• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129225
+
-

آمار جانباختگان کرونا در آستانه 500 نفر

جدیدترین آمار فوتی‌های کرونا، حکایت از ثبت رکورد جدیدی دارد. 4آذر سال گذشته، بالاترین میزان فوتی‌های کرونا از ابتدای شیوع ویروس ثبت شد؛ یعنی483نفر. حالا پس از گذشت 154روز، رکورد فوتی‌ها با مرگ 496نفر شکسته شد و باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده این عدد تا چه میزان افزایش پیدا خواهد کرد.
4آذر سال گذشته، 13هزار و 721نفر در یک شبانه‌روز مبتلا شده بودند و آخرین آمار، نشان‌دهنده ابتلای جدید 21هزار و 26نفر است. هر چند که به‌گفته متخصصان، آمار ابتلا را باید 3‌برابر کرد تا به عدد واقعی شیوع رسید، چراکه خیلی‌ها پس از ابتلا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و در آزمایشگاه‌های خصوصی تست‌ می‌دهند. آذر سال گذشته، خبری از شیوع ویروس انگلیسی نبود و حالا ویروس جهش‌‌یافته، در جامعه با شتاب در حال پیشروی است و در کنار همه اینها، میزان غربالگری هم بالا رفته که روی آمار ابتلا تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. روند شدت‌گرفتن شیوع کرونا در کشور از سیزدهم فروردین‌ماه آغاز شد. آن روز 117نفر جانشان را از دست دادند و 11هزار و 660نفر هم مبتلا شدند.
از سیزدهم فروردین تاکنون آمارها با شیب تندی، صعودی شده است. از هجدهم فروردین هم آمار ابتلای روزانه یکباره به بالای 20هزار نفر رسید و تا 25هزار نفر در بیست‌وهفتم همان‌ ماه پیش رفت. همه اینها در شرایطی است که به‌گفته متخصصان و اعضای ستاد مقابله با کرونا، هر پیک، نزدیک به دو‌ماه طول می‌کشد و به‌نظر می‌رسد تا مدت‌ها درگیر این پیک که چهارمین پیک کروناست، خواهیم بود. علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونای تهران، وضعیت 10روز گذشته پایتخت از نظر شیوع کرونا را سهمگین توصیف می‌کند و می‌گوید وضعیت فعلی تا دو هفته دیگر هم ادامه خواهد داشت. به‌گفته او، وضعیتی که تهران در 10روز گذشته داشته، وخیم‌ترین شرایط از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بوده است. در این مدت حجم مراجعه‌کنندگان سرپایی و بیماران بدحال بالا بوده و الگوی مراجعه بیماران تغییر کرده است. مراجعه‌های بستری هم افزایش داشته، تخت‌ها به سرعت پر شده‌اند و بر مرگ‌ها افزوده شده است. زالی می‌گوید این وضعیت، شرایط سختی را به کادر درمان تحمیل کرده است. رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری هم به این نکته اشاره می‌کند. به‌گفته محمدرضا هاشمیان، این روزها بیشترین فشار روی اورژانس بیمارستانی است و به‌دلیل تنوع سنی مبتلایان، بیماران بدحال‌تری مراجعه می‌کنند.
با اینکه بیش از 14‌ماه از شیوع رسمی کرونا در ایران می‌گذرد و هنوز چشم‌انداز روشنی برای واکسیناسیون عمومی وجود ندارد، وزیر بهداشت تأکید می‌کند که حداقل 3سال دیگر، گرفتار این ویروس خواهیم بود و هر 6‌ماه باید واکسن زد. همه اینها در شرایطی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به ایلنا گفته، واکسن برای عموم وجود ندارد. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون 824هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که بیشتر کسانی که واکسن گرفته‌اند از گروه‌های درمان و بیماران خاص بوده‌اند. حالا براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این شرایط راهی جز رعایت پروتکل‌ها نیست، درحالی‌که میزان رعایت پروتکل‌ها باید بالای 90درصد باشد، زیر 75درصد است. او پیرو صحبت‌های زالی، اعلام کرده که با رکورد 8500بستری در بیمارستان‌های تهران مواجه هستیم که این عدد هم رو به افزایش است: «فعلا اوضاع در کنترل است، اما از آنجایی که ویروس هندی در کشورهای همسایه، هند و پاکستان دیده شده، باید مراقب بود.» ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌ها انتقاد می‌کند. او به مهر می‌گوید که وقت آزمون و خطا نیست: «دیگر نه شورای شهر و نه دولت ابزار نظارتی مؤثر و کارآمدی برای کنترل شرایط به‌ویژه قرنطینه و ایجاد محدودیت در ترددها ندارند. هم‌اکنون با وجود اعمال محدودیت‌ها و لزوم فعالیت محدود مشاغل بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان در سطح شهر شاهدیم که مغازه‌ها و کسبه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تغییر چندانی در سطح شهر دیده نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید