• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127463
+
-

«کوچه دوستی» به محله نعمت‌آباد رسید

«سرو» بهاری شد

«سرو» بهاری شد

زهرا بلندی

کوچه سرو هم با رسیدن بهار رنگ و بوی بهار به خود گرفته است. کوچه‌ای در محدوده بافت فرسوده محله نعمت‌آباد که پیشتر از ظاهر مناسبی برخوردار نبود و با اجرای طرح کوچه دوستی و رنگ‌آمیزی آن در ادامه طرح نوروز ۱۴۰۰، اکنون نونوار شده و رنگ عیدانه به خود گرفته است. مشارکت خوب ساکنان کوچه با معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۹ و دفتر توسعه محله‌ای نعمت‌آباد در اجرای هرچه بهتر این طرح بهانه‌ای شد تا در یکی از روزهای فعالیتشان با آنها همراه شویم.

سرتا سر کوچه‌ای که بی‌شباهت به کوچه‌های آشتی‌کنان قدیم نیست با رنگ‌های بهاری رنگ‌آمیزی شده است. از بانوان پا به سن گذاشته تا کودکان قد و نیم قد در کوچه جمع شده‌اند تا ضمن ابراز خوشحالی اگر‌کاری از دست‌شان بر می‌آید در اجرای هرچه بهتر این طرح انجام بدهند.


  «سکینه رضالو» بانوی آذری‌زبانی، که از ۳۰ سال پیش ساکن این کوچه است، با قدردانی از مسئولان منطقه برای اجرای طرح کوچه دوستی در کوچه سرو می‌گوید: «چندی پیش چند خانم از دفتر توسعه محله‌ای و شهرداری منطقه به اینجا آمدند و ما را در جریان طرح کوچه دوستی، که رنگ‌آمیزی کوچه با مشارکت ساکنان آن بود، قرار دادند. بعد از اعلام موافقت ما طرح به اجرا در آمد و خوشبختانه حالا این کوچه هم جزء کوچه‌هایی است که رنگ بهار به خود گرفته است.» رضالو در ادامه به پل عابرپیاده‌ای که ابتدای محله نعمت‌آباد قرار دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «از شهرداری منطقه برای اجرای چنین طرحی ممنونم و تقاضا دارم مکانیزه شدن این پل عابرپیاده را که رد شدن از روی آن برای ساکنان مسن خیلی دشوار است جزء دیگر برنامه‌های اولویت‌دار منطقه قرار دهد.»


  «آرزو هاشمی» یکی دیگر از بانوان جوان ساکن این کوچه است. او درباره اجرای طرح دوستی در کوچه‌اش می‌گوید: «مدتی قبل چند نفر از بانوان به کوچه ما آمدند و برای انجام این کار از ساکنان نظرسنجی کردند. با موافقت و اعلام مشارکت همسایه‌ها اجرای این طرح کلید خورد. مواد اولیه نقاشی را خودشان تهیه کردند و در صورت تمایل اهالی کمک‌های آنها را هم پذیرا شدند. با اجرای این کار کوچه خیلی زیباتر شده که بیش از همه ذوق و خوشحالی بچه‌های‌مان را به همراه داشته است.»

آماده مشارکت برای‌ آبادانی محله
بخشی از خانه‌اش را به انباری برای قرار دادن وسایل کار اختصاص داده و در این مدت هرکاری از دستش برآمده از جابه‌جایی وسایل و آماده‌سازی تجهیزات تا گچکاری برخی نقاط فرسوده را به عهده گرفته است. «مجید محمدی» ساکن ۴۰ ساله این کوچه با بیان اینکه هدفش از مشارکت، اجرای هرچه بهتر طرح بوده است، می‌گوید: «پیش از این در محله‌های دیگر با طرح کوچه دوستی آشنا شده بودم و همیشه دوست داشتم این طرح در کوچه ما هم کلید بخورد تا هم کمی از حالت فرسودگی خارج شود و هم بچه‌های محل از شادابی و نشاط حاصل از آن بهره‌مند شوند.»

«ستایش» دختر ۱۲ ساله‌ای که همراه پدرش به کوچه آمده است، برای مشارکت در بخش‌های پایانی رنگ‌آمیزی با کسب اجازه قلم به دست می‌گیرد و شروع به نقاشی یکی از دیوارها می‌کند. این عضو شورای دانش‌آموزی با اشاره به اینکه از طریق مدرسه کم و بیش با طرح کوچه دوستی آشنا شده است، می‌گوید: «به‌طور کلی از مشارکت در امور اجتماعی لذت می‌برم. از نخستین روز که طرح رنگ‌آمیزی کوچه ما شروع شد همراه پدرم برای کمک به اینجا می‌آیم و اگر نیازی به کمک باشد حتماً انجام می‌دهم.»


«حسین عسگری» کاسب ۶۸ ساله و از ساکنان قدیمی این کوچه سینی چایی را که همسرش زحمت آماده کردن آن را کشیده، در دست گرفته و به جمع همسایگان آمده است.
او با اشاره به اینکه کوچه ورودی خانه است و زیبایی آن به اندازه زیبایی خانه اهمیت دارد، می‌گوید: «با اجرای این طرح کوچه سرو خیلی تمیز و زیباتر شده است. ما حاضریم هر کمکی از دست‌مان بر می‌آید به شهرداری و اجراکنندگان طرح‌های محلی بدهیم تا طرح‌های بیشتری برای‌ آبادانی محله انجام شود.»
عسگری به راکد ماندن آب و بوی بد نهرها در خیابان طالقانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این یکی از دغدغه‌های مهم اهالی محله نعمت‌آباد است که تقاضا داریم مورد رسیدگی
مسئولان قرار بگیرد و در سال جدید حل و فصل شود.»


مهدی بصیری/  معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۹


آوای سرزندگی و نشاط در کوچه‌های محله

طرح کوچه دوستی جزء ابلاغیه‌های اداره کل امور بانوان است که با هدف گسترش تعاملات اجتماعی و جلب مشارکت طیف‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی ساکنان کوچه سرو محله نعمت‌آباد منطقه ۱۹ اجرا شده است. «مهدی بصیری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۹، با اشاره به اینکه زیباسازی محله‌های دارای بافت فرسوده جزء اولویت‌های این طرح بوده است، می‌گوید: «کوچه‌های پیشنهادی پس از تأیید، وارد فاز فراخوان و اطلاع‌رسانی عمــومی در محله و کسب نظرات و ایده‌های هنرمندان و شهروندان آن محله توسط تسهیلگر اجتماعی شدند و در نهایت نیز بهترین طرح‌های پیشنهادی پس از تأیید اداره کل امور بانوان، با مشارکت ساکنان محله اجرایی شدند.»بصیری، گسترش تعاملات اجتماعی، جلب مشارکت فعال طیف‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و افزایش سرزندگی و نشاط را جزء مهم‌ترین اهداف این طرح می‌شمارد و ادامه می‌دهد: «در گام نخست با توجه به معیارهای این طرح، کوچه سرو در محله نعمت‌آباد انتخاب شد و عملیات اجرایی آن در قالب طرحی نوروزی اجرایی شد. در گام بعد در سال جدید قرار است طرح کوچه دوستی در کوچه شهید «اژدر سرابی» اجرایی شود. این طرح ضمن هویت‌بخشی به کوچه‌های منطقه و ارتقای حس تعلق محله‌ای با خلاقیت و مشارکت شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان، اهمیت زیادی در هم‌افزایی برای رسیدن به توسعه محلی در یک نظام اجتماعی مطلوب خواهد داشت.»


نوشین فزونی/ مدیر دفتر توسعه محله‌ای نعمت‌آباد

بهره‌مندی از مشارکت خوب شهروندان
کوچه سرو جزء بافت فرسوده نعمت‌آباد و همجوار با بافت قدیمی قلعه نعمت‌آباد است که زیباسازی آن با اجرای طرح کوچه دوستی یکی از اولویت‌های مهم‌محله محسوب می‌شد. «نوشین فزونی» مدیر دفتر توسعه محله‌ای نعمت‌آباد با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه طرح کوچه دوستی با همکاری و تسهیلگری معاونت اجتماعی منطقه ۱۹ و دفتر توسعه محلی در نعمت‌آباد اجرا شده است، می‌گوید: «ابتدا تسهیلگری و جلب مشارکت بانوان و ساکنان کوچه از طریق دفتر توسعه محله‌ای انجام و با جلب رضایت ساکنان طرحی با نماد سفره هفت‌سین با ترکیب رنگ‌های گرم برای نقاشی روی دیوارهای این کوچه انتخاب شد.» فزونی با بیان اینکه در اجرای این طرح بیشتر ساکنان کوچه سرو مشارکت داشتند، می‌گوید: «با استفاده از ظرفیت بالای اهالی این محله در مشارکت‌طلبی، خالی از لطف نیست اگر برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های شهری از مشارکت شهروندان بهره‌مند شویم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید