• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127523
+
-

اعضای شورای شهر تهران دیروز یک فوریت طرحی را برای حمایت و افزایش مهارت زنان سرپرست خانوار به تصویب رساندند

زنان نان‌آور توانمند می‌شوند

شورا
زنان نان‌آور توانمند می‌شوند

جلسه شورای شهر تهران، روز گذشته در حالی برگزار شد که پیروز حناچی، شهردار تهران طبق روال سه‌شنبه‌های هر هفته مسیر میدان توحید تا خیابان بهشت را رکاب زد و پس از حاضر‌شدن در محل کارش، برای ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده سال گذشته، به صحن شورای شهر تهران رفت. جلسه دیروز علاوه بر شهردار تهران، میزبان محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری هم بود و از این‌رو اعضای پارلمان شهری لایحه مربوط به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را بررسی کردند و به یک فوریت آن رأی مثبت دادند.
به‌گزارش همشهری، اشتغال زنان سرپرست خانوار همواره دغدغه مدیریت شهری بوده ‌و از این‌رو مراکز کارآفرینی کوثر در مناطق راه‌اندازی شد؛ مراکزی که در آنها کلاس‌های آموزشی در بخش‌های خیاطی، آشپزی، قالیبافی، گلدوزی و... برگزار می‌شود و زنانی که بنا به هر دلیلی سرپرستی خانواده را به‌عهده دارند، با شرکت در آنها، هنرهای مورد علاقه‌شان را می‌آموزند و وارد بازار کار می‌شوند. حال مدیریت شهری برای حمایت هرچه بیشتر از ‌این قشر لایحه «طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» را به شورا ارائه داده است.
محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح این لایحه گفت که نمی‌توان آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار ارائه داد اما می‌توان گفت که تعداد این زنان در تهران زیاد است و با توجه به اینکه مسئولیت امرار معاش خانواده را به‌عهده دارند، نیازمند حمایت هستند. او ادامه داد: «قبل از هر اقدامی ضروری است تا یک سامانه اطلاعاتی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شود و بسته‌های آموزشی و خدماتی در اختیار آنها قرار گیرد. مهارت‌آموزی زنان در مراکز کوثر انجام می‌شود اما برای اشتغالشان در فضاهایی مثل مترو و عرضه محصولات در فروشگاه‌های شهروند باید امکانی فراهم شود. نیاز اساسی این زنان هر‌چند مالی است، اما بیش از هر چیز باید حمایت شوند تا با مهارت‌های خود بتوانند مخارج زندگی را تأمین کنند.» پس از پایان صحبت‌های جوادی یگانه، برخی از اعضا نظرات خود را ارائه دادند و در نهایت هم یک فوریت این لایحه با توجه به محدودیت زمانی که تا پایان کار این دوره شورای شهر وجود دارد، تصویب شد.

تشریح برنامه‌های استقبال از بهار1400
محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران دیروز آمده بود تا گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در نوروز و بهار1400 نیز ارائه کند. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت که چهارمین سالی است که نوروز را برگزار‌ کردیم و در این موضوع به بلوغ رسیده‌ایم.
معاون  شهردار  ادامه داد: «در سال‌های گذشته برنامه‌های نوروزی شهرداری از سوم یا چهارم نوروز شروع می‌شد و همواره تذکر اعضای شورای شهر این بود که برنامه‌ها باید قبل از نوروز برگزار شوند. از این‌رو برنامه‌های نوروز1400 را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که از 20اسفند اجرایی شوند.» جوادی یگانه در تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده گفت: «توجه به تنوع قومی و گویشی، گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه کودکان، معیارهای اصلی در برنامه‌ریزی‌ها بودند. همچنین با توجه به اینکه سال گذشته حدود 17هزار نفر از شهروندان تهرانی براثر کرونا فوت کردند و خانواده‌های زیادی سوگوار و داغدار شدند، برنامه سوگ هم اهمیت داشت و سعی کردیم به‌طور شایسته در این بخش برنامه‌ریزی کنیم تا هم ‌نشان‌دهنده ابراز همدری با این خانواده‌ها باشد و هم به نوعی آلام آنها را کاهش دهیم.»
معاون  امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه شورا و شهرداری صحبت‌های قابل اعتنایی دارند که باید به گوش مردم برسد، گفت که در ایام نوروز از ظرفیت نوپدید شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس استفاده کردیم و اعضای شورای شهر فعالانه حضور داشتند و مباحثی هم مطرح شد و مورد توجه مردم قرار گرفت.

کارناوال‌های نوروزی در شهر
مهم‌ترین برنامه شهرداری تهران کارناوال نوروزی تهران1400 بود که از 20اسفند تا 12فروردین در قالب 500برنامه در تمام مناطق و محلات اجرا شد. جوادی یگانه در توضیح بیشتر این برنامه گفت: «این کارناوال شامل سین سلامتی، حاجی‌فیروزها، تخم‌مرغ‌های رنگی، عروسک اقوام، عمو نوروز و عروسک‌های غول‌پیکر بود. یکی از سنت‌های قدرتمند مردم تهران سفر رفتن در ایام نوروز است که امسال امکان آن فراهم نبود. ما برای اینکه فضای سفر را زنده کنیم از 5 تا 12 فروردین 63 اجرای موسیقی محلی اقوام ایرانی و افغانستان را داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این برنامه ابتدا در پارک دانشجو اجرا می‌شد اما به‌علت ازدحام جمعیت به بوستان گفتگو منتقل شد.» به‌گفته او این برنامه مورد استقبال خوب شهروندان قرار گرفت و ازاین‌رو می‌تواند سال‌های آینده هم تکرار شود.

حرکت تریلی پیک امید در حریم تهران
به‌گفته جوادی یگانه، برنامه استقبال از نوروز1400 فقط ویژه شهروندان پایتخت نبوده ‌و حاشیه‌نشینان هم از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند: «تریلی پیک امید برنامه ویژه ساکنان حریم تهران بود که از سال‌های قبل هم اجرا می‌شد و امسال هم در محله‌هایی که امکان تردد تریلی بود، این برنامه را اجرا کردیم.» برگزاری 8کنسرت در گرمخانه‌ها هم از برنامه‌های ویژه1400 مدیریت شهری تهران بود که اجرای این برنامه لحظات شادی برای مددجویان ایجاد کرد. ارسال 18هزار بسته برای خانواده‌های داغدار کار مهم و ارزشمند دیگری است که جوادی یگانه با اشاره به آن گفت این کار در قالب برنامه «رفتگان بی‌برگشت» با همکاری روزنامه همشهری و پست انجام شد. این بسته‌ها در راستای ابراز همدری با خانواده‌های داغدار ناشی از کرونا ارسال شده است.»

جشن‌های ورود به 1400
امسال جشن سال تحویل 30اسفند‌ماه در میدان آزادی برگزارشد؛ میدانی که ورودی غربی تهران و اصلی‌‌ترین پلازای پایتخت محسوب می‌شود. به‌گفته جوادی یگانه، برگزاری جشن تحویل سال در این میدان که اکثر مردم با آن خاطره دارند، جذاب بوده است: «اجرای چنین برنامه‌هایی قطعا مورد اقبال عمومی مردم است و امیدواریم در ‌ماه مبارک رمضان و ایام تابستان بتوانیم در این میدان برنامه اجرا کنیم.» همزمان با تحویل سال، 16توپ در میدان آزادی توسط ارتش شلیک شد که به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران شلیک توپ در سال تحویل، سنت خوب تهرانی است که باید احیا شود. البته در سال‌های بعد باید دقت بیشتری صورت گیرد چرا‌که برج آزادی از میراث تهران است که باید از آن محافظت شود.

بودن یا نبودن حاجی‌فیروز
موضوع بخشنامه حذف حاجی‌فیروز از برنامه‌های نوروزی اواخر سال گذشته و اوایل سال1400، واکنش‌ها و بازتاب‌های متعددی داشت. محمدرضا جوادی‌یگانه در جلسه روز گذشته پارلمان شهری در توضیح این موضوع گفت: «مسئله حاجی‌فیروز 4بعد متفاوت دارد؛ اول بعد اساطیری آن است که به سیاوش، نگهبانی از آتش و بازگشت از دنیای مردگان برمی‌گردد. بعد دوم آن هنری است که به‌عنوان هنر عمومی و هنر شهری شناخته می‌شود. بخش سوم آن تاریخی ‌و بازگشت به برده‌داری در ایران به‌ویژه در دوره قاجار است. بعد چهارم آن اجتماعی است و اینکه بخشی از مردم که پوست تیره‌تری دارند، از این موضوع ناراحت می‌شوند و این موضوع را توهین به‌خود تلقی می‌کنند.»
او در ادامه عنوان کرد که برنامه‌های شهرداری باید به‌گونه‌ای باشد که توهین به بخشی از مردم ایران تلقی نشود: «به همین دلیل برای حاجی‌فیروزهایی که در کارناوال شهرداری تهران استفاده می‌شد، این بخشنامه را دادیم. اتفاقا در همین کارناوال و در روزهای بعدی حاجی‌فیروزها از صورت غیرسیاه استفاده کردند و مردم هم خوشحال شدند. هر‌چند برخی اعلام می‌کنند این اقدام شهرداری نمایشی بود اما این موضوع یکی از مثبت‌ترین اقدامات شهر تهران در بهبود فضای فرهنگی در تهران است.» این مقام مسئول تأکید کرد که در تهران نباید لهجه و لباس دیگران مسخره شود. نباید مردم پاکستان و افغانستان مسخره شوند.

مکث
نظر اعضا درمورد اقدامات فرهنگی شهرداری

پس از اتمام ارائه گزارش اقدامات فرهنگی نوروز1400 شهرداری تهران برخی ‌اعضا‌ نظراتی داشتند از جمله حجت نظری که به بخش‌نامه حذف حاجی فیروز انتقاد کرد.  مغفول ماندن طرح1400 را ناهید خداکرمی مطرح کرد و گفت: «انتظار داشتیم که علاوه بر معاونت اجتماعی و فرهنگی، سایر معاونت‌های شهرداری هم فعالیت‎های خود را با برنامه‌های رویداد۱۴۰۰ عجین کنند که چنین موردی مشاهده نشد. درمورد حاجی‌فیروز همان اشتباه روز طبیعت تکرار شد. نامگذاری سیزده‌بدر به روز طبیعت اقدامی اشتباه بود؛ چرا‌که سیزده‌بدر صرفا سیزده‌بدر است.» سیدحسن رسولی هم در واکنش به بخشنامه حذف حاجی‌فیروز از برنامه‌های شهرداری اینگونه واکنش نشان داد و گفت که «معتقدم در جامعه ایرانی گسلی به نام سفید‌پوستی یا رنگین‌پوستی وجود ندارد و این رویکرد باید اصلاح و بازنگری شود.» علی اعطا در اعتراض به حذف حاجی‌فیروز گفت: «شهرداری باید اجازه دهد بحث و گفت‌وگوی علمی در رابطه با تبلور نژاد‌پرستی در حاجی‌فیروز در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها انجام شود و بر مبنای چند فرضیه مطرح‌شده، بخشنامه صادر نکند.»  زهرا نژاد‌بهرام هم در پایان گفت: «سنت شلیک توپ در تهران سابقه داشته و بازگشت به این سنت با رعایت اصول ایمنی یک ضرورت است اما درباره حاجی‌فیروز باید توجه کنیم که آیا اساسا حاجی‌فیروز مسئله امروز تهران بوده است یا خیر؟ و موضوع دیگر اینکه آیا ضرورت داشته که بدون هیچ‌گونه پیشینه و آموزش، این اقدام انجام شود؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید