• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129154
+
-

هند کرونا زده گرفتار تحریم و فیلترینگ

با رکوردشکنی متوالی آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کووید-۱۹ در هند، دولت با مشکلات تحریم‌های آمریکا روبه‌رو‌ست و از توییتر خواسته نظرات مخالفان را پاک کند

شبکه‌های اجتماعی
هند کرونا زده گرفتار تحریم و فیلترینگ

 دولت هند در بحبوحه بحران کرونا در این کشور به‌صورت رسمی از شرکت توییتر درخواست کرده تا ده‌ها توییت، ازجمله نظرات برخی نمایندگان پارلمان‌های محلی را که از طرح و برنامه دولت با ویروس کرونا به‌دلیل رکوردزنی جهانی این کشور انتقاد کرده‌اند، سانسور کند. به گزارش رویترز، سخنگوی شرکت توییتر در مقابل گفته این شرکت پس از درخواست دولت هند، برخی از این توییت‌ها را حذف کرده است. در درخواست دولت هندوستان به تاریخ 23آوریل (جمعه گذشته) که افشا نیز شده است، به 21توییت ازجمله توییت‌‌های یک نماینده پارلمان محلی در ایالت بنگال غربی و یک فیلمساز اشاره شده است. برخی منابع می‌گویند در مجموع ۵۰توییت حذف شده‌اند.
قانونی که دولت در درخواست خود به آن استناد کرده، قانون فناوری اطلاعات‌2000 است. سخنگوی توییتر در بیانیه‌ای از طریق ایمیل اعلام کرد: «هنگامی که ما یک درخواست قانونی معتبر دریافت می‌کنیم، آن را هم طبق قوانین توییتر و هم به موجب قوانین محلی مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر محتوا قوانین توییتر را نقض کند، آن را حذف خواهیم کرد. اگر تشخیص داده شود که در یک حوزه قضایی خاص غیرقانونی است، اما مغایر با قوانین توییتر نیست، ممکن است از دسترسی به محتوا فقط در هند جلوگیری کنیم.» او همچنین تأیید کرد که توییتر دارندگان حساب را به‌طور مستقیم در مورد جلوگیری از انتشار محتوای تولیدشده آنها مطلع کرده و به آنها اطلاع داده ‌که دستور قانونی مربوط به توییت‌های آنها را دریافت کرده است. بیمارستان‌های مالامال از بیمار در هندوستان، از روز شنبه گذشته خواهان تامین اکسیژن شده‌اند، زیرا عفونت‌های ویروس کرونا در این کشور طبق آنچه دادگاه عالی دهلی از آن با عنوان «سونامی» یاد می‌کند، به‌شدت افزایش یافته و برای چهارمین روز متوالی یک رکورد جهانی را به ثبت رسانده است. به‌نظر می‌رسد یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با بیماری
کووید-19که دولت هندوستان به آن دست یافته، سانسور واقعیت‌ و انتقادهایی است که اقشار مختلف مطرح می‌کنند. سیاست‌های غلط و وابستگی به آمریکا برای تولید واکسن، شرایط هند را در یکی از بحرانی‌ترین دوران تاریخ خود قرار داده است.

فشار تحریم آمریکا
هند در حالی با بحران‌ بی‌سابقه دست و پنجه نرم‌ می‌‌کند که با تولید ۶۰درصد واکسن جهان لقب بزرگ‌ترین تولید‌کننده واکسن جهان را دارد.
بخشی مهم از کمبود کنونی واکسن در هند به‌خاطر تحریم آمریکاست که مانع از ارسال مواداولیه تولید واکسن به هند می‌شود.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌منظور جلوگیری از کاهش تولید واکسن، منطبق با قانون «مصوب تولید دفاعی» اقدام به جلوگیری از صادرات مواداولیه به نقاط مختلف دنیا ازجمله هندوستان کرده که این امر باعث کاهش روند تولید واکسن در این کشور یک میلیارد و 366میلیون نفری شده است. در عین حال روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که مقامات دولت بایدن این روزها تحت فشارهای فزاینده‌ای برای ازبین‌بردن محدودیت‌های صادرات لوازم مورد نیاز تولیدکنندگان واکسن در هند قرار دارند. ندپرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد ممنوعیت صادرات مواداولیه واکسن گفت که آمریکا قبل از هر چیز در تلاش بلندپروازانه و مؤثر و تاکنون موفق برای واکسیناسیون مردم آمریکا بوده است.

کمپین # اکسیژن در شبکه‌های اجتماعی هند

 هند برای چهارمین روز متوالی به رکورد مبتلایان به کووید-19رسید. روز یکشنبه 349هزار و 691مورد دیگر ابتلا به ثبت رسید و آمار مجموع مبتلایان این کشور از ابتدای شروع پاندمی را به 17میلیون نفر رساند.
به گزارش بی‌بی‌سی، بیمارستان‌هایی که خارج از ظرفیت بیمار گرفته‌اند، با بحران کمبود اکسیژن کافی روبه‌رو هستند که همین امر باعث پذیرش نکردن بیماران و رد کردن آنها می‌شود.
به همین‌خاطر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب در هند مملو از درخواست کاربران برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران شده است.
دولت هند در حال استقرار قطارها و نیروی هوایی برای انتقال تجهیزات به مناطق آسیب‌دیده است. شرایط در دهلی‌نو، پایتخت هند از سایر شهرها حادتر است؛ جایی که بیماران به‌دلیل نبود اکسیژن جان خود را در بیمارستان‌ها از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شرایط در هند یک هشدار ویران‌کننده است؛ برای آنکه بدانیم کرونا ویروس چه کارهایی می‌تواند بکند. تعداد مرگ‌ها همسو با افزایش مبتلایان در روز یکشنبه 2هزار و 767نفر بود که بیشترین مرگ تاکنون بر اثر کرونا در یک روز به‌حساب می‌آید.
در اوایل سال 2021دولت هند معتقد بود توانسته بر ویروس فائق بیاید. شمار مبتلایان جدید به 11هزار نفر در اواسط فوریه رسیده بود، واکسن صادر می‌شد و در مارس وزیر بهداشت این کشور گفته بود هند در اواخر دوره پاندمی به سر می‌برد. با این حال، از آن زمان، موج جدید خودش را به طرز ویران‌کننده‌ای نشان داد و با جهش جدید طغیان کرد و این در حالی بود که تجمعات بزرگ مانند فستیوال کومب مالا با میلیون‌ها بازدید‌کننده و عروسی‌های پرجمعیت در این کشور برگزار می‌شد. بیمارستان‌ها در دهلی‌نو هشدار داده‌اند که آنها در نقطه شکننده‌ای قرار دارند. یکی از پزشکان بیمارستان هالی فمیلی در این رابطه به سی‌ان‌ان می‌گوید: تقریبا همه بیمارستان‌ها در چنین شرایطی قرار دارند. اگر اکسیژن تمام شود، هیچ راهی برای بیماران وجود ندارد و متأسفانه طی چند دقیقه آنها را از دست خواهیم داد. شماری از مبتلایان به کرونا در سراسر کشور درحالی‌که در انتظار اکسیژن هستند، جان خود را از دست داده‌اند؛ هر چند که تعداد دقیق این افراد مشخص نیست و شبکه‌های اجتماعی با درخواست‌ها برای اکسیژن پر شده است.
یک پزشک دیگر از بیمارستان طلایی جیپور گفت که دولت 6/3تن اکسیژن به بیمارستان‌ها اختصاص داده است که قرار بود تا ساعت 5بعدازظهر روز جمعه تحویل شود، اما فقط تامین بخشی از آنچه وعده داده شده بود در نیمه‌شب جمعه رخ داد.
آرویند کجریوال، وزیر ارشد دهلی نیز روز جمعه در یک گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی خواستار تامین کافی اکسیژن شد. او گفت: تمام نیروگاه‌های اکسیژن کشور باید بلافاصله از طریق ارتش در اختیار دولت قرار گیرند.
یک ویروس‌شناس هندی اما معتقد است برای متوقف کردن انتشار ویروس به کارهای بیشتری نیاز است: ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ فعالیت غیرضروری اعم از عروسی‌ها و فستیوال‌ها انجام نمی‌شود. نمی‌گویم که نیازمند یک قرنطینه ملی هستیم، اما فکر می‌کنم در مناطقی که موارد ابتلا شیب صعودی دارد، نیاز داریم با شدت بیشتری نسبت به گذشته در رعایت درست پروتکل‌ها مداخله کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید