• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128262
+
-

قیچی دیوانه!

همه از اینکه مهدی طارمی کم بازی کرد، عصبانی‌اند و ذوق‌زده از گل قیچی زیبا و دیوانه‌وار او

قیچی دیوانه!

چلسی بار دیگر قربانی درخشش بازیکنان ایرانی شد. مهدی طارمی که در بازی آخر پورتو در لیگ پرتغال 14دقیقه بازی کرده و یک گل زده و طلسم 9مسابقه گل‌نزدنش را شکسته بود، در بازی برگشت مرحله یک‌چهارم پایانی لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی باز هم روی نیمکت نشست. اما او برای انداختن دوباره نامش سر زبان‌ها تنها به نیم‌ساعت زمان نیاز داشت. در دقیقه63 به زمین رفت و در آخرین دقیقه از 4دقیقه وقت تلف‌شده گلی زد که از پریشب همه از آن حرف می‌زنند. گل زیبای قیچی برگردان او یادآور گل علیرضا جهانبخش در دیدار حذفی فصل قبل به چلسی بود؛ در اول ژانویه ۲۰۲۰. اتفاقا جهانبخش در آن بازی مثل طارمی کمتر از نیم‌ساعت پایانی در زمین حضور داشت و در دقیقه68 به میدان رفته بود. این ششمین گل ایرانی‌ها به این باشگاه انگلیسی بود. در سال1999هم علی دایی با پیراهن هرتابرلین در 2 بازی پیاپی به میلان و چلسی گل زد که سهم چلسی از گل‌های بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال 2 گل بود. 5سال قبل از انقلاب هم همین تیم یک تور آسیایی برگزار کرده بود که به ایران هم آمد و از قضا از ایرج سلیمانی و علی جباری گل خورد. گل مهدی طارمی به چلسی در دقیقه 93:01 دیر‌ترین گلی‌ است که آبی‌های لندن از سال‌2005 دریافت کردند.

  گل ایرانی
این شانزدهمین گل فصل طارمی در همه رقابت‌های این فصل بود. او در لیگ قهرمانان 2گل به‌یادماندنی به یوونتوس و چلسی زد. تعداد گل‌های سردار آزمون 3تا کمتر است و کریم انصاری‌فرد هم که پنجاهمین گلش در تیم‌های یونانی را همین هفته زد، 12گله است؛ ۱۷‌گل در پانیونیوس، ۲۱گل برای المپیاکوس و ۱۲گل با پیراهن آاک آتن. کریم در لیگ اروپا در همین فصل به ولفسبورگ گل زد و در این لیگ ‌الله‌یار صیادمنش به لستر و کاوه رضایی به پارتیزان بلگراد گل زده بودند. طارمی به نخستین بازیکن ایرانی بدل شد که در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان موفق به گلزنی می‌شود. او بعد از ورود به زمین یک ضربه سر هم زد که مندی آن را مهار کرد وگرنه با این 2گل بازی به وقت‌های اضافه و پنالتی می‌رفت.

  کلیک‌بازار
از پریشب گزارش این گل زیبا به زبان‌های مختلف عربی و ترکی و انگلیسی و... بازتاب زیادی در سایت‌ها و کانال‌های ایرانی داشته است. این گل در سایت‌های خارجی هم بازتاب‌های زیادی در ایران داشت. در این دو روزه، نان در خبررسانی درباره طارمی بود. مثلا یک سایت پربازدید ایرانی با رنک بالا در ترجمه حرف‌های توماس توخل بعد از بازی دچار جوزدگی شد و احتمالا برای آنکه کلیک بیشتری از مخاطب بگیرند، از قول سرمربی آلمانی چلسی تیتر زدند: «توخل: گل پورتو فوق‌العاده و دیوانه‌وار بود». اما حرف توخل این بود که تیمش خوب دفاع کرده و شایسته کلین‌شیت بوده اما در چنین مسابقاتی با وجود دفاع خوب، ممکن است یک گل آکروباتیک دریافت کنید. این سایت بعدا تیترش را تغییر داده و نوشته که آقای توخل، این گل شانسی نبود!

  عملکرد
او در بازی رفت به‌خاطر اخراج مقابل یوونتوس محروم بود و در مجموع 28دقیقه مقابل تیم انگلیسی قرار گرفت که عملکردش به این شرح بود:
   دقایق حضور: 28دقیقه
  لمس توپ: 10
  شوت: 2
  شوت در چارچوب: 2
  گل: 1
  نمره: 7.12
  رتبه در زمین: چهارمین بازیکن زمین.

  بازتاب‌ها
حمید سحری، کارتونیست معروف فوتبالی طرحی بامزه از قیچی طارمی کشیده که او روی سن جلوی داورانی که مثل آمریکاز گات‌تلنت پشت میز نشسته‌اند، در حال برگردان زدن است. داوران این شو افرادی هستند که خودشان متخصص چنین گل‌هایی هستند؛ زلاتان ایبراهیموویچ، وین رونی، کریستیانو رونالدو، گرت بیل و البته سوباسا! شاید اگر هوگو سانچس، اسطوره مکزیکی تیم رئال مادرید و ریوالدو، فوق‌ستاره برزیلی سابق بارسلونا هم در جمع داوران جای می‌گرفتند، بامزه‌تر هم می‌شد. بیشتر سایت‌ها و روزنامه‌های معروف، این گل را با شگفتی بازتاب داده‌اند و برخی مثل روزنامه سان تصویر آن را روی جلد بردند. خیلی‌ها هم در اینستا و توییتر از توخل انتقاد کردند که چرا ارزش این سوپرگل را پایین آورده.
90مین | مطمئن نیستم که او طارمی است یا رونالدو
  پست پیج 433| گل طارمی برنده پوشکاش؟ (جایزه زیباترین گل سال)
  بلیچر ریپورت: هرگز فراموش نکنید که مهدی طارمی این گل را به ثمر رساند، حتی اگر پورتو حذف شده باشد
  ریو فردیناند: یک توپ نامطمئن بود اما چطور از آب درآمد... فکر می‌کنم به ساق پایش خورد ولی عجب تلاش دیوانه‌واری بود.
  جو کول: گل‌کردن آن توپ تلاش فوق‌العاده‌ای می‌خواست. من اهمیتی نمی‌دهم اگر به ساق پایش خورده باشد، صاف پرواز کرد و رفت به سبد بهترین گل‌ها!

  مصاحبه
کونسیسائو، سرمربی پورتو هم مورد انتقاد شدید هواداران قرار گرفت. پورتو در مجموع 2ضربه داخل چارچوب دروازه حریف داشت که هر دو را طارمی زد. انتقاد این بود که چرا بازیکنی با این کیفیت باید بیش از یک ساعت روی نیمکت بنشیند. خود کونسیسائو بعد از بازی حرفی درباره گل طارمی نزد و چون از دست توخل و توهین او عصبانی بود، فقط درباره سرمربی حریف صحبت کرد. اما طارمی درباره بازی و گلش گفت: «اگر کمی شانس بیشتری داشتیم می‌توانستیم پیروز شویم. این بد نبود، اما برای ما کافی نیست. سزاوار آن بودیم که یک گل دیگر به ثمر برسانیم. بازی خیلی خوبی برای ما بود، موقعیت‌های زیادی برای گلزنی داشتیم اما حیف که به موقع گل
 نزدیم.»

  چلسی
در دیدار چلسی برابر پورتو ۱۱ خطا روی کریستین پولیسیک رخ داد و با رکورد بیشترین خطا در یک بازی که به نام لیونل مسی در دیدار مقابل رئال مادرید‌ سال‌۲۰۱۱ بود، برابر شد.

در ستایش بی‌خیالی

یــکی از بهــترین کامنت‌هایی که درباره مهدی طارمی استفاده کرده‌ام، تشبیه‌‌اش به دکتر جکیل و مستر هاید (فیلمی در ژانر ترسناک و علمی- تخیلی به کارگردانی ویکتور فلمینگ) است.
واقعا مهدی برای من دکتر جکیل و مستر هاید است. در یک بازی، موقعیتی را که هر بازیکن معمولی ممکن است گلش کند، خراب می‌کند ولی در یک بازی هم توپ‌هایی را گل می‌کند که بازیکن‌های بزرگ هم ممکن است گلش نکنند، مثل همین گلی که به چلسی زد.کلا آدم بی‌خیالی است. شاید این ویژگی منفی به‌نظر بیاید ولی خیلی وقت‌ها هم مثبت است. تقریبا همه کارهایی که احساس می‌کند توانایی‌اش را دارد در زمین انجام می‌دهد. فکر می‌کنم الان اعتماد به نفسش هم بالا رفته، چون پارسال که آقای گل مشترک شده و امسال هم عملکردش خوب بوده. در نتیجه هر کاری دلش می‌‌خواهد انجام می‌دهد. این بی‌خیالی خیلی بهش کمک می‌کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید