• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128200
+
-

گزارش همشهری از طرحی که برای نخستین‌بار در کشور با هدف ایجاد شادابی و نشاط اجرا شده است

پرواز بادبادک‌های رنگی بر فراز نسیم

گزارش
پرواز بادبادک‌های رنگی بر فراز نسیم


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

کوچه نسیم در محدوده میدان ونک، نخستین معبر در کشور است که بادبادک‌های رنگی در آن به پرواز درآمده‌اند.
 روانشناسان معتقدند رنگ‌ها سبب افزایش شادابی و سرزندگی در مردم می‌شوند و از این‌رو سازمان زیباسازی برای زیبا‌کردن چهره شهر مدتی است استفاده از رنگ در مبلمان‌های شهری را سرلوحه کارهایش قرار داده است. 
دیوارها و کوچه‌های رنگی و اهتزاز پرچم‌های عمودی به رنگ‌های سبز و قرمز و سفید در حاشیه بزرگراه‌ها، نقاشی نیمکت بوستان‌ها و مبلمان‌های شهری و نقاشی ایموجی‌های زرد‌رنگ روی سطل‌های زباله و... اقداماتی است که شهرداری پایتخت با انجامش تلاش می‌کند تا شهر تهران را هر‌چند اندک برای شهروندان زیباتر و شاداب‌تر کند. 
در همین راستا طرح‌های خلاقانه دیگری همچون نصب چترهای رنگی با نقش‌و‌نگارهای مختلف در برخی ‌کوچه‌ها، طی سال‌های اخیر اجرا شده که مهرناز در میدان انقلاب نخستین کوچه‌ای بود که به کوچه چتری معروف شد و پس از آن این کار در کوچه‌های مروی و تمدن هم انجام شد. چنین طرح‌های خلاقانه علاوه بر اینکه بازتاب‌های خوبی در شبکه‌های مجازی داشتند، الگویی شدند برای سایر شهرهای کوچک و بزرگ و در مدت زمان کوتاهی این کار در کشور تسری یافت و شاهد خلق کوچه‌های چتری زیادی بودیم. تازه‌ترین ابتکار خلق و ثبت‌شده در راستای زیباسازی شهر تهران، کوچه بادبادک‌‌هاست. 
این طرح در کشور برای نخستین‌بار اجرا شده و بادبادک‌های رنگی همراه با نسیم بهاری در کوچه نسیم به پرواز درآمده‌اند؛ بادبادک‌هایی که نوستالژی برخی ‌شهروندان است و تماشای آنها خاطرات دوران کودکی‌شان را تداعی می‌کند.

زیباسازی معبر 50متری با ایده‌ای خاص
 کوچه 50متری که تا قبل از نصب و پرواز بادبادک‌های رنگی، امنیت لازم برای عبور و مرور نداشت، چند روزی است به یک آتلیه تبدیل شده و روزانه صدها نفر از آن گذر می‌کنند و عکس یادگاری می‌گیرند. 
علیرضا افتخاری، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه3، ایده پرداز و اجرا‌کننده کوچه بادبادک‌‌ها در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «برای زیباسازی شهر و ایجاد سرزندگی در مردم و شاداب‌سازی‌ روحیه شهروندان، قطعاً نیاز به انجام کارهای بزرگ یا خارق‌العاده نیست. همانطور که اجرای طرح نقاشی و خلق کوچه‌های رنگی ثابت کرد با استفاده از چند سطل رنگ و مشارکت مردم، شهر و محله‌ها مکان بهتری برای زندگی می‌شوند. با توجه به تأثیر رنگ و تجربه‌ای که از کوچه‌های چتری داشتم، تصمیم گرفتم کار جدید دیگری انجام دهم که به جرأت می‌گویم برای نخستین‌بار در ایران رخ داده است.»
‌او می‌گوید: «با نورپردازی تلاش کردیم زیبایی روز را به شب هم منتقل کنیم و شهروندان با تاریک‌شدن هوا بازهم شاهد کوچه‌ای زیبا و چشمنواز هستند. انعکاس رنگ سقف روی زمین ویژگی منحصربه‌فرد این طرح است. در واقع رنگ بادبادک‌های نصب‌شده روی زمین هم نقاشی شده‌اند و از این‌رو قدم زدن در کوچه نسیم حس خوبی به عابران منتقل می‌کند.»
 کوچه نسیم میزبان 560بادبادک با 7 رنگ است. بادبادک‌هایی که با کاغذ الگو ساخته می‌شدند دوام زیادی نداشتند و به محض وزش باد شدید، از بین می‌رفتند اما بادبادک‌های کوچه نسیم جنس خاصی دارند که به‌گفته افتخاری در برابر باد، آفتاب و باران و حتی حریق مقاوم هستند. 

همسایگی بادبادک‌ها با مرکز درمانی
کوچه نسیم معبر گذری میان خیابان ولیعصر و کوچه تلاش است. علاوه بر این، در مجاورت بیمارستان هاشمی‌نژاد قرار دارد؛ مرکز درمانی که شهروندان زیادی از اقصی نقاط تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها برای دریافت خدمات بیمارستانی و پزشکی به آن مراجعه می‌کنند؛ کسانی که حال خوبی ندارند و نیاز به فضای شاد دارند تا اندکی روحیه‌شان تقویت شود. 
کوچه نسیم این روزها بهترین گزینه است و افتخاری با تأیید این موضوع می‌گوید: «تماشای چنین فضای شاد و رنگین‌کمانی برای دقایقی کوتاه دغدغه و حس ناراحتی بیماران و همراهانی را که به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، کاهش می‌دهد و لبخند این افراد بسیار ارزشمند است و ما را در اجرای طرح‌ها و ایده‌های دیگر مصمم‌تر می‌کند.»

اجرای طرح‌های جدید در سال جدید
افتخاری در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که کوچه بادبادک‌ها مانند کوچه‌های چتری شروع یک اتفاق خوب در شهر تهران است و شهروندان باید منتظر ایده‌های غافلگیر‌کننده‌‌ دیگری باشند: «امسال 2 طرح دیگر در پایتخت اجرا‌ می‌شود که به جرأت می‌گویم برای نخستین‌بار در دنیا اجرا می‌شوند و امیدوارم مانند کوچه بادبادک‌ها مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.» 
او در مورد طرح‌ها توضیحاتی بیشتری نمی‌دهد. 

 آتلیه‌ای به وسعت یک کوچه

شهروندان به محض ورود به کوچه بادبادک‌ها دوربین گوشی‌شان را تنظیم می‌کنند و از زوایای مختلف عکس می‌گیرند؛ عده‌ای با دوستان و برخی هم سلفی. علیرضا احمدی ساکن کوچه تلاش است که هر روز از این معبر می‌گذرد. او می‌گوید: «قبل از عید وضعیت کوچه بسیار بد بود و به نوعی پاتوق امن برای آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شد. اکثر ساکنان کوچه تلاش از این موضوع گلایه داشتند اما مدیران مربوطه اقدامی نمی‌کردند. امروز با یک طرح خلاقانه و البته کم‌هزینه، شهرت ملی پیدا کرده است.» دخترک دست مادر را رها می‌کند و در طول کوچه نسیم می‌دود. مادر آسوده است و با قدم‌های آهسته، چشم به راه می‌دوزد و از دور دخترک را می‌نگرد. صدای خنده دخترک در فضای کوچه می‌پیچد و همگان را به وجد می‌آورد. بانو ایمانی مادر دخترکی که نامش رهاست، می‌گوید: «چند روزی است که از همدان برای مداوا به بیمارستان آمده‌ایم. دخترم این کوچه را خیلی دوست دارد. اینجا که می‌آییم حالمان خوب می‌شود. کاش در شهرهای دیگر هم چنین کارهایی انجام شود تا فشارهای روحی و استرس مردم کمتر شود.» چند فریم عکس بگیریم و بگذاریم اینستاگرام. این عبارت 2 دختر جوانی است که می‌گویند: «بارها از خیابان ولیعصر و این محدوده عبور کرده‌ایم اما هیچ‌گاه متوجه این کوچه نشدیم. امروز رنگ بادبادک‌ها نظرمان را جلب کرد و تازه متوجه شدیم اینجا کوچه است. واقعاً شهرداری کار خوبی انجام داده و توقف چند‌ثانیه و تماشای این رنگ‌های زیبا، حال دل همه راه خوب می‌کند.»

شادابی تهران با پالت‌های رنگی
لاله کاظمی، معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران:

تهران نیاز به رنگ دارد. واقعیتی که نمی‌توان آن را کتمان کرد و باید بپذیریم در شرایط کنونی که کرونا علاوه بر جسم، روح و روان شهروندان را دچار آسیب کرده است، استفاده از رنگ در شهر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. از این‌رو از طرح‌های خلاقانه‌ای ‌که از سوی مناطق ارائه می‌‌شود، حمایت می‌کنیم اما نکته قابل تأمل‌، توجه به پالت رنگی ابلاغ شده است، چراکه یکنواخت‌نبودن رنگ در مناطق سبب آشفتگی بصری می‌شود و چه‌بسا تأثیر منفی به لحاظ روحی و روانی برای شهروندان در پی داشته باشد. بنابراین مناطق در اجرای طرح‌های زیباسازی محدودیت ندارند اما باید به ابلاغیه پالت‌های رنگی توجه داشته باشند. کوچه بادبادک‌های رنگی هم نمونه خلاقانه‌ای است که مدیران شهری منطقه‌3 با استفاده از پالت رنگی، فضای شادی ایجاد کرده‌اند و با اقبال عمومی هم مواجه شده است. علاوه بر طرح‌ها، عمل به دستورالعمل پالت رنگی درخصوص المان، مبلمان و جدارهای شهری لازم‌الاجرا‌ست و سایر کارهای زیباسازی مناطق هم با هماهنگی سازمان انجام می‌شود تا از ایجاد اغتشاشات بصری جلوگیری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید