• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127494
+
-

خبرهای کوتاه/ طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی، آب و محیط‌زیست در مجلس

طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی، آب و محیط‌زیست دیروز به ایستگاه بهارستان رسید. به گزارش ایرنا، در نشست جلسه علنی سه‌شنبه مجلس طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی، آب و محیط‌زیست اعلام وصول شد. طرفداران محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، سال‌هاست برای ارتقای سطح حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، ارتقای سازمان به وزارتخانه را دنبال می‌کنند.

  فلامینگوهای مهاجر به بختگان خشک رسیدند
فلامینگوهای مهاجر طی روزهای اخیر به رسم هر سال به دریاچه بختگان مهاجرت کرده‌اند اما بستر تقریبا خشک دریاچه جایی برای زندگی آنها نیست. به گزارش مهر، دریاچه‌ای که سال گذشته حقابه ۵۵ میلیون مترمکعبی را گرفت، امسال چشم انتظار تخصیص آب مانده است. بختگان بزرگ‌ترین دریاچه استان فارس و زیستگاه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند. دریاچه بختگان در حدود ۳۵۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و رودخانه های سیوند و کر اصلی‌ترین منبع تغذیه آن است. نبی‌الله مرادی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس در این‌باره از تقاضای کتبی برای تأمین حقابه دریاچه بختگان خبر داد و گفت: انتظار داریم امسال حقابه بختگان از سوی سازمان آب تأمین شود که این میزان حداقل به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. مرادی افزود: متأسفانه بارندگی‌ها بسیار کم بود و پدیده تبخیر آب هم زیاد است از این‌رو دریاچه‌های فارس به‌ویژه بختگان در خشکی به‌سرمی‌برند و امیدواریم با رها‌سازی‌ آب دست‌کم وضعیت بختگان بهبود یابد. وی با ابراز امیدواری گفت: با توجه به تقاضای موجود امیدواریم اردیبهشت‌ماه رهاسازی آب را برای دریاچه شاهد باشیم.

  مخالفت مرکز حفاظت فک خزری با طرح گردشگری آشوراده
مدیر مرکز حفاظت فک خزری ایران با انتشار نامه‌ای ضمن انتقاد از اجرای پروژه گردشگری آشوراده تأکید کرده است که اجرای این پروژه خلاف موازین حفاظتی از فک خزری و به‌شدت مخرب است.
به گزارش ایسنا، در نامه امیر صیاد شیرازی مدیر این مرکز خطاب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است:« باتوجه به اصرار دولت مبنی بر اجرای پروژه گردشگری در جزیره آشوراده، مرکز حفاظت فک خزری ایران لازم می‌داند که مخالفت خود را باتوجه به خطر آسیب جدی به قلمرو زیستی این گونه در معرض انقراض برای چندمین بار اعلام کند.» متأسفانه سواحل دریای خزر در کشور ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه خزر، شاهد بیشترین میزان تخریب در طول سالیان گذشته بوده است. درعین حال یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید گونه فک خزری از دست رفتن زیستگاه‌های ساحلی و دریایی است؛ چراکه این موجودات برای ساحل‌گذرانی نیازمند محیطی بکر و آرام و به‌دور از فعالیت‌های انسانی هستند؛ بنابراین به‌دلیل تصاحب بی‌حد و حصر سواحل در کشور ایران تنها نقاط کوچک و محدودی از آن دست نخورده باقی مانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید