• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128653
+
-

میز خبر/ آغاز تزریق یک‌میلیون دوز واکسن کرونا

 وزیر بهداشت، از آغاز  واکسیناسیون یک میلیون دوز کرونا خبر داد و گفت: این محموله قرار بود قبل از عید به ایران فرستاده شود اما با تأخیر در نیمه دوم فروردین وارد کشور شد. به‌گفته سعید نمکی، این واکسن‌ها به‌سرعت توزیع شده و تا آخر این هفته یا اوایل هفته آینده، یک میلیون نفر واکسینه می‌شوند. وزیر بهداشت گفت: «این یک میلیون نفر، افراد باقی‌مانده از واکسن قبلی در زمینه گروه پزشکی، پیراپزشکی و گروه‌های بهداشت و درمان و رزیدنت‌ها، انترن‌ها، دانشجویان پزشکی که در بیمارستان‌ها هستند، دانشجویان پرستاری، علوم آزمایشگاهی و همه کسانی که در کادر بهداشت و درمان با بیمار مواجهه و خطر ابتلا دارند، هستند که واکسینه‌شان می‌کنیم؛ آن هم در کنار بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و گروه‌های آسیب‌پذیر که گروه اول هدف ما بودند.»
به گزارش ایسنا، نمکی این را هم اضافه کرد که «براین‌اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی مجددا فراخوان خواهند داد. با اینکه ما فهرست افراد پرخطر را داریم، اما از روز گذشته فراخوان داده‌اند تا بیماران پرخطر مانند افراد مبتلا به سرطان، افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و بیماران صعب‌العلاج و خاص ثبت‌نام کنند. امیدواریم قبل از مرحله دوم، واکسیناسیون این گروه مرحله اول را تا حداکثر هفته اول اردیبهشت‌ماه به پایان برسانیم.»

ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها تکمیل شد
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا وضعیت فعلی بیماری در کشور را فوق‌بحرانی توصیف کرد و گفت که ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها تکمیل شده است. مسعود مردانی به ایسنا گفت: «مرگ‌ومیرها براساس پیش‌بینی‌های قبلی ما در حال افزایش است. بر همین اساس مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی ایجاد شده است که بیمار مبتلا به کرونا به‌دلیل پر بودن تخت‌های بستری به آنجا مراجعه کرده و داروهای حیاتی مثل رمدیسیویر به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را به خانه می‌فرستند، چون دیگر بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند.» او درباره شرایط بیماری در روزهای آینده هم گفت: «مطمئنا تعداد مرگ‌ومیر از رقم فعلی بالاتر خواهد رفت و اگر تعطیلات پیش‌رو جدی گرفته نشود مطمئنا روند افزایشی بیماری در کشور ادامه خواهد یافت تا خود اپیدمی فروکش کرده یا خداوند کمک‌مان کند. اکنون در حال مشاهده تأثیر سفرهای نوروزی بر افزایش بار بیماری در کشور هستیم، براساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۸درصد است. استفاده از ماسک به تنهایی کفایت نمی‌کند و حفظ فاصله اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. حالا با اینکه اعلام شده باید دورکاری ادارات برقرار باشد، ببینید در بانک‌ها، اداره دارایی، دادگستری و... چه خبر است. اکنون بهترین کار تعطیلی چنین مراکزی است‌.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید