• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125713
+
-

تردید مجمع در مخالفت با FATF


در روزهای اخیر رایزنی‌ها میان دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT وارد مراحل حساس‌تری شده و به‌نظر می‌رسد این مجمع در آستانه یک تصمیم سخت قرار دارد؛ تصمیمی که حدود 2سالی می‌شود پرونده آن روی‌میز مجمع است و مراحل مختلفی را هم پشت‌سر گذاشته؛ از خارج شدن از دستور و به‌نوعی رد آن تا بازگشت دوباره به مجمع با دستور رهبر معظم انقلاب. اکنون اما تصمیم‌گیری درباره FATF روزهای پایانی خود را می‌گذراند؛ چنانچه پیش از این محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود مجمع احتمالا تا پایان سال در این زمینه به تصمیم می‌رسد و نظر خود را اعلام خواهد کرد؛ نظری که دولت سعی کرد با تشکیل کمیته ویژه‌ای به مثبت شدن آن کمک کند. با وجود اینکه گمان می‌رفت نمایندگان دولت توانسته‌اند تا حدود زیادی به رفع ابهامات موجود در ذهن اعضای مجمع کمک کنند و حتی عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی فضای مجمع را منفی ارزیابی نکرد و به‌نظر می‌رسید پرونده FATF در مسیر تصویب قرار گرفته، اما خبر اخیر محسن رضایی مبنی بر ارسال پیشنهاد‌های مجلس یازدهم درباره لوایح FATF به مجمع، تا حدودی امیدها به تصویب این لوایح را در هاله‌ای از ابهام قرار داد؛ چراکه باز شدن دوباره پای مجلس به این پرونده می‌تواند به‌معنای مخالفت‌های جدید در راه تصویب FATF باشد.
محمد صدر، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرآنلاین، روایت جدیدی از فرایند کنونی تصویب لوایح FATF دارد و ضمن تأیید درخواست مجلسی‌ها مبنی بر بازگشت لوایح به مجلس و مخالفت مجمع، می‌گوید: اینکه مجلس بیاید درباره این لوایح به بررسی بپردازد، غیرعادی بوده و به نوعی توهین به‌نظر رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین مجمع باید در این باره تصمیم بگیرد.
وی می‌افزاید: در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد، با مطرح شدن اظهارات و دلایل قانع‌کننده دولتی‌ها برای مخالفان، نه به‌صورت صددرصد، بلکه احساس می‌شود تاحدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است. مهم‌ترین چالشی که نپیوستن به FATF برای ما همراه دارد، افزایش حداقل 20درصد از هزینه‌های کشور است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جلسات کمیسیون‌ها به پایان رسیده‌است و بحث در صحن مجمع مطرح خواهد شد تا تصمیم‌گیری نهایی درباره لوایح انجام شود، ادامه می‌دهد: یکی از سؤالاتی که ازسوی اعضای مجمع مطرح شد، این بود که آیا در زمان تحریم‌ها پیوستن به این دو کنوانسیون، مشکلی را حل می‌کند؟ رئیس‌کل بانک مرکزی پاسخ داد که باوجود اینکه تحریم‌ها برقرار است، اگر به عضویت این دو کنوانسیون دربیاییم، بخشی از مشکلات‌مان رفع و مقدار زیادی از هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود، برطرف خواهد شد.صدر همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد در جلسه چهارشنبه مجمع به بحث لوایح پرداخته شود، می‌گوید: هنوز دعوت‌نامه این جلسه به‌دست ما نرسیده، اما احتمالش زیاد است، ابتدا باید دعوت‌نامه بیاید تا ببینیم دستور جلسه چیست. به‌هرحال احتمال مطرح شدن دارد. وی درباره اینکه کاهش فشارهای حداکثری و تحریم‌ها ازجمله آزادسازی بخش‌هایی از منابع مالی ایران چقدر در تغییر نگاه مخالفان این لوایح تأثیرگذار است، عنوان می‌کند: این موضوع در جایگاه خود قابل بررسی است، اما بحث تعهد در برابر تعهد مطرح است؛ یعنی وقتی تحریم‌ها کاهش پیدا کند و از بین برود، طبیعتاً مسئله هسته‌ای هم حل می‌شود و ایران نیز به تعهدهای برجامی خود بازمی‌گردد. درواقع اوضاع به سمتی می‌رود که قبل از پایان توافق برجام حکمفرما بود؛ بنابراین این مسئله به عملکرد بایدن و آمریکا بستگی دارد که طبق قول‌هایی که داده، به برجام بازمی‌گردد و تحریم‌های غیرقانونی که ترامپ به‌صورت یکجانبه علیه ایران تحمیل کرد را برمی‌دارد؟ در مقابل ایران نیز تعهداتش را که تاحدودی کاهش داده، به شرایط اولیه بازمی‌گرداند. اکنون باید منتظر برگزاری نشست آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند و دید که توضیحات و اصرار دولتی‌ها برای تصویب FATF در مجمع چقدر در تغییر دیدگاه اعضا مؤثر افتاده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید