• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129114
+
-

این گروه جهادی برای توانمندسازی افراد کم درآمد آستین بالا زده اند

نیازمندان سر سفره «شهدای ورد آورد»

نیازمندان سر سفره «شهدای ورد آورد»

 مهدی اسماعیل پور

حدود ۲ سال از تشکیل گروه جهادی «شهدای وردآورد» می‌گذرد. گروهی که ‌بانی آن شهید حاج «حسین اسداللهی» بود. بچه‌های این گروه که کارشان را از زلزله «سر پل ذهاب» آغاز کردند و امروز در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان محله وردآورد هستند. با «علی کیومرثی» به‌عنوان مدیر و مسئول این گروه جهادی که تنها گروه ثبت شده جهادی آقایان در محله وردآورد است، گفت‌وگویی انجام دادیم.

علی کیومرثی، مسئول گروه جهادی شهدای وردآورد درباره تاریخچه و چگونگی تشکیل این گروه محلی به همشهری محله می‌گوید: «سال ۱۳۹۷ در زلزله سر پل ذهاب کرمانشاه با سردار شهید اسداللهی که بچه‌محل‌مان بود به آنجا رفته بودیم. در همانجا سردار پیشنهاد تشکیل این گروه جهادی را داد و ما هم مقدمات مربوط به این کار را انجام دادیم و گروه جهادی شهدای وردآورد را ثبت کردیم. هرکاری که پیش بیاید انجام می‌دهیم و هرکجا که نیاز باشد، حضور پیدا می‌کنیم. برای مثال، در جریان همان زلزله، نیروی کار برای فعالیت در مناطق زلزله‌زده را تأمین کردیم و امکاناتش را لشکر ۲۷ در اختیارمان قرار داد یا در جریان سیل «آق‌ قلا»، آشپزخانه‌ای تحویل ما شد که نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ روز غذا پختیم و بین سیل‌زدگان توزیع ‌کردیم. مقداری از مواد اولیه برای پخت غذا را خودمان تأمین کردیم و مقداری هم آنجا تأمین شد. وقتی سیل و زلزله شدیدی اتفاق می‌افتد، اگر به ما حکم حضور در محل حادثه داده شود، برای کمک‌رسانی به مردم اقدام می‌کنیم و اگر هم حکم و مأموریتی ندهند، نمی‌توانیم سرخود دست به کار شویم و استان‌های معین، خودشان در این زمینه اقدام می‌کنند.»

 تهیه بسته‌های حمایتی برای نیازمندان
گروه جهادی شهدای وردآورد این روزها درحال کمک‌رسانی به نیازمندان محله هستند: «از دیگر فعالیت‌های ما خدمت‌رسانی به نیازمندان است که این کمک‌ها به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان است. اگر خانه نیازمندان مشکلی داشته باشد، برای مثال، سقف‌شان ریخته باشد یا به لوله‌کشی نیاز داشته باشند در قالب کارهای جهادی، کارهایی از این دست را انجام می‌دهیم و خانه آنها را با استفاده از نیروهای متخصصی که داریم، تعمیر و مرمت می‌کنیم. فعالیت‌های گروه جهادی ما به این خدمات محدود نمی‌شود و کارهای فرهنگی و اجتماعی نیز انجام می‌دهیم. برای مثال، در مقطعی با کمک بسیج محله، هر روز ضد عفونی کردن محله را انجام می‌دادیم و هنوز هم به شکل جسته و گریخته‌ایی این کار ادامه دارد. تولید و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده برای نیازمندان که تولید بچه‌های جهادی است و فروش این اقلام با قیمت کمتر به مردم، از جمله کارهایی دیگری است که انجام می‌دهیم.»

علی کیومرثی/ مسئول گروه جهادی شهدای وردآورد

یک گروه کاملاً بومی
نکته‌ای که درباره این گروه جهادی وجود دارد این است که فقط در داخل محله و برای نیازمندان محلی کار می‌کنند: «گروه‌های جهادی تا حکم نداشته باشد، فقط در محله خودشان فعالیت می‌کنند. اگر قرار باشد یک طرح ملی اجرا شود به ما حکم و مأموریت داده می‌شود و در آن شرایط، دامنه فعالیت‌های گروه جهادی گسترده و به محله‌ها و مناطق و حتی به شهرهای دیگر هم کشیده می‌شود. در حال حاضر، محل اصلی فعالیت گروه ما وردآورد است. مگر آنکه به ما اعلام کنند. برای مثال، اعلام کنند که چون نزدیک «قلعه حسن خان» یا شهر قدس» هستیم، در فلان طرح با گروه جهادی آنجا مشارکت کنیم. البته اینکه بدون حکم هم کارهای جهادی در مکان‌های دیگر انجام دهیم، مشکل و منع قانونی وجود ندارد، اما اگر در حین کار برای هرکدام از اعضا مشکلی پیش بیاید و خونی از دماغ کسی بریزد، با سؤال و جواب‌های بسیاری روبه‌روخواهیم بود که چرا بدون حکم وارد عمل شده‌ایم. به هرحال درست است که ما وابسته و زیر مجموعه سپاه نیستیم، اما مجوز گروه جهادی محله را از سپاه گرفته‌ایم و باید در یک چهارچوب مشخص حرکت کنیم.»

 از دانشجو تا بنا و برق کار و لوله‌کش
براساس اعلام مدیر گروه این جهادی، حدود ۸۰ نفر از اهالی محله وردآورد با سن و سال و تخصص‌های مختلف در این گروه جهادی فعالیت می‌کنند: «همه افراد گروه جهادی ما از ساکنان محله وردآورد هستند. به لحاظ تعداد اعضا، نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ نفر عضو داریم که البته همه آنها به دلیل مشغله‌های‌کاری و تحصیلی نمی‌توانند هم‌زمان فعال باشند. بنابراین در طرح‌های مختلف تعداد نیروها متغیر است. برای مثال، در زلزله سرپل‌ذهاب ۷۰ نیرو داشتیم. در گروه، تخصص‌های مختلفی داریم که هر زمان لازم باشد از آنها استفاده می‌کنیم. لوله‌کش، بنا، برق کار و دیگر تخصص‌ها در گروه هستند. اگر خانه‌ای نیاز به لوله‌کشی داشته باشد، با شخصی که در این زمینه تخصص دارد، هماهنگ می‌کنیم و آن شخص در وقت آزاد خود، این کار را انجام می‌دهد. هیچ یک از افراد برای خدماتی که ارائه می‌کنند، دستمزد یا پول و پاداشی دریافت نمی‌کنند و همه کارها همان‌گونه که از نام گروه مشخص است، جهادی و فی سبیل‌الله ‌است. هیچ‌گونه بودجه‌ای از هیچ سازمان و ارگانی دریافت نمی‌کنیم.»

تهیه لوازم خانه برای نیازمندان
یکی از برنامه و کارهای این گروه، تهیه لوازم مورد نیاز مددجویان از قبیل فرش و تلویزیون است: «شب عید ۱۱۰بسته معیشتی به نیازمندان اهدا کردیم. برای ماه مبارک «رمضان» نیز نزدیک به ۸۰ بسته معیشتی تهیه کرده‌ایم. هم‌چنین تعمیرات یکی از مدارس محله را انجام دادیم و برای کمک به آن ۲ میلیون تومان از خیّران جمع‌آوری کردیم. این روزها، پرونده خانواده‌های مددجو را بررسی کردیم و براساس برنامه‌ریزی که انجام دادیم به خانه‌هایشان می‌رویم و مشکلات‌شان را رفع می‌کنیم. از جمله کارهایی که در این بازدیدها انجام می‌دهیم، اهدای لوازم خانه به نیازمندان است. بخاری، تلویزیون، فرش و دیگر لوازم خانه را از مردم محله و افراد خیر تهیه و جمع‌آوری می‌کنیم و به آنها هدیه می‌دهیم. همه کمک‌های ما از طریق مردم تأمین می‌شود و از ظرفیت موجود در محله، نهایت استفاده را می‌بریم. افراد خیر و کسانی که دستشان به دهانشان می‌رسد را در محله شناسایی کرده‌ایم و با کمک‌های که آنها انجام می‌دهند، این خدمات را انجام می‌دهیم.»

«کهف» شاخه زنانه گروه جهادی محله است
گروه جهادی محله وردآورد براساس اعلام علی کیومرثی شاخه بانوان هم دارد: «گروه جهادی خواهران با عنوان گروه جهادی «خواهران کهف» در وردآورد فعالیت دارند که این گروه هم ثبت شده و حدود ۴ماه است که با هم همکاری می‌کنیم. البته گروه‌های خیریه دیگری مانند گروه خیریه «حضرت زینب» (س) و گروه خیریه «شهید حاج حسین اسداللهی» نیز فعالیت دارند، اما ثبت نشده‌اند. با بسیج مساجد وسرای محله هم همکاری و تعامل داریم.»

 تلاش برای اتحاد و یک‌پارچه کردن گروه‌های جهادی و خیریه‌ها
مدیر گروه جهادی شهدای وردآورد از تلاش خود برای متحد و یک‌پارچه کردن گروه‌های جهادی و خیریه‌ها در محله می‌گوید: «اگر در همه محله‌ها چنین گروه‌های جهادی تشکیل شود، بسیار خوب است. چون گروه‌های جهادی واقعاً کار می‌کنند، بدون آنکه چشمداشت مادی داشته باشند. باید جلو موازی‌کاری‌هایی که معمولاً در کارهای خیر دیده می‌شود، گرفته شود و کارهای خیر و خیرها یک‌پارچه و همسو ‌شوند. هم‌چنین کیفیت و کمیت کمک‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و به جای اینکه چندین بسته معیشتی کوچک داده شود، یک بسته معیشتی بزرگ و باکیفیت به نیازمندان تحویل داده شود.»

۱۱۵ نیازمند زیر چتر حمایتی گروه جهادی

این گروه جهادی تاکنون ۱۱۵ نفر از اهالی نیازمند وردآورد را تحت پوشش قرار داده است و به آنها خدمت‌رسانی می‌کند: «تاکنون نزدیک ۷۰ نیازمند را در داخل محله شناسایی کرده‌ایم که البته به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه به معنای واقعی نیازمند هستند و گروه دیگر کسانی هستند که سرپرست خانواده بیکار شده است. هم‌چنین یک لیست متممی از وردآوردی‌هایی که خارج از وردآورد سکونت دارند، تهیه کردیم. این گروه را نیز حمایت می‌کنیم. در مجموع تعداد مددجویان ما حدود ۱۱۵نفر است. ضمن اینکه گروه جهادی کهف، کارگاه‌هایی دارد که برای خانم‌ها کارآفرینی می‌کند تا برای خود درآمد کسب کنند. مدتی است که به دنبال اشتغالزایی برای مددجویان هستیم. در این زمینه با سرای محله همکاری داریم و آنها پیشنهاد داده‌اند که فضای لازم برای ایجاد کارگاه تولید لباس را در اختیارمان قرار می‌دهند و این فضا را تجهیز می‌کنیم و شرایط را برای کار افراد نیازمند فراهم می‌کنیم. این کار تازه آغاز شده است و در حال حاضر به دنبال افرادی هستیم که هزینه تجهیز کارگاه‌ها را تقبل کنند و تاکنون تنها یک نفر حاضر به همکاری شده است. در صورت تجهیز و راه‌اندازی این کارگاه‌ها نزدیک به ۴۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.»

 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید