• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129220
+
-

طرحی برای کمک به نیازمندان همزمان با ماه مبارک رمضان در محله‌های ۱۳‌گانه منطقه ۸ در حال اجراست

سفره‌ همدلی

سفره‌ همدلی

 تصور اینکه برخی از خانواده‌های نیازمند قدرت خرید نان روزانه‌شان را نداشته باشند، چندان دور ازذهن و غیر‌ممکن نیست.

 در قلب پایتخت هستند کسانی‌که ممکن است قدرت خرید یک نان ساده را هم نداشته باشند. با توجه به این موضوع و با شروع ماه مهمانی خدا، رسیدگی به وضعیت نیازمندان بیش از گذشته ضرورت و اهمیت پیدا کرده است. به همین دلیل شهرداری منطقه ۸ با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی طرح «سفره همدلی» را که در خصوص «هبه نان» به خانواده‌های کم برخوردار و نیازمند است در نانوایی‌های منتخب اجرا می‌کند.

در این طرح مدیران‌سراهای محله فیش‌هایی را در اختیار خانواده‌های نیازمند در محله‌های کم برخوردار قرار می‌دهند و این افراد در طول روز می‌توانند با ارائه این فیش‌ها به نانوایی‌های محله نان رایگان دریافت کنند. این طرح در محله‌های ۱۳‌گانه منطقه ۸ در ۳۵ نانوایی در حال اجراست و البته تعداد نانوایی‌های شرکت‌کننده در این طرح در محله‌های کم برخوردار به دلیل سکونت خانواده‌های نیازمند بیشتر است.  

پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیشتر نیازمندانی که در محله‌های منطقه ۸ به‌ویژه محله‌های کم برخوردار ساکن هستند، شناسایی شده‌اند و حالا می‌توانند از نانوایی‌های محله نان رایگان دریافت کنند. اجرای این طرح باعث خوشحالی خانواده‌های نیازمند شده و آنها امسال در شرایط بهتری به نان اهدایی دست می‌یابند.  
هیچ نیازمندی دوست ندارد اگر کمکی از جایی دریافت می‌کند به گونه‌ای باشد که شأن وکرامت انسانی‌اش خدشه‌دار شود. تدارک فیش‌ها توسط خیّران هم یکی ازسیاست‌های صحیح در این زمینه است که در فرایند آن، شأن نیازمندان محله حفظ شده است.  
«محمد سهرابی» یکی از اهالی قدیمی محله تسلیحات، در این‌باره معتقد است، کمک به نیازمندان باید به‌صورتی باشد که‌شان وکرامتشان حفظش شود. او می‌گوید: ما باید یاد بگیریم کمک به نیازمند باید جوری باشد که لااقل غرور فرد نیازمند خدشه‌دار نشود. خوشبختانه امسال نیازمندان با ارائه فیش به نانوایی‌ها بدون هیچ توضیحی با حفظ‌شان و کرامتشان نان رایگان می‌گیرند که تحسین برانگیز است.»

  • معرفی همسایگان به‌سراهای محله

مشارکت شهروندان در محله‌های منطقه ۸ در خصوص اطلاع‌رسانی در مورد طرح «سفره همدلی» بالا است. در محله‌های کم برخوردار اگر شخص نیازمندی وجود داشته باشد همسایه‌ها او را برای دریافت نان رایگان معرفی می‌کنند.  
«صدیقه بابایی» یکی از ساکنان محله وحیدیه که تاکنون چند خانواده نیازمند را برای گرفتن ژتون نان به سرای محله معرفی کرده است، در این‌باره می‌گوید: «در محله ما خانواده‌های نیازمند با آبرویی زندگی می‌کنند که حاضر نیستند سفره دلشان را پیش کسی باز کنند و چون در همسایگی ما زندگی می‌کنند من از وضعیت معیشت آنها مطلع هستم. به همین دلیل خودم شخصاً نام این خانواده‌ها را به سرای محله دادم و برایشان ژتون گرفتم. ابتدا با مخالفت از سوی این خانواده‌ها روبه‌رو شدم اما کم‌کم آنها را قانع کردم که اهدای نان رایگان از برکات ماه رمضان است که به آنها تعلق گرفته و بالاخره با هر سختی آنها را راضی کردم و حالا خوشحالم سفره افطارشان به برکت همین ماه فراهم می‌شود.»

اهدا بیش از ۱۰۰۰ نان به نیازمندان 

شهرزاد باجلان/ مدیر سرای محله لشکر

محله لشکر یکی از محله‌های کم برخوردار منطقه ۸ است و تعدادی خانواده نیازمند در این محله ساکن هستند و کوپن‌های بیشتری در این محله درمقایسه با سایر محله‌ها توزیع شده است. «شهرزاد باجلان» مدیر سرای محله لشکر در این خصوص می‌گوید: «طرح «هبه نان» توسط شهرداری و با همکاری‌سراهای محله، خیّران و اهالی در ۳ نانوایی محله لشکر در حال اجراست.

شناسایی نیازمندان از قبل در محله لشکر صورت گرفته بود و تعدادی از نیازمندان را هم اهالی معتمد به سرای محله معرفی کردند که ما ژتون‌هایی را در اختیارشان قرار دادیم.»  باجلان در خصوص نحوه اهدای نان به خانواده‌های نیازمند می‌افزاید: «هر شخص نیازمند با ارائه یک ژتون به نانوایی می‌تواند ۱۰ نان تافتون یا لواش دریافت کند اما برای گرفتن هر دانه نان بربری باید یک ژتون به نانوا بدهد.»  

به گفته وی، تا روز هفتم ماه مبارک رمضان حدود ۱۰۰۰ نان تافتون و لواش و ۳۰ نان بربری به نیازمندان اهدا شده و ژتون‌های دریافت نان تاکنون میان ۱۲۰ خانواده نیازمند توزیع شده است. خانواده‌های نیازمند برای دریافت نان محدودیت زمانی ندارند و در هر ساعت از روز در ماه مبارک رمضان می‌توانند به نانوایی‌های محله مراجعه و نان رایگان دریافت کنند. اگر ژتون‌های این خانواده‌ها تمام شود می‌توانند با مراجعه به سرای محله برگه مهر شده‌ای دریافت کنند و به نانوایی تحویل دهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید