• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12634
+
-

مهاجرت بی‌سابقه پول‌ها به بازارآتی سکه

ظرف 15روز گذشته در جریان مهاجرت بی‌سابقه پول، ارزش دادوستدها در بازار سکه بورس‌کالا به 12هزار میلیارد تومان رسید

بورس‌کالا
مهاجرت بی‌سابقه پول‌ها به بازارآتی سکه

با رشد قیمت دلار بی‌سابقه‌ترین رشد در معاملات آتی بورس‌کالا رقم خورد و در کمتر از 15روز 12هزارمیلیاردتومان سکه در این بازار دادوستد شد.

به گزارش همشهری، مثلث رشد قیمت دلار، افزایش قیمت سکه و کاهش شاخص بورس موجب هجوم سهامداران حقیقی به سمت بازار معاملات آتی سکه شده است. تحت‌تأثیر این هجوم حجم معاملات آتی سکه در بورس‌کالا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود درصورت افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا و رشد قیمت دلار، این رویه در روز‌های آینده باز هم ادامه یابد.

داده‌های آماری از وضعیت معاملات بازار آتی سکه بورس‌کالا نشان می‌دهد بخش عمده معاملات را سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی انجام داده‌اند زیرا به‌طور همزمان با این رویداد، ارزش معاملات بازار سهام در بورس و فرابورس از ابتدای سال تاکنون به شکل محسوسی کاهش یافته و تحت‌تأثیر مولفه‌های اقتصادی چشم‌انداز امیدبخشی برای بازار سهام ترسیم نمی‌شود. این رویه به مهاجرت سرمایه‌گذاران از بورس و فرابورس به بازار معاملات آتی بورس‌کالا منجر شده است. مطابق داده‌های آماری میانگین ارزش روزانه معاملات بازار سهام از اول سال تاکنون 200 تا 300میلیارد تومان بوده است. پارسال میانگین ارزش روزانه معاملات بازار سهام در بسیاری از روز‌ها از 400میلیارد تومان فراتر می‌رفت. به‌نظر می‌رسد امسال تحت‌تأثیر کاهش قیمت جهانی مواد خام شرکت‌های پیش‌رو در بورس و فرابورس با کاهش ارزش سهامشان مواجه شده‌اند و معامله‌گران فعلا برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام دست نگه داشته‌اند.

پارسال سهام گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تحت‌تأثیر رشد قیمت نفت و مواد خام در جهان با افزایش مواجه شد زیرا ارزش دلار در سطح جهان دربرابر سایر ارزها با کاهش مواجه شده بود، اما امسال این رویه تغییر کرده است؛ در نتیجه امسال از گروه‌های صنعتی پیشروی بازار سهام خبری نیست و بازار سهام در یک رکود فراگیر به سر می‌برد؛ به‌طوری که هر روز تقریبا قیمت سهام 60درصد از شرکت‌های بورس با کاهش مواجه می‌شود. این تحولات همگی به مهاجرت بی‌سابقه نقدینگی از بازار سهام به بازار معاملات آتی سکه منجر شده است زیرا همان‌قدر که بازار سهام در رکود به‌سر می‌برد، انتظار برای رشد قیمت سکه تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و رشد قیمت جهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بالاست.
آمارها چه می‌گویند؟

داده‌های آماری از وضعیت معاملات آتی سکه در بورس‌کالا بیانگر این است که تحت‌تأثیر مهاجرت سرمایه‌گذاران از بورس به بورس‌کالا، ارزش این معاملات سکه 750درصد رشد کرده است. همزمان با رشد ارزش دادوستدها تعداد بازیگران بازار سکه بورس‌کالا هم به همین مقدار رشد کرده، به‌طوری‌که در طول 15روز معاملاتی سال جدید 27هزار نفر در بازار معاملات آتی بورس‌کالا سکه خریده‌اند که 90درصد آنها سرمایه‌گذاران حقیقی بوده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد در این مدت با انجام 622هزار قرارداد دست‌کم 12هزار میلیارد تومان سکه در بورس‌کالا خریده شده که نسبت به سال قبل 750درصد رشد نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت فقط 1300میلیارد تومان سکه در بازار معاملات آتی دادوستد شده بود. این اطلاعات نشان می‌دهد از مجموع کل معاملات انجام شده 611هزار قرارداد توسط سهامداران حقیقی خریداری شده که ارزش آن از 10هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و سرمایه‌گذاران حقوقی فقط 11هزار قرارداد آتی سکه خریده‌اند.



قیمت قرارداد‌های آتی سکه

داده‌های آماری نشان می‌دهد قیمتهر سکه در قرارداد‌های آتی سکه بورس‌کالا تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و رشد قیمت سکه در بازار نقد با رشد مواجه شده است. به‌طور طبیعی با افزایش قیمت دلار قیمت سکه نیز در بازار داخلی با افزایش مواجه می‌شود. قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز تحت‌تأثیر افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی و بحران‌های تازه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا به‌وجود می‌آورد، در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود قیمت این کالای امن با رشد بیشتری هم مواجه شود. با این رویه و رشد قیمت هر سکه در بازار نقدی قیمت هر سکه در معاملات آتی بورس‌کالا هم افزایش یافت؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون میانگین قیمت هر سکه در معاملات آتی بورس‌کالا به بیش از یک‌میلیون و 850هزار تومان رسیده است. در مبادلات روز گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در دی‌ماه حتی به 2میلیون‌و50هزار تومان هم رسید. دیروز همچنین قیمت هر سکه برای تحویل در آباه‌ماه با 0.55درصد رشد در محدوده یک میلیون و 961هزار تومان دادوستد شد.


ارزش دادوستدها در بازار معاملات آتی سکه بورس‌کالا در طول فروردین امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 750درصد رشد کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید