دانشآموزان اول و ششم ابتدایی در یک تا سه درس امتحان میدهند
ابهام در پایان سال تحصیلی جاری و نحوه برگزاری امتحانات دانشآموزان یکی از نگرانیهای والدین در هفتههای اخیر است. آنها نمیدانند که بالاخره آخرین روز سال تحصیلی چه زمانی است و آیا باید فرزندان خود را برای امتحان حضوری آماده کنند یا برای امتحان مجازی؟ و آیا سال تحصیلی آینده مدارس باز خواهند شد یا نه؟
در همین راستا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، 31اردیبهشت را پایان زمان آموزش در دوره ابتدایی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوره ابتدایی، ارزشیابی کیفی توصیفی است معلمان فرصت دارند تا ۱۰ خرداد نتایج ارزشیابی دانشآموزان را ثبت کنند.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده درباره نحوه ارزشیابی دانشآموزان در پایان سال تحصیلی جاری توضیح داد: دستورالعمل ارزشیابی براساس اقتضائات هر دوره تحصیلی تدوین شده و این هفته برای مدارس ارسال خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته برای دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی بهدلیل اهمیت تضمین کیفیت، پیشبینی کردیم با نظارت مدیر مدرسه ارزیابی عملکردی از درس ادبیات فارسی انجام شود که در مناطق قرمز، زرد و نارنجی از طریق فضای مجازی خواهد بود گفت: همچنین برای پایه ششم ابتدایی ارزیابی عملکردی سه درس ادبیات فارسی، ریاضی و علوم مورد تأکید است.
حکیمزاده با اشاره به آن دسته از دانشآموزان که به دلایلی ازجمله همراهینکردن مؤثر والدینی که سطح سواد مؤثری نداشتند، نتوانستند از آموزشهای امسال بهره کامل ببرند گفت: تفاهمنامهای با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان منعقد شد و آنها اعلام آمادگی کردند که در دوران تابستان برای فرزندان این دسته از خانوادهها دوره آموزشی برگزار کنند.
ابلاغ دستورالعمل ثبتنام مدارس تا هفته دوم اردیبهشت
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ابلاغ ستاد ثبتنام مدارس نیز صادر شده است و امسال مسئولیت ستاد ثبتنام مدارس با معاونت ابتدایی است گفت: اقدامات مقدماتی انجام شده است و طبق روال هرسال ثبتنامها در زمان مقرر شروع میشود. تا هفته دوم اردیبهشت دستورالعمل ثبتنام را ابلاغ و نهایی میکنیم.
حکیمزاده درباره مشکلات دانشآموزان در مناطق محروم که به تجهیزات هوشمند برای آموزش مجازی دسترسی نداشتند گفت: اطلس یادگیری را در همه مناطق تهیه کردیم و میدانیم در هرمنطقه چه تعداد امکان دسترسی دارند و کدامها ندارند. براساس دستورالعمل مربوط، برنامههای جایگزین درنظر گرفته شده است که توزیع درسنامه یکی از راهکارها بوده است. تا جایی که امکان داشت اجازه ندادیم دانشآموزی بهعلت عدمدسترسی به تجهیزات آموزشی از آموزش باز بماند.
وی ادامه داد: مدرسه تلویزیونی هم کمک خوبی به دانشآموزان در این مناطق کرده است. براساس ارزیابیهای دقیق تلویزیون و ما، اکثریت از این آموزشها استقبال و استفاده کردهاند؛ بهویژه در مناطق محروم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت سال تحصیلی آینده نیز گفت: فضای مجازی انتخاب ما نبود، اجبار بود و ما تصمیم نگرفتیم به سراغ فضای مجازی برویم. متناسب با اقتضائات زمان، درباره نحوه آموزش در اول مهر۱۴۰۰ تصمیم میگیریم. امید است تا مهرماه، مشکلات رفع شده باشد. اما اگر همچنان درگیر بحران بیماری باشیم پیشبینی کردیم کار را در بستر فضای مجازی ادامه دهیم و از بسترهای مکمل هم استفاده کنیم اما اگر کرونا نباشد تأکید ما بر آموزش حضوری است و مایلیم برای تنوع یادگیری و غنیسازی آن، از فضای مجازی بهعنوان مکمل استفاده کنیم.