• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126032
+
-

اول تو قطع کن

اول تو قطع کن

فاطمه عباسی

 در فیلم شوکران بهروز افخمی، سیما(هدیه تهرانی) هر بار که گوشی را برمی‌دارد، حرف می‌زند و دلش می‌خواهد که مکالمه را تمام کند، می‌گوید: «گوشی رو بذار و بگو خداحافظ» و محمود(فریبرز عرب‌نیا)  آن طرف خط را وادار می‌کند که تلفن را قطع کند. کاری که معمولا برای یکی از طرفین مکالمه چندان راحت نیست و ترجیح می‌دهد بحث ادامه داشته باشد.
یکی از لحظات غریبی که تعداد قابل توجهی از مردم چند لحظه قبل از قطع کردن تلفن تجربه می‌کنند همین حس ادامه دادن است؛ ادامه دادن حرف‌ها، تعریف کردن خاطره‌ای که لحظه آخر به ذهن‌شان می‌رسد، گفتن جمله‌ای که از ابتدای مکالمه قصد گفتنش را داشته‌اند و وقتی طرف می‌گوید: «خب دیگه خداحافظ»، دل‌شان می‌خواهد زمان کش بیاید تا حرف‌شان را بزنند. اما همیشه یک طرف گفت‌وگو می‌خواهد زودتر مکالمه را قطع کند. این را ما نمی‌گوییم، یک تحقیق در آمریکا نشان داده که به‌ندرت 2طرف یک مکالمه تلفنی به‌صورت همزمان آماده پایان مکالمه هستند و هدف چه یک گفت‌وگوی کوتاه باشد و چه یک بحث طولانی، همیشه یک طرف هنوز مایل است که صحبت را ادامه دهد و یک طرف می‌خواهد گفت‌وگوی تلفنی را تمام کند. البته مثال نقضش شاید جمله «اول تو قطع کن!» زوج‌های دلداده و عاشق باشد که آخر مکالمه دائم تکرار می‌شود و به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام دل‌شان نمی‌خواهد این گفت‌وگو تمام شود.
به هر حال در این روزها که به‌خاطر شیوع کرونا و قرنطینه اجباری از دیدن یکدیگر محرومیم و راه ارتباطی‌مان همین تلفن است، خوب است دل بدهیم به آن طرف خط و بگذاریم مکالماتمان طولانی‌تر شود. بگذاریم طرف‌مان هر چقدر می‌خواهد حرف بزند و مجبور نباشد تلفن را قطع کند. این روزها نیاز داریم بیشتر با هم وقت بگذرانیم، حتی پشت تلفن.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :