• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128884
+
-

تردید در تفاهم سیاسی دلار را بالا کشید

نرخ دلار دیروز بار دیگر به کانال 24هزار تومان بازگشت

درحالی‌که نرخ‌ها در بازار ارز در حال نزول بود، ایجاد تردید در رفع کامل تحریم‌ها جلوی نزول بیشتر قیمت دلار را گرفت. در مبادلات دیروز قیمت دلار بار دیگر به کانال 24هزار تومان بازگشت. نرخ دلار روز سه‌شنبه تحت‌تأثیر اخبار امید بخش از وین، به کانال 23هزار تومان نزول کرده بود.
به گزارش همشهری، انتشار یک خبر در شبکه پرس تی وی کافی بود تا جریان بازار ارز دوباره تغییر کند. بازار ارز طی 2 هفته گذشته به‌طور محسوسی به رویدادهای مرتبط با کمیسیون مشترک برجام در وین واکنش نشان داده است. ظرف 2 هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تحت‌تأثیر مخابره اخبار امید بخش از مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای دوباره برجام 7درصد افت کرده و از 25هزارو 200تومان به 23هزارو 850تومان در مبادلات روز سه‌شنبه رسید؛ با این حال در مبادلات روز چهارشنبه به‌دلیل ایجاد تردید و ابهام در نتایج مذاکرات هسته‌ای قیمت ارز دوباره رشد کرد.

آنچه اتفاق افتاد
با پایان دور دیگری از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین و بازگشت هیأت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از ادامه مذاکرات در هفته آینده خبر داده، اما همزمان شبکه خبری پرس تی‌ وی، به نقل از یک منبع آگاه در وین که نامی از آن نبرده، گزارش داد دستورالعمل آمریکا صرفا تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنهاست. این خبر به واکنش، معاون سیاسی وزیر امور خارجه منجر شد؛ به‌طوری که عباس عراقچی در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: من نمی‌دانم منبع آگاه پرس تی وی در وین کیست ولی او قطعا آگاه نیست.
با وجود این تأیید و تکذیب‌ها، تردیدهای به‌وجود آمده درباره آینده مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار داد؛ زیرا لغو نشدن کامل تحریم‌ها به‌دلیل تداوم محدودیت‌های ارزی در کشور است. آمار‌ها نشان می‌دهد حتی با فرض رفع کامل تحریم‌ها و امکان فروش روزانه 2.5میلیون بشکه نفت میزان منابع و مصارف ارزی که تعیین‌کننده نرخ دلار است، تراز نخواهد شد. از سوی دیگر شکست در مذاکرات، آثار به ‌مراتب بدتری دارد و می‌تواند دولت را با تنگناهای شدید ارزی در ماه‌های آینده مواجه کند.

 بازگشت به کانال 24هزار تومان
به‌دنبال بروز ابهام‌های تازه در مورد احیای برجام، قیمت ارز پس از 2هفته نزول، دیروز دوباره رشد کرد و با 350تومان افزایش به 24هزارو 260تومان رسید. رشد قیمت دلار بازار طلا را هم تحت‌تأثیر قرار داد و موجب شد قیمت هر سکه طرح قدیم 100هزار تومان و طرح جدید 50هزار تومان افزایش یابد.
آنطور که اقتصاددانان می‌گویند: هر نوع توافق سیاسی از جنبه کاهش انتظارات تورمی و بهبود متغیر‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند بازار ارز را در کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر قرار دهد. دولت امیدوار است درصورت انجام یک توافق سیاسی با افزایش فروش نفت تا سطح 2.5میلیون بشکه، حجم درآمد‌های ارزی‌اش را افزایش دهد و این موضوع می‌تواند بازار ارز را در آینده تحت‌تأثیر قرار دهد، اما فعالان اقتصادی بیم آن دارند با نزول بیشتر قیمت دلار روند تولید که در سال گذشته در ایران شکل گرفته و حتی به احیای برخی صنایع بعد از چند دهه منجر شده دوباره به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردد و افزایش واردات محصولات چینی روند تولید و فروش شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. از منظر اقتصادی کاهش ارزش پول ملی به تقویت توان صادراتی کشورها منجر می‌شود چنان‌که چین نیز در طول چند دهه گذشته از همین طریق توان صنعتی و صادراتی خود را افزایش داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید