• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129117
+
-

روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در سرای محله مهرآبادجنوبی و ۲ ایستگاه سیار، تست رایگان کرونا می‌دهند

هدف؛ قطع زنجیره بیماری

هدف؛ قطع زنجیره بیماری

سحر جعفریان

 بسیاری از متخصصان «اپیدمولوژیست» بر این باورند که اگر در همان روزهای نخستین شیوع «کووید ۱۹»، با طرح‌های تشخیصی و بهداشتی مانند شناسایی دقیق و انجام تست رایگان «کرونا» به محدود کردن زنجیره این ویروس پرجنب و جوش می‌پرداختن، به پیک‌های سوم و چهارم نمی‌رسیدیم مانند طرحی که از آذرماه سال گذشته با عنوان طرح «شهید قاسم سلیمانی» در بسیاری از مراکز بهداشت و محله‌های پایتخت در قالب پیشگیری، آموزش، بیماریابی و درمان انجام شده و در حال اجراست. پیرو این طرح می‌توان به ۱۰ مرکز و پایگاه بهداشت در نهمین تکه از پایتخت اشاره کرد که اکنون مدتی است تست رایگان کرونا در محله «مهرآبادجنوبی» انجام می‌شود تا هزینه‌های تست تشخیص این بیماری که از ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در نوسان است، مانع جدی گرفتن خطر از سوی ناقلان احتمالی کرونا نشود. خوشبختانه این طرح تشخیصی از هفته پیش با همکاری مرکز بهداشت غرب تهران، سازمان بسیج و شهرداری منطقه در کانون سلامت سرای محله مهرآبادجنوبی و ۲ ایستگاه سیار در حال اجرا است. برای بررسی کم و کیف اجرای آن به سرای محله مهرآبادجنوبی رفتیم. روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در سرای محله مهرآباد جنوبی و ۲ ایستگاه سیار تست رایگان کرونا می دهند.

در خیابان «کاوه» نزدیک میدان «فتح» به سمت ساختمان دو طبقه سرای محله می‌رویم. هرچه به سرای محله نزدیک می‌شویم بر تعداد جمعیت منتظر افزوده می‌شود. اهالی در گروه‌های سنی مختلف مرد و زن با رعایت فاصله اجتماعی، یکی یکی به داخل حیاط‌سرا هدایت می‌شوند. یکی از اتاق‌های بزرگ و دارای ۲ پنجره که در همان ابتدای راهروی ساختمان‌سرا پس از حیاط قرار دارد، برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است. مسئولان مرکز بهداشت «والفجر» با لباس‌های ویژه و تجهیزات کامل برای انجام تست در اتاق مستقر شده‌اند.

در روزهای نخست اجرای طرح چون بسیاری از اهالی بی‌خبر بودند، تعداد مراجعه‌کنندگان اندک بود اما اکنون روزانه بیش از ۵۰ نفر می‌آیند و تست می‌دهند که به‌طور میانگین در این پیک چهارم کرونا، ۱۵ نفر از آنها کرونا مثبت هستند. «الهام کریمی»، پزشک بخش کرونا مرکز والفجر است. او می‌گوید: «تست «پی. سی. آر» بر روی مخاط بینی و گلو انجام می‌شود و جواب آن حداکثر در ۲۰ دقیقه با استفاده از کیت‌های تشخیص سریع مشخص می‌شود. اولویت نیز با افرادی است که کد ملی‌شان در پایگاه‌های سلامت منطقه ثبت شده است. در صورت مثبت بودن جواب تست‌شان، آموزش‌های لازم به آنها برای درمان و قرنطینه ارائه می‌شود. بسته‌های بهداشتی نیز شامل ماسک و مواد ضدعفونی در اختیارشان قرار می‌گیرد و اعضای خانواده فردی که پاسخ تستش مثبت بوده است نیز در مراحل بعدی اولویت قرار می‌گیرند تا علائم بالینی آنها بررسی شود.»

علی کارخانه/ عضو شورایاری


فریبا حسینی مدیر سرای محله مهرآبادجنوبی


عاطفه رزاق نیا/ مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه

احتیاط و ضدعفونی بیشتر!
انجام هر تست کمتر از یک دقیقه زمان می‌گیرد. عقربه‌های ساعت به ظهر نزدیک می‌شود. برخی مراجعه‌کنندگان کمی مضطرب شده‌اند. مرد جوانی دست مادر سالمندش را گرفته است و بی‌تاب اطراف را نگاه می‌کند و می‌پرسد: «اینجا تست کرونا می‌گیرند؟» کمی بعد، خارج نوبت، همراه مادرش به اتاق تست می‌رود. می‌گوید: «چند روزی است که مادرم بی‌حال است. به پایگاه سلامت منطقه رفتیم و آنها گفتند برای انجام تست رایگان به اینجا بیاییم. این بار چندم است که تست می‌دهد. راستش این بار نتوانستم از عهده هزینه آزمایش برآیم و با پرس‌وجو از خدمات پایگاه‌های سلامت مطلع شدم. امیدوارم چیز خاصی نباشد.» آن سوتر بانوی میانسالی همراه پسر نوجوانش ایستاده است. نیمی از صورتشان را با ۲ ماسک پوشانده‌اند و دستکش به دست دارند. مادر می‌گوید: «کاش این اقدامات را زودتر انجام می‌دادند. تعارف که نداریم، خیلی‌ها به دلیل هزینه‌های تست کرونا به آزمایشگاه‌ها نمی‌روند. اتفاقی که موجب می‌شود زنجیره بیماری بزرگ و بزرگ‌تر شود. این طرح برای محله‌هایی مانند محله ما که ساکنانش اوضاع مالی خوبی ندارند، آن هم در وضعیت بیکاری‌ها و کسادی بازار، بسیار مناسب است. البته نکته مهم دیگر اینکه ضدعفونی این محدوده را باید با دقت و پیگیری بیشتری انجام دهند. به هر حال، افراد مبتلا اینجا رفت‌وآمد می‌کنند که اگر بی‌احتیاطی صورت گیرد می‌تواند زمینه‌ساز خطرات بزرگی به‌ویژه برای همسایه‌های ساختمان سرای محله باشد. از صبح چند تایی از همسایه‌ها را دیدم که احساس نگرانی می‌کردند و حق هم دارند.»

تراکم بالا، خطرپذیری بیشتر
محله مهرآبادجنوبی، ۸۸ هکتار مساحت و جمعیتی بیش از ۲۳ هزار نفر دارد. مساحت و جمعیتی که گواه تراکم بالای آن است و این تراکم می‌تواند گستردگی شیوع کرونا را شدت بخشد. برای همین به نظر می‌رسد اجرای طرح آزمایش و تست رایگان کرونا در این محله، گام مثبت و تأثیرگذاری در کاهش آمار مبتلایان باشد. «علی کارخانه» یکی از اعضای شورایاری محله مهرآباد با ابراز خوشایندی از اجرای طرح تشخیصی کرونا می‌گوید: «واضح است که تراکم جمعیت نسبت به مساحت و فضاهای باز و آزاد این محله بالا است. پلاک ریزدانه و مراکز تجاری تنگ هم می‌تواند همه تلاش‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بی‌نتیجه بگذارد. چراکه خطرپذیری محله در قبال کرونا بالا است. بنابراین انجام تست‌های رایگان مداوم و پرتکرار کرونا با استقبال مواجه است.» «فریبا حسینی»، مدیر سرای محله مهرآبادجنوبی نیز درباره این طرح می‌گوید: «در این محله ۲ مرکز بهداشت با نام‌های «تقی نیا» و «والفجر» وجود دارد که از آذر ماه گذشته فرایند بیماریابی و تست‌گیری‌های رایگان را آغاز کرده‌اند. طرحی که اینک با توجه به ویژگی محیطی سرای محله مهرآباد با دسترسی مناسب‌سرا و دارا بودن فضای باز مانند حیاط در آن اجرا می‌شود. کیفیت اجرای این طرح در محله، استقبال اهالی را در پی داشته است که این‌گونه اهالی با خیالی آسوده به‌سرا مراجعه می‌کنند.» «عاطفه رزاق نیا»، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه، با بیان این مطلب که هدف از اجرای این طرح شناسایی و غربالگری مبتلایان و سرعت‌بخشیدن به قطع زنجیره کرونا است، می‌گوید: «در طول اجرای این طرح تاکنون بسیاری از بیماران شناسایی شده‌اند که کارشناسان بهداشت و سلامت شهرداری منطقه در طول دوره قرنطینه به آنها خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه می‌دهند. این خدمات در صورت پیگیری‌های کارشناس به توزیع بسته‌های بهداشتی و حمایتی نیز منجر خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید