‌های شهروندان به حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مربوط می‌شود. درخواست‌هایی که هرسال با رسیدن سال نو جان دوباره می‌گیرند و پاسخگویی مسئولان را می‌طلبند. تلاش‌های بی‌وقفه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۹ در نخستین هفته‌های سال ۱۴۰۰ برای پاسخگویی به نیازهای ترافیکی ساکنان این منطقه و اجرای طرح‌هایی همچون رفع گره مهم ترافیکی در خیابان لطیفی، ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان، افزایش اعتبارات پروژه‌های محله‌ای، راه‌اندازی مسیر دوچرخه و... بهانه‌ای شد تا برای آشنایی با جزئیات طرح‌های در حال اجرا با «علیرضا مرآتی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ به گفت‌وگو بپردازیم.

 ایمن‌سازی شاهراه‌ اصلی منطقه
بزرگراه آزادگان یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های شهر تهران و مهم‌ترین محور ارتباطی کل پایتخت است که از جنوب منطقه ۱۹ عبور می‌کند. جایگزینی بیش از ۷ کیلومتر گاردریل در بزرگراه آزادگان با نیوجرسی و افزایش ایمنی این شاهراه اصلی یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۹ در سال جدید است که معاون شهردار منطقه درباره آن می‌گوید: «گاردریل‌ها و نرده‌های موجود در قسمت میانی بزرگراه آن‌طور که باید از تردد عابران جلوگیری نمی‌کردند و این طرح با هدف انسداد حرکت عرضی عابران از بزرگراه آزادگان از پل آیت‌الله سعیدی تا پل شهید رجایی به طول ۷ کیلومتر به اجرا درآمده است. فاز نخست این طرح در محور غرب به شرق بزرگراه آزادگان به طول ۳ و نیم کیلومتر اجرا شده و مابقی آن در فاز بعدی در مسیر شرق به غرب آزادگان انجام می‌شود.»
«علیرضا مرآتی» از اجرای این طرح در هفته اول فروردین و پایان آن تا اواسط اردیبهشت خبر می‌دهد و می‌گوید: «افزایش ایمنی این محور مواصلاتی پر تردد، کاهش تصادفات به‌خصوص در شهرک‌های اقماری و شهرک‌های همجوار بزرگراه آزادگان همچون مرتضی‌گرد، انتهای سهیل و...، قابلیت زیاد حفاظ‌های بتونی(نیوجرسی) در کنترل خودروهایی که هنگام‌ تردد از مسیر منحرف می‌شوند، کاهش سرقت‌ها و هزینه‌های نگهداشت تجهیزات ترافیکی و... از مزایای این طرح محسوب می‌شوند.»
علاوه بر نصب نیوجرسی، تمام گاردریل‌های قبلی و تجهیزات ترافیکی این بزرگراه ترمیم و به‌روزرسانی شده‌اند. مرآتی با بیان این موضوع می‌گوید: «۴۰ کاشن‌تانک، ۱۰۰ مانع استوانه‌ای و نزدیک به ۴۰ تابلو ترافیکی و بیش از ۱۵۰ عدد گاردریل نیز در محورهای بزرگراهی منطقه نصب و ترمیم شده است.»


علیرضا مرآتی/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه19

کاهش بار ترافیکی با تغییر مسیر اتوبوس
رفع گره ترافیکی خیابان لطیفی به‌خصوص در تقاطع خیابان میثاق شمالی یکی از موضوعات همیشگی قابل بحث در منطقه ۱۹ بوده است. بعد از بازگشایی خیابان شهامت و اتصال رینگ بوستان ولایت به خیابان لطیفی این مشکل تا حدودی رفع شد، اما همچنان مسیر خلاف جهت اتوبوس‌هایی که از خیابان میلاد وارد خیابان میثاق شمالی و سپس به خیابان لطیفی سرازیر می‌شدند، عامل مهمی برای ایجاد گره ترافیکی در این محدوده محسوب می‌شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ با شرح این موضوعات می‌گوید: «عبور خط ویژه اتوبوس از خیابان میثاق شمالی باعث تداخل در مسیر اتوبوس و دیگر خودروهای عبوری و در نهایت ایجاد گره ترافیکی در خیابان لطیفی شده بود که با هدف رفع این معضل و جلب رضایت شهروندان از هفته دوم فروردین ایستگاه اتوبوس واقع در این خیابان حذف و خیابان میثاق شمالی یکطرفه شد. از این پس با حذف ایستگاه اتوبوس در این معبر، اتوبوس‌های عبوری از خیابان میثاق شمالی که در خطوط «شهرک احمدیه به پایانه ۱۷ شهریور»، «شهرک شکوفه به پایانه مترو علی‌آباد» و «شهرک شهید شریفی به میدان بهمن» خدمت‌رسانی می‌کنند، از خیابان میعاد به مقصدشان حرکت می‌کنند.»
مرآتی با بیان اینکه اقداماتی همچون اصلاح خط‌کشی، تکمیل تجهیزات ترافیکی و حذف تابلوهای مسیر ویژه اتوبوس پس از حذف ایستگاه اتوبوس و یکطرفه شدن خیابان میثاق شمالی در این معبر انجام شده است، می‌گوید: «اجرای ۶ پروژه در بحث آرام‌سازی و رفع گره‌های ترافیکی معابر و نیز اجرای طرح اصلاح جدول‌ها تقاطع خیابان شقایق و میعاد از جمله پروژه‌های توسعه محله‌ای این منطقه در حوزه ترافیکی محسوب می‌شود.»

افزایش اعتبارات ترافیکی در محله‌های ۱۳ گانه
اعتبارات ترافیکی محله‌های ۱۳ گانه منطقه ۱۹ پس از تأیید شورای اسلامی شهر تهران و معاونت برنامه ‌و توسعه شهری شهرداری تهران به منطقه ابلاغ و صرف اجرای پروژه‌های توسعه‌محور و تسریع در تحقق مطالبات شهروندان می‌شود. این موضوع مهم دیگری است که مرآتی با بیان آن می‌گوید: «باتوجه به گستردگی محله‌های منطقه ۱۹ و ضرورت تجهیز و توسعه طرح‌های ترافیکی طبق هماهنگی که با سازمان ترافیک و شهرداری مرکز انجام شده است، اعتبارات طرح‌های ترافیکی در هریک از محله‌های ۱۳ گانه منطقه به تفکیک در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت، این درحالی است که این اعتبارات طی سال‌های قبل بین همه پروژه‌های منطقه به‌صورت مشترک اجرا می‌شد. با این اقدام هر محله‌ای پروژه و اعتبار خاص خود را خواهد داشت که در اجرای هرچه دقیق‌تر طرح‌ها مؤثر خواهد بود.»
 معاون شهردار با اشاره به اینکه همه معابر محله و معابر ترافیکی مورد ارزیابی قرار گرفته و عددی برای آن مشخص شده که با تأیید شورای بررسی بودجه اجرایی خواهد شد، می‌گوید: «این اقدام تحولات بزرگی را در منطقه به همراه خواهد داشت و باعث می‌شود پروژه مورد نیاز هر محله اختصاصاً پیگیری شده و به نتیجه مطلوب برسد.»

ایجاد ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه

باتوجه به پیگیری‌هایی که در سال ۱۳۹۹ انجام شد ساخت حدود ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه برای منطقه پیش‌بینی شده بود. با زحمات همکاران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت فنی و عمران تاکنون زیربنای حدود ۱۵ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه ایجاد و آماده‌سازی شده است و ۱۲ کیلومتر مسیر دیگر در سال جدید ساخته خواهد شد.
 مرآتی با بیان اینکه این طرح با هدف کمک به‌ ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از دوچرخه و پاکسازی هوای شهر تهران در اولویت برنامه‌های عمرانی شهرداری منطقه قرار گرفته است، می‌گوید: «مسیرهای ایجاد شده در نواحی یک، ۲ و ۳ در خیابان وصال، خیابان یاس تا بوستان بهشت، خیابان پیروز تا بزرگراه شقایق، میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا خیابان صمدی، خیابان مطهری تا چهارراه شکوفه، خیابان میثاق جنوبی حد فاصل پایانه بهشت تا پل شهید محمدزاده و داخل بوستان بهشت ایجاد شده‌اند.»
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه مسیر ۱۵ کیلومتری آماده بهره‌برداری و در حال نصب علائم است، می‌گوید: «مسیر باقیمانده که در حال ساخت آن هستیم پیش‌بینی می‌شود تا قبل از تابستان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.» مرآتی در پایان با اشاره به اینکه تنها ایستگاه دوچرخه منطقه ما در مدخل ورودی در شماره ۲ بوستان بزرگ ولایت قرار دارد، می‌گوید: «بیش از ۳۰۰ دوچرخه برای همه گروه‌های سنی در این ایستگاه موجود است و شهروندان با ارائه کارت شناسایی می‌توانند از آنها استفاده کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید