• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128435
+
-

همزمان با فرارسیدن ماه مهمانی خدا مرکز نیکوکاری «بصیر» بیش از ۴۰۰ بسته غذایی میان نیازمندان توزیع کرد

مهربانی را تقسیم کنیم

مهربانی را تقسیم کنیم

بهاره خسروی

شیوع بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» در این یک سال و اندی و حضور جهانی‌اش آسیب‌های فراوانی به اقتصاد بیشتر خانواده‌ها وارد کرد. بسیاری از همسایه‌ها و عزیزان ما، بانوان سرپرست خانوار و خانواده‌های کم‌برخوردار برای تأمین معاش و ادامه کسب‌وکارشان در تنگنا قرار گرفتند، اما مهربانی بر این زخم‌ها مرهم نهاد. مهربانی گوهری والا و جادویی است که می‌تواند جهانی را دگرگون و سرشار از امید و شادمانی کند.
همزمان با ماه مبارک رمضان، مرکز نیکوکاری «بصیر» در تکه دهم پایتخت، برای حمایت از نیازمندان در قالب کمک‌های مؤمنانه با عنوان «مهمانی کریم»، بیش از ۴۰۰ بسته اقلام خوراکی را برای توزیع در میان خانواده‌های بی‌بضاعت آماده کرد. این برنامه با حضور مسئولان شهری تکه دهم پایتخت و جمعی از چهره‌های سرشناس فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور و مهمانان خارجی برگزار شد. در این گزارش، نگاهی داریم به اجرای برنامه یادشده و دیدگاه مهمانان برنامه برای الگوسازی چنین اقدامات ارزشمندی در روزهای سخت مردم.

محمد ناصری/ مؤسس و مدیر کانون و مجتمع فرهنگی ‌ـ آموزشی ‌ـ اجتماعی بصیر

ساعت ۱۴ یکی از جمعه‌های دل‌انگیز بهاری، دبستان «سامان روستایی» محل اجرای برنامه است. از چند قدم مانده به مکان مراسم، صدای موزیک و سرودخوانی نوجوانان کانون فرهنگی و اجتماعی بصیر توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. در همان خیابان کم‌عرض کارون، تعداد زیادی خودرو پارک است و عکس و نام شهدا در مقابل در ورودی مدرسه، خبر از اجرای یک برنامه فرهنگی و هنری را می‌دهد. بسته‌های زردرنگ اقلام خوراکی با نشان مرکز نیکوکاری بصیر سراسر فضای حیاط مدرسه سامان روستایی را پر کرده است؛ بسته‌هایی که در این روزهای کرونازده می‌تواند باعث دلگرمی مادران و پدرانی شود که دستشان برای تأمین نیازهای اولیه خانه و کاشانه‌شان بسته است. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهمانان در مراسم حاضر می‌شوند و بعد از کمی گفت‌وگو جای خود را به مهمان بعدی می‌دهند. مهمانانی که در این جشن بزرگ با هدف نهادینه شدن فرهنگ کمک به دیگران و حمایت از خانواده‌های آبرومند به دعوت برای حضور در برنامه پاسخ مثبت دادند.

مهدی صیادشیرازی/ فرزند شهید سپهبد «علی صیادشیرازی»

حمایت از همسایه‌های نیازمند
مرکز نیکوکاری بصیر در سال ۱۳۹۶ تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه ۱۰ رسماً فعالیت‌هایش را آغاز کرد؛ البته سابقه فعالیت‌های نیکوکارانه این مرکز به سال ۱۳۹۰ می‌رسد. حمایت از ایتام و خانواده‌های بی‌بضاعت از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی مرکز نیکوکاری بصیر است؛ مرکزی که این روزها تبدیل به قطب بزرگ فعالیت‌های فرهنگی و هنری و نخبه‌پروری نه تنها در پازل دهم پایتخت، بلکه در سراسر کشور شده است. حجت‌الاسلام «محمد ناصری»، مؤسس و مدیر کانون و مجتمع فرهنگی ‌ـ آموزشی ‌ـ اجتماعی بصیر، چنین می‌گوید و ادامه می‌دهد: «روزهای نخست که تصمیم به راه‌اندازی این مرکز گرفتیم کار با حمایت ۷ ‌ـ ۸ خانوار شروع شد و بالطبع کمک‌ها هم در حد بضاعت اولیه بود. اما به‌ مرور زمان کار گسترده‌تر شد و فعالیت‌های مرکز هم بیشتر. امروز به همت خیّران و افراد پای‌ کار بیش از ۱۵ هزار بسته مواد غذایی در سراسر کشور، به‌ویژه مناطق محروم، توزیع می‌شود.»
به گفته ناصری، در میان نیازمندان منطقه ۱۰، ماهانه به‌صورت مستمر و به‌طور میانگین ۱۱۰ خانواده را تحت پوشش داریم که در میان آنها اقلام غذایی و بسته‌های حمایتی توزیع می‌شود. او اضافه می‌کند: «سالانه بیش از ۴ هزار بسته غذایی هم میان نیازمندان کل کشور توزیع می‌کنیم و در حال حاضر هم همزمان با ماه مبارک رمضان ۴۰۰ بسته غذایی برای شهروندان تکه دهم پایتخت، اسلام‌شهر، ملارد و قم آماده کرده‌ایم.»

ایران رکن‌آبادی/ مدیرکل امور زنان و کودکان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

پای‌کار بودن مردم در روزهای گرانی
«در شرایط سختی هستیم؛ شیوع بیماری

«کووید ‌ـ ۱۹» و دشواری‌های ناشی از تحمل این بیماری، تعطیل شدن بسیاری از کسب‌وکارها و بیکاری و مشکلاتی ازاین‌دست. اما خوشبختانه مردم هنوز پای‌کارند و کمک به همنوعان را فراموش نمی‌کنند.» دکتر «مهدی صیادشیرازی»، فرزند شهید سپهبد «علی صیادشیرازی»، مهمانان مراسم، با بیان این مطلب می‌گوید: «رسانه‌ای شدن اجرای برنامه‌های از این ‌دست به مثابه تشویق مردم به مشارکت در انجام کارهای خیر است. اینکه اهل ‌قلم تلاش کنند تا با حضور چهره‌های شناخته‌شده در مراسم‌ خیریه باعث پای‌ کارآمدن مردم باشند بسیار ارزنده است. همه ما می‌دانیم که مردم در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی با این گرانی‌ها شرایط سختی دارند. اما با همه این اوصاف، وقتی صحبت از کار خیر باشد باز هم مرد میدان هستند و برای نوع‌دوستی همیشه پیشقدمند. این اقدام بسیار ارزشمند است.»
به گفته صیادشیرازی، این اقدام در محله می‌تواند با الگوبرداری تکرار شود و همه می‌دانیم که از افراد کم‌برخوردار باید باعنوان خانواده‌های آبرومند یاد کنیم.

مسئولان در کنار مردم
«مردم وقتی بدانند که مسئولان در شرایط سخت از دغدغه‌های آنها حمایت و از شرایط زندگی آنها مطلع هستند، تا حدودی رنج زندگی بر آنها هموار می‌شود.» «ایران رکن‌آبادی»، مدیرکل امور زنان و کودکان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، نیز با بیان این مطلب می‌گوید: «ابتکار خوب مؤسسه بصیر برپایی جشن و دعوت از چهره‌های مطرح و مسئولان است. همه می‌دانیم مردم برای تأمین معیشت خود در رنج و سختی به سر می‌برند. همین ‌که فرد نیازمند در مراسمی حضور مسئولی را ببیند می‌تواند قوت قلب و دلگرمی پیدا کند که کسی به فکرش است و مسئولان به اتفاقات موجود نظارت دارند. هرچند گرانی‌های امروز فقط برای طبقه کم‌برخوردار و بی‌بضاعت دردسرساز نیست و حتی طبقه متوسط به نحوی برای تأمین معیشت خود دچار مشکل شده است، اما برپایی چنین مراسمی می‌تواند حس همدلی و کمک به دیگران را در همه افراد زنده کند.»

مرضیه هاشمی/ خبرنگار پرس تی وی

مهربانی بدون مرز
برای مهربانی و همدلی نمی‌توان حریم و مرز تعیین کرد. در این روزهای سخت است که قدر و ارزش مهربانی بیش از همیشه نمایان می‌شود. «مرضیه هاشمی»، خبرنگار پرس تی وی، سخنانش را در این مراسم چنین پی می‌گیرد: «این اقدام می‌تواند الگوی خوبی برای همه مردم ایران و دنیا باشد. اینکه برای محبت به یکدیگر از هیچ چیز دریغ نکنیم. یاد بگیریم در هر گوشه دنیا که هستیم به یکدیگر محبت کنیم، چراکه انسانیت صفت پسندیده همه ادیان الهی است. برپایی چنین جشن‌های خیریه‌ای می‌تواند با حضور چهره‌های سرشناس در میان همه مردم‌ ترویج مهربانی بدون مرز باشد.»

فاطمه ضرغام/ از مجریان رادیو قرآن

الگوی رسانه‌ای
«تبلیغ و معرفی کار خیر از طریق رسانه نقش مهمی در نهادینه شدن کارهای مشارکتی و خیریه‌ میان شهروندان دارد.» «فاطمه ضرغام»، از مجریان رادیو قرآن و مجری همین برنامه، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هرچه کار خیر به مردم بیشتر معرفی شود به همان اندازه انگیزه و تشویق برای ادامه دادن کارهای نیکوکارانه در میان مردم زنده می‌شود. وقتی خیّران و مهمان از خاطرات خود در امور خیریه تعریف می‌کنند یا چهره‌ها در مراسم و جشن‌های خیریه حاضر می‌شوند، همین حضور جرقه‌ای است برای همه مردم تا برای کمک ‌کردن از کارهای به ظاهر ساده شروع کنند. این کارهای در ظاهر ساده به‌مرور تبدیل به دریای عظیمی از انسانیت و معرفت میان همه افراد می‌شود. رسانه‌ها نقش مهمی در زنده شدن و زنده ماندن انگیزه‌های نیکوکارانه میان مردم دارند.»


مجید رباطی/ شهردار منطقه

اطلاع‌رسانی در منطقه
کمک به همنوعان در این روزهای سخت اقتصادی و درگیری با موج سهمگین کرونا وظیفه انسانی هر فرد است که باید در تمام مناطق و محله‌ها انجام شود. «مجید رباطی»، شهردار منطقه، در مراسم «مهمانی کریم» دبستان سامان روستایی با تأکید بر اهمیت اجرای این طرح در همه محله‌های ده‌گانه با هدف حمایت از شهروندان بی‌بضاعت منطقه می‌گوید: «این طرح با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در منطقه آغاز شده و از مردم فهیم منطقه برای شرکت در این کار معنوی با هدف رفع مشکلات معیشتی افراد بی‌بضاعت دعوت می‌شود تا در این ایام گامی در مسیر کاستن از مشکلات افراد نیازمند برداشته شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید