• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129242
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rP5Y
+
-

آذربایجان شرقی صدرنشین شهرهای خلاق

خبر روز
آذربایجان شرقی صدرنشین شهرهای خلاق


برگزیدگان نخستین دوره شبکه‎ شهرهای خلاق معرفی شدند و آذربایجان شرقی با انتخاب 7شهر در حوزه‌های مختلف صدرنشین استان‌های برخوردار از شهرهای خلاق است.
به‌گزارش گروه ایرانشهر، شبکه شهرهای خلاق مجموعه 5 شهر یا بیشتر است که در یک حوزه موضوعی ازجمله ادبیات، موسیقی، مد و لباس، سینما، صنایع‌دستی، چاپ و بسته‌بندی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و رسانه و مطبوعات بیشترین امتیاز را مطابق نظر داوران کسب می‌کنند. 
بر این اساس و با اعلام دبیرخانه علمی جشنواره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با ارزیابی شاخص‌های شهرهای کشور درنهایت ۶۰شهر انتخاب و عضو نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در موضوعات مختلف شدند.
در حوزه ادبیات، برازجان (بوشهر)، فومن (گیلان)، گتوند (خوزستان)، نیشابور و تربت حیدریه (خراسان‌رضوی)، سلطانیه (زنجان)، شبستر و تبریز (آذربایجان‌شرقی) و سرباز (سیستان‌و‌بلوچستان) به‌عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند. گنبد‌کاووس (گلستان)، میانه (آذربایجان شرقی)، قوچان (خراسان رضوی)، بندر‌کنگ (هرمزگان)، خاش (سیستان‌و بلوچستان)، بوشهر، اسلام‌آباد غرب (کرمانشاه)، ایذه (خوزستان) و منوجان (کرمان) در حوزه موسیقی انتخاب شدند و پیرانشهر (آذربایجان غربی)، آق‌قلا (گلستان)، نوشهر (مازندران)، اوز (فارس) و جیرفت (کرمان) در حوزه مد و لباس.
بندرعباس (هرمزگان)، بندر‌انزلی (گیلان)، قصر شیرین (کرمانشاه)، تفت (یزد)، کاشان (اصفهان) و چابهار (سیستان و بلوچستان) در حوزه سینما قرار گرفتند و در حوزه هنرهای تجسمی هم کرمان، شیراز، یزد، نهبندان (خراسان جنوبی)، اردبیل، خوی (آذربایجان غربی)، گرگان (گلستان)، قم، قزوین، جوانرود (کرمانشاه) و بابلسر (مازندران).
همچنین اهر (آذربایجان شرقی)، مسجد سلیمان، بهبهان (خوزستان)، تفرش (مرکزی) و میناب (هرمزگان) شهرهای خلاق هنرهای نمایشی شدند و میبد (یزد)، زنجان، سیرجان (کرمان)، سمنان، مود (خراسان جنوبی)، کوزه‌کنان (آذربایجان شرقی)، مینودشت (گلستان)، لالجین و ملایر (همدان) هم در حوزه صنایع‌دستی. در حوزه چاپ و بسته‌بندی گلمورتی (سیستان‌و‌بلوچستان)، جلفا و اسکو (آذربایجان شرقی) و بم (کرمان) در فهرست‌ شهرهای خلاق قرار گرفتند و در حوزه رسانه و مطبوعات هم مشهد به‌عنوان تنها شهر خلاق معرفی شد.
فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این‌باره گفت: در قالب شهرهای خلاق باید با مشارکت ادارات کل و شهرداری‌ها، فعالیت‌های مشترک تعریف و اجرایی شود و در این خصوص معاون وزیر کشور در امور شهرداری‌ها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری مشترک تعریف کرده‌اند.
مجید جوادیان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم با بیان اینکه ۳۱استان کشور برنامه‌های خود را به دبیرخانه علمی جشنواره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارسال کردند، گفت: این رویداد در سال۹۷ آغاز شد که در این زمینه کارگاه آموزشی در مراکز استان‌ها و با همکاری اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری‌ها و انجمن‌های هنری و فرهنگی برگزار شد. پس از چند مرحله ارزیابی ۶شهر یزد به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و در مرحله نهایی نیز 3 شهر استان توانستند امتیاز حضور در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را به‌دست آورند.
رضا کمالی‌زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان هم با اشاره به ثبت‌نام ۱۱شهر استان در شبکه شهرهای خلاق عنوان کرد: از این تعداد 4 شهر در فهرست نهایی قرار گرفتند و ایجاد و معرفی شهرهای خلاق باتوجه به ظرفیت‌های موجود بهترین مسیر برای شکل دادن به آینده شهرها و گشودن افق‌های جدید برای پیشرفت خواهد بود. 
وی تأکید کرد: استمرار فعالیت از ضرورت‌های شهرهای خلاق است و از این طریق ظرفیت‌های شهرهای کوچک شناسایی می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید