• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125164
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J62gg
+
-

کشف راهی برای ارتباط با دنیای خواب

دانشمندان در حال نزدیک کردن دنیای خواب و ‌رؤیا و واقعیت به یکدیگر هستند. نتیجه تحقیقات متخصصان نشان داده است پرده‌ای که بین واقعیت و ‌رؤیا وجود دارد از آنچه تصور می‌کنیم نازک‌تر باشد. در مطالعه‌ای مشابه که دانشمندان در 4کشور مختلف انجام دادند مشخص شد که امکان برقراری ارتباط با فردی که خواب است، امکان دارد. 
به گزارش گیزمودو، طی این آزمایش‌ها که روی 36داوطلب انجام شد، در برخی اوقات، داوطلبان توانستند با حرکت صورت و چشم به سؤال‌های بله و خیر پاسخ داده و مسائل ابتدایی ریاضی را حل کنند و حتی فراتر از آن برخی موفق شدند سؤال‌ها را در زمان بیداری به یاد بیاورند. کن پالر، متخصص مغز و اعصاب و یکی از نویسندگان این مطالعه و همکارانش در دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو، ارتباط بین خواب و حافظه را سال‌هاست مورد مطالعه قرار داده‌اند. پیش از این به‌طور معمول تصور می‌شد که خواب برای ذخیره‌سازی قوی خاطراتی که در طول روز ساخته شده، حیاتی است، اما هنوز در این‌باره و فرایند ایفای نقش خواب روی حافظه بیداری ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. پالر می‌گوید: «هدف ما از تحقیق روی خواب و‌ رؤیا این بود که بفهمیم که چرا رؤیاها اتفاق می‌افتند و اینکه تا چه حدی برای عملکرد مغز در زمان بیداری مفید هستند. یکی از دلایل سختی درک‌رؤیا دیدن این است که بیشتر ما در به یاد آوردن خواب‌هایمان مشکل داریم و خیلی کمتر آن را برای دیگران بازگو می‌کنیم.»
اما تلاش پالر و تیمش برای برقراری ارتباط با افرادی که خواب هستند برای مدت طولانی برای احیای همین یادآوری است. او می‌گوید، امکان ارتباط دو نفره بین فرد خواب و شاهد بیدار و یادآوری مکالمات انجام شده وجود دارد. طبق نظریه آنها این ارتباط می‌تواند تحت شرایط مناسب در آزمایشگاه ایجاد و تکرار شود، که برای تحقیقات آینده در مورد خواب بسیار مناسب است. یکی از داوطلبان دچار خواب آلودگی بود و مرتبا رویاهای شفافی را تجربه می‌کرد، درحالی‌که بقیه از نظر تجربه رؤیاهای شفاف متفاوت بودند. طی مراحل عمیق‌تر خواب، که از طریق وسیله الکترونسفالوگرام تحت نظر بود، دانشمندان از طریق یک فایل سخنگو، چراغ چشمک زن و تماس فیزیکی با شرکت‌کنندگان این مطالعه تعامل می‌کردند و از افرادی که به خواب رفته بودند می‌خواستند که به سؤال‌های ریاضی پاسخ بدهند یا چشمک‌های چراغ یا تماس‌های فیزیکی را بشمارند و به سؤال‌های ساده بله و خیر با حرکت چشم یا عضله جواب بدهند. یکی از راه‌هایی که آنها برای تحقیقات آینده درنظر دارند، استفاده از برنامه‌های گوشی هوشمند است که به افراد می‌آموزد چطور رؤیای شفاف ببینند و چطور در این کار بهتر شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید