• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127658
+
-

سایه مذاکرات ایران و آمریکا بر سر بازار نفت

انرژی
سایه مذاکرات ایران و آمریکا بر سر بازار نفت

قیمت نفت دیروز تحت‌ تأثیر چشم‌انداز رشد قوی‌تر اقتصاد جهانی و کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا، افزایش یافت با این حال انتشار خبرهایی در مورد احتمال انجام توافق بین ایران و آمریکا این رشد را محدود کرد.
به‌ گزارش همشهری، با وضع تحریم‌ها علیه ایران در طول 3سال گذشته صادرات نفت ایران با کاهش مواجه شد و در غیاب ایران در بازار‌های جهانی سایر صادرکننده‌ها جای خالی ایران را با افزایش تولید پر کردند. حالا اما این امیدواری ایجاد شده است که با انجام توافق دوباره بر سر برجام، ایران به ‌عنوان یک بازیگر مهم در بازار نفت به سطح تولید سابقش بازگردد و فشار بیشتری بر عرضه نفت در جهان وارد کند. برآورد می‌شود درصورت رفع تحریم‌ها میزان تولید نفت ایران به روزانه 2میلیون‌و400هزار بشکه برسد که این موضوع می‌تواند حجم عرضه و قیمت‌ها را در بازار نفت تحت‌ تأثیر قرار بدهد. با این تحلیل هر نوع کاهش تنش سیاسی بین ایران و آمریکا برای بازار جهانی نفت اهمیت دارد. در مبادلات دیروز هم اثر این واکنش در بازار جهانی نفت نمایان شد و در شرایطی که قیمت نفت در تدارک صعودی تازه بود انتشار خبر‌هایی در مورد احتمال انجام توافق بین ایران و آمریکا رشد قیمت نفت را محدود کرد. ایران و قدرت‌های جهانی روز سه‌شنبه جلسه‌ای برای مذاکره برگزار کردند که سازنده توصیف شد و موافقت کردند گروه‌های کاری برای مذاکره درباره احتمال احیای توافق۲۰۱۵ برجام تشکیل شوند که می‌تواند به رفع تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران و افزایش عرضه نفت منجر شود.

امیدواری برای رشد بیشتر
ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت می‌تواند از طریق افزایش سطح عرضه، بازار جهانی نفت را تحت‌تأثیر قرار دهد و منجر به کاهش قیمت‌ها شود با این حال بازار نفت این روز‌ها بیش از هر چیز تحت ‌تأثیر چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان و کاهش ذخایر نفت آمریکاست و به‌ نظر می‌رسد معادلات بازار نفت در بلندمدت توسط این 2عامل تعیین خواهد شد.
در طول چند‌ماه گذشته اغلب کشور‌های جهان برنامه گسترده‌ای را برای مقابله با کرونا از طریق واکسیناسیون آغاز کرده‌اند و این موضوع امیدواری را برای پایان کرونا و افزایش رشد اقتصادی جهان در دوران پساکرونا افزایش داده است. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد تزریق منابع مالی سنگین و بی‌سابقه از سوی دولت‌ها برای مقابله با کووید-۱۹، نرخ رشد اقتصاد جهان در سال۲۰۲۱ را به 6درصد می‌رساند که از دهه۱۹۷۰ به این طرف بی‌سابقه است.
تازه‌ترین آمار‌ها از نرخ اشتغال در آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا هم این موضوع را تأیید می‌کند؛ به‌طوری‌که مطابق تازه‌ترین گزارش‌ها، میزان مشاغل آمریکایی در بهمن‌ماه به بالاترین حد خود طی 2سال اخیر رسیده و حجم استخدام افزایش یافته است. این موضوع آمار نهاد‌های رسمی ازجمله صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را درباره تداوم رشد اقتصادی جهان در دوران پساکرونا تأیید می‌کند. همچنین آماری که پیش از این منتشر شده بود نشان می‌داد فعالیت بخش‌های خدماتی در آمریکا و چین بهبود پیدا کرده است. به عقیده تحلیلگران همین آمار‌ها و خوش‌بینی به دورنمای اقتصادی جهانی، منجر به رشد قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده است؛ چراکه رشد اقتصادی جهان به‌ معنای افزایش تقاضا برای انرژی در جهان است.

کاهش ذخایر نفتی جهان
اما ماجرای رشد کنونی قیمت نفت فقط به چشم‌انداز رشد تولید در جهان محدود نمی‌شود و بخش دیگری از آن به تصمیم اوپک و اوپک‌پلاس برای افزایش سطح تولید و همین‌طور کاهش ذخایر نفتی آمریکا بازمی‌گردد.
تازه‌ترین گزارش مؤسسه امریکن‌پترولیوم نشان می‌دهد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به دوم آوریل بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده اما ذخایر سوخت رشد داشته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال۲۰۲۱ به‌ میزان ۲۷۰هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به 11.04میلیون بشکه در روز می‌رسد که کاهش بالاتر از پیش‌بینی‌ ماه گذشته این آژانس است. این آژانس انتظار دارد مصرف نفت و سایر سوخت‌های مایع آمریکا 1.32میلیون بشکه در روز رشد کرده و به 19.44 برسد که پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی از رشد مصرف به میزان 1.41میلیون بشکه در روز است. همچنین به‌ نظر می‌رسد افزایش سطح تولید در اوپک‌پلاس می‌تواند تغییراتی را در بازار جهانی نفت در آینده به‌ وجود بیاورد. احتمال می‌رود سطح تولید از ‌ماه می ‌میلادی دوباره افزایش یابد و این موضوع می‌تواند بازار جهانی نفت را تحت‌ تأثیر قرار دهد. قیمت‌های نفت اوایل هفته در واکنش به توافق وزیران اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید از ‌ماه می تا ژوئیه عقب‌نشینی کرده بودند. براساس گزارش رویترز، ادوارد مویا، تحلیلگر بازار در این ‌باره می‌گوید: به‌ نظر می‌رسد قیمت‌های نفت آماده تحکیم شدن هستند زیرا معامله‌گران انرژی می‌خواهند بدانند اوپک‌پلاس دقیقا چگونه برنامه افزایش تولید را پیش می‌برد و آیا اتحادیه اروپا تا پایان ژوئن به ایمنی در برابر ویروس کرونا نزدیک می‌شود یا خیر.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید