• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129310
+
-

بررسی امکانات و کمبودهای منطقه در حوزه بهداشت و سلامت

نبض سلامت در منطقه ۱۸

نبض سلامت در منطقه ۱۸

مریم قاسمی

  یکی از مقوله‌های ارزشمند و اساسی در توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای توجه به میزان برخورداری شهروندان از امکانات بهداشتی و بهره‌مندی از نعمت سلامتی است، چراکه اگر شهروندان شهر سالم نباشند چرخه کار و فعالیت، اقتصاد و فرهنگ از حرکت می‌ایستد و صدمات زیادی بر پیکر جامعه وارد می‌شود.

در یک سال گذشته که با کرونا در ستیز و مقابله هستیم نقش و اهمیت امکانات بهداشتی و درمانی بیشتر از هر زمان دیگری نمایان شده است. ساخت بیمارستان و درمانگاه، افزایش تسهیلات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی نمونه‌هایی از فعالیت‌ها در حوزه سلامت و درمان است و باید قبول کرد که میزان برخورداری شهروندان نقاط مختلف شهر از امکانات درمانی و دارویی یکسان نیست و این تفاوت در منطقه ۱۸ نسبت به مناطق دیگر شهر تهران نمایان است. درصد بالایی از ساکنان منطقه ۱۸ را اقوام مهاجر از روستاها و شهرهای مختلف کشور تشکیل داده‌اند و اکنون این منطقه با جمعیت ۴۵۰ هزار نفری از امکانات درمانی، بهداشتی و پزشکی حداقلی برخوردار است.

«سید محمد فیاض» شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۱۸ قبل از هر چیزی به سیاست مدیریت شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «شعار و اساس کار ما در شهرداری رسیدن به الگوی تهران شهری برای همه است. بنابراین، باید تلاش کنیم امکانات و خدمات متنوع شهر و محله به نحو شایسته و عادلانه میان آحاد جامعه توزیع شود که مهم‌ترین آن، امکانات درمانی و بهداشتی است.»

 شهرداری در کنار شهروندان می‌ماند
فیاض می‌گوید که هرچند امکانات حداقلی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد، اما در سال‌های اخیر شهرداری نشان داده که در چنین شرایطی کنار شهروندان می‌ماند و برای بهبود این وضعیت از هیچ تلاشی فروگذار نیست. نمونه‌اش ساخت بیمارستان تخصصی کودکان است که با دستور دکتر حناچی، شهردار تهران در منطقه ۱۸ در حال ساخت است و با پیشرفت خوبی که دارد انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ نیز به بهره‌برداری برسد.»
شهردار منطقه ۱۸ در ادامه به سال کرونایی و چالش مهار و کنترل این ویروس لجام‌گسیخته اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرایط بسیار بدی را هم شهروندان و هم مسئولان تجربه کرده و می‌کنند و شهرداری به دلیل نقشی که در حوزه خدمات شهری و اجتماعی دارد در این میدان مسئولیت بیشتری احساس می‌کند. از شست‌وشوی مکرر و ضد عفونی کردن معابر و امکانات خدمات‌رسان از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفته تا تلاش برای راه‌اندازی تولیدی‌هایی که ماسک مورد نیاز مردم را تأمین کنند. در این بین، توزیع ارزاق و مایحتاج مردم به‌ویژه بیماران کرونایی و کادر درمانی منطقه ۱۸، راه‌اندازی کانال‌های اجتماعی و آموزشی و اطلاع‌رسانی در محله‌ها در زمینه بهداشت و مراقبت‌های ضروری دوران کرونا بخشی از برنامه‌هایی است که همچنان به قوت خود باقی است و انجام می‌شود. در این مدت همه خانه‌های سلامت منطقه ۱۸ خدمات و امکانات رایگانی با مشارکت مرکز بهداشت به اهالی ارائه دادند که مهم‌ترین آن تست رایگان کروناست.»
سید محمد فیاض، از آمادگی بالای ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «بحمدالله اکنون در شرایط خوبی در حوزه مدیریت بحران قرار گرفته‌ایم، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل باید بیش از این تلاش کرد. در یک سال و اندی که از بحران کرونا گذشته به تجربیات ارزنده‌ای دست یافته‌ایم که می‌تواند در کنار افزایش امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جایگاه منطقه ۱۸ را به رتبه اول برساند.»

 ارتقای سلامت شهروندان  با کمک کانون پزشکان
اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ از سال‌ها قبل با شناسایی و جذب پزشکان فعال و مشارکت‌جو دست به ابتکار ویژه‌ای زده است. راه‌اندازی کانون پزشکان خیر به‌عنوان الگویی موفق و کاربردی برای افزایش آگاهی و ارتقای سطح سلامت شهروندان، آثار مثبت فراوانی به همراه داشته است.
به گفته رئیس اداره سلامت منطقه ۱۸، برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای و پزشکی به‌صورت آنلاین و حضوری در همه زمان‌ها و به‌ویژه در دوران کرونا برای اقشار مختلف جامعه، ویزیت و معاینه رایگان افراد خاص از جمله معلولان، جانبازان و تجلیل از پزشکان مدافع سلامت در مناسبت‌های ویژه از مهم‌ترین اقدامات اعضای کانون پزشکان خیر است.
«حسن رفیع» می‌گوید: «تاکنون ۲۰۰ پزشک فعال در محله‌های مختلف به عضویت این کانون درآمده و در برنامه‌های سلامت‌محور مشارکت چشمگیری نشان داده‌اند. امسال نیز با برنامه‌ریزی مناسب در فضای مجازی آموزش‌هایی در زمینه سلامت گفتار و سمینار تخصصی مبارزه با استرس و افسردگی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ برگزار می‌شود که از اولویت‌های و خواسته‌های مهم شهروندان است.»

 بیش از ۳۰‌درصد مأموریت‌ها  مربوط به تصادفات است
«فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه در این محدوده ۶ پایگاه اورژانس فعالیت می‌کنند، می‌گوید: «موقعیت جغرافیایی و مکانی این منطقه و قرارگرفتن در شبکه بزرگراهی از جمله بزرگراه آزادگان، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، ۴۵ متری فتح و... باعث شده که نسبت مأموریت‌های اورژانس برای امداد و نجات در زمینه تصادفات بیشتر از موارد دیگر باشد و بقیه مأموریت‌ها در یک سال گذشته مربوط به بحران کرونا و سایر نیز موارد بوده است.»
به گفته این مقام مسئول، ۳۰‌درصد از مأموریت‌های اورژانس در منطقه ۱۸ مربوط به تصادفات رانندگی در بزرگراه‌هاست و دیگر مأموریت‌ها به مواردی چون بیماران مبتلا به کووید ۱۹، حملات قلبی و حوادث کارگاهی اختصاص دارد. وی اضافه می‌کند: «در این مدت مشخص شده که شایع‌ترین حوادث اورژانس در محله‌های شادآباد، خلیج‌فارس و یافت‌آباد به‌ترتیب حوادث کارگاهی، تصادفات رانندگی و مشکلات قلبی و تنفسی بوده است.»

     بیمارستان شهدای یافت‌آباد، قدیمی‌ترین مرکز درمانی
زمین و ساختمان قدیمی این بیمارستان سال ۱۳۴۰ توسط فرمانفرماییان وقف شده و از سال ۱۳۷۳ تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی فعالیت داشته است. در طول این سال‌ها به چندین نام شهرت داشته از جمله بیمارستان پرستاران، بازپروری جانبازان و... که پس از دوران هشت سال دفاع‌مقدس به نام شهدای یافت‌آباد مزین شده است.

     آشیانه هواپیمایی که بیمارستان شد
محدوده بیماستان فیاض‌بخش در دوره پهلوی و بعد ازجنگ جهانی دوم آشیانه هواپیما بوده و در آن تنها یک ساختمان برج مراقبت وجود داشت. سال ۱۳۴۰ ساختمان مرکزی بیمارستان در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار ساخته و به نام بیمارستان شماره ۲ مشهور شد. اکنون بیمارستان شماره ۲ فیاض‌بخش دارای ۱۸ ساختمان مجزا و باند فرود هلی‌کوپتر است.



90 درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه ساخت بیمارستان تخصصی کودکان حاصل شده است. ساخت بیمارستان 250 تختخوابی کودکان در خیابان شهید منصور عمرانی یکی از خواسته‌های مهم شهروندان منطقه18 است که به واقعیت نزدیک شده است و با 90‌درصد پیشرفت فیزیکی در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

847 تخت بیمارستان در یک سال اخیر بر تعداد تخت‌های بیمارستان‌های منطقه18 اضافه شده که در مهار و کنترل بحران کرونا بسیار مؤثر و کارآمد بوده است.

7 مترمربع میزان سرانه بهداشتی و درمانی شهروندان منطقه 18 است.

اخبار خطی

 ناحیه ۵  بیمارستان خیریه امام علی(ع) با ۳۰۰ تختخواب در ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۸ توسط خیّران در حال ساخت است که تاکنون ۳۰‌درصد پیشرفت داشته است.

 ناحیه یک مجتمع بهزیستی شهید ذوالفقاری در خیابان تختی به معلولان و کودکان ناتوان خدمات متنوع روان‌شناسی، گفتار درمانی و... می‌دهد.

 ناحیه ۵ یک واحد درمانی و پزشکی در محوطه و فضای باز بیمارستان شهید فیاض‌بخش(شماره ۲) در حال ساخت است که می‌تواند به بهبود شرایط خدمت‌رسانی این بیمارستان کمک کند.

 ناحیه ۲ سردیس ۵ شهید مدافع سلامت بیمارستان‌های فیاض‌بخش و شهدای یافت‌آباد توسط هنرمندان مجسمه‌ساز در حال ساخت است. سردیس «شهروز کریمیان»، «مولودالسادات جعفری»، «مصطفی عظیمی»، «مرتضی سیادتان» تا آخر خرداد در بوستان مدافعان سلامت نصب می‌شود.

گزارش مردمی

افزایش جمعیت اقدامات جدی‌تری را می‌طلبد
سرانه‌های بهداشتی را افزایش دهید
درباره امکانات درمانی و بهداشتی منطقه ۱۸ گفتیم تا نگاه مسئولان ومتولیان اصلی حوزه سلامت را به داشته‌ها و نداشته‌های منطقه در این حوزه جلب کنیم، اما برای دستیابی به نقطه نظر شهروندان چاره‌ای نیست که با آنها هم‌صحبت شویم. تعدادی از شهروندان در زمینه بهداشت و درمان منطقه نظر دادند و با توجه به افزایش جمعیت در سال‌های اخیر، خواستار ارتقای سرانه‌های بهداشتی و درمانی در منطقه شدند.

«اکبر محمدی اصل»/ ساکن محله

ساخت بیمارستان تخصصی کودکان؛اتفاق خوب
«اکبر محمدی اصل» یکی دیگر از شهروندان منطقه ۱۸ است که درباره امکانات درمانی و دارویی به کمبودها اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید: «کاش سرانه درمانی و بهداشتی کودکان را در منطقه افزایش دهید. مثلاً در منطقه ما تاکنون بیمارستان تخصصی کودکان وجود نداشت. شنیده‌ام یک خیر با مشارکت شهرداری منطقه ۱۸ اقدام به ساخت چنین بیمارستانی در خیابان شهید منصور عمرانی کرده است. اگر این اتفاق خوب در منطقه ما بیفتد خانواده‌ها برای درمان و یا معاینه کودکان‌شان به زحمت نمی‌افتند و فرزندان‌شان را به دست پزشکان متخصص این بیمارستان می‌سپارند.» وی که بازنشسته آموزش و پرورش است، اضافه می‌کند: «درحوزه درمان و شناخت بیماری‌های کودکان تنها متخصصان می‌توانند اظهار نظر کنند. با ساخت این بیمارستان و حضور پزشکان متخصص در آن اهالی می‌توانند در مکانی مطمئن و با ویزیت مناسب اقدامات درمانی را در مورد بیماران‌شان انجام دهند.»

 افزایش قیمت دارو
در چند ماه اخیر قیمت همه چیز از جمله دارو در داروخانه‌های منطقه ۴ برابر شده است. «صالح شیرازی» با بیان این مطلب می‌گوید: «بسیاری از داروهای عرضه شده در دارو خانه‌ها شامل تسهیلات سازمان تأمین اجتماعی نمی‌شود و هزینه آنها به‌صورت آزاد از متقاضیان دریافت می‌شود. چرا همه اقلام دارویی از این خدمات برخوردار نیستند.» وی اضافه می‌کند: «شغلم آزاد است و هر ماه باید پول زیادی بابت تمدید دفترچه تأمین اجتماعی پرداخت کنم، اما وقتی نمی‌توانم از آن برای خرید دارو با قیمت مناسب استفاده کنم، داشتن این دفترچه چه امتیازی دارد؟»

صالح شیرازی‌/ ساکن محله

 کمبود داروخانه‌های شبانه‌روزی
«تعداد داروخانه‌های شبانه‌روزی منطقه ۱۸ کم است و در فاصله بسیار دور از یکدیگر و در محدوده مرکزی منطقه قرار گرفته‌اند، چرا مسئولان نسبت به افزایش داروخانه‌های شبانه‌روزی در محله‌هایی چون شهرک صادقیه، صاحب‌الزمان(عج) اقدام نمی‌کنند.» «محمدعلی رضایی» از ساکنان شهرک صاحب‌الزمان(عج) با بیان اینکه با افزایش جمعیت منطقه کمبود مراکز درماهنی بیشتر احساس می‌شود می‌افزاید: «اگر شب هنگام نیاز به داروی حیاتی پیدا کنیم باید با طی مسافت زیادی خود را به یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی اطراف برسانیم. تازه آن وقت باید دعا کنیم که داروی مورد نظرمان را داشته باشند.» وی ادامه می‌دهد: «اگر در هر محله یک داروخانه شبانه‌روزی وجود داشته باشد، ساکنان مجبور نیستند برای خرید اقلام دارویی خود راهی محله‌های دیگر شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید