• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128963
+
-

سقوط با شیب تند رمزارزها

طرح پیشنهادی بایدن برای مالیات، بازار ارزهای دیجیتال را به سرازیری کشانده و ارزش رمزارزها را در روز گذشته به‌شدت کاهش داد

رمزارز
سقوط با شیب تند رمزارزها

سخنان اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تأثیر منفی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته و ارزش بیت‌کوین با سقوطی خیره‌کننده به زیر 50هزار دلار رسید. به گزارش بلومبرگ، به‌دنبال انتشار خبری در این خصوص که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد نرخ‌های مالیاتی ثروتمندان به‌ویژه مالیات بر سود سرمایه‌گذاری در بازار بورس آمریکا را افزایش دهد، شاخص‌های اصلی وال استریت به‌شدت دچار افت شد. انتشار خبری درخصوص طرح پیشنهادی کاخ سفید که می‌تواند باعث شود نرخ مالیات سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس از ۲۰درصد به ۳۹درصد برسد با واکنش عجیب بازار و کاهش یک‌درصدی شاخص‌های اصلی وال‌استریت روبه‌رو شد که شدیدترین افت در بیش از یک‌ماه گذشته به‌حساب می‌آید. این موضوع درحالی باعث افت شدید ارزش ارزهای دیجیتال شده که بسیاری بر این باور هستند که جمهوریخواهان کنگره با چنین موضوعی مخالفت خواهند کرد اما اکثریت کنگره در اختیار دمکرات‌هاست. خبرگزاری رویترز هم در این‌باره نوشت که این سقوط پس از آن رخ داد که بایدن روز پنجشنبه از مجموعه پیشنهادی تغییرات در قانون مالیات ایالات متحده رونمایی کرد؛ ازجمله برنامه‌ای برای افزایش تقریبا دوبرابری مالیات بر سود سرمایه برای افرادی که بیش از یک‌میلیون دلار درآمد دارند.

تحلیل بازار
درحالی‌که رسانه‌های اجتماعی با پست‌هایی در مورد این طرح، موضوع صدمه به ارزهای دیجیتال را پیش کشیده بودند و سرمایه‌گذاران شخصی از ضرر و زیان شکایت داشتند، معامله‌گران و تحلیلگران گفتند که احتمالا این کاهش با توجه به پذیرش ارزهای دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران سازمانی به‌عنوان یک کلاس دارایی قانونی، موقتی است. اتریوم بیش از 10درصد سقوط کرد؛ آن هم یک روز پس از صعود فوق‌العاده‌ای که داشت و به رکورد 2هزارو645دلار و 97سنت رسید. طبق گفته «کلوین وونگ» در مؤسسه بازارها CMC در سنگاپور، اگر اتر موفق شود خود را بالاتر از 1955دلار در پایان هفته (یکشنبه) نگه دارد، بنابراین روند صعودی‌اش باید دست نخورده باقی بماند. کریس وستون، رئیس تحقیق در شرکت بازارهای پپر استون، یک کارگزار ارزی در ملبورن، با اشاره به طرح مالیات گفت: «این چیزی است که اکنون همه در مورد آن صحبت می‌کنند. من فکر می‌کنم شما ممکن است مقداری فروش فنی داشته باشید. اتریوم عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته است.» از سوی دیگر اسمات مینرد، رئیس بخش اطلاعات شرکت گوگنهایم پارتنرز گفت که قیمت بیت‌کوین تا مرز ۲۰هزار دلار سقوط خواهد کرد و شاید در ادامه شاهد رسیدن ارزش آن به 600هزار دلار در چند سال آینده باشیم.

فروش رمزارز استخراج داخلی آزاد شد
هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط این بانک، نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق ارزهای دیجیتال استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. روابط‌عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است که هیأت عامل این بانک با استناد به ماده۱۱ قانون پولی و بانکی کشور، ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت را صرفاً به‌منظور انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات و با رعایت مجموعه مقررات ارزی به تصویب رسانده است. بر این اساس، صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یادشده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج‌شده در داخل کشور اقدام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید