• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124771
+
-

دولت مسئله خروج زنان از کشور را حل کند


سرمربی تیم ملی اسکی با مخالفت همسرش نتوانست به مسابقات جهانی برود. پروانه مافی می‌گوید: دولت روحانی در روزهای مانده از عمرش باید قانون را به نفع زنان تغییر دهد.
سمیرا زرگری سکوت کرده و حاضر نیست درباره اتفاقی که برایش افتاده است، صحبت کند. فدراسیون اسکی هم درباره اینکه چرا زرگری با تیم ملی به مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا اعزام نشده، هیچ خبری منتشر نکرده است. برخی ازخبرگزاری‌ها هم در این سکوت با فدراسیون همراه شده‌اند. زرگری صبح سه‌شنبه باید همراه تیم به ایتالیا می‌رفت اما نتوانست، چون همسرش او را ممنوع‌الخروج کرده است! دیروز عباس نظریان، رئیس جدید فدراسیون در نخستین نشست خبری، میزبان نمایندگان رسانه‌ها بود. انتظار این بود که زرگری بحث اصلی این نشست باشد، اما در گزارش‌هایی که روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت، اسمی از او نبود.
تماس‌های دیروز همشهری با زرگری به نتیجه نرسید. او در پیامی توضیح داد: مسئله خانوادگی است و نمی‌تواند درباره‌اش صحبت کند. مرتضی محسن‌پور، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون هم در توضیح سکوت فدراسیون همین دلیل را می‌آورد: «این خواست خود خانم زرگری بود که موضوع رسانه‌ای نشود.» اما چرا او نتوانست به ایتالیا برود؟ محسن‌پور می‌گوید: «ما همه کارهایی را که برای اعزام او نیاز بود، انجام داده بودیم. تلاش کردیم تا مشکل را حل کنیم، اما بیش از یک حدی نمی‌توانستیم در این مسئله دخالت کنیم. نه‌تنها فدراسیون که دستگاه‌های بالاتر از فدراسیون هم نتوانستند مشکل را حل کنند.» زرگری از سال1395 سرمربی تیم ملی است و در بازی‌های آسیایی، بازی‌های المپیک و دیگر مسابقات حاضر بوده و مشکلی برای خروج از کشور نداشته است. تیم ملی با 4اسکی‌باز زن و 4اسکی‌باز مرد به ایتالیا رفته است. هرچند انتظار این نیست که اسکی‌بازان در این مسابقات به نتایج درخشان برسند، اما این نگرانی وجود دارد که نبود سرمربی به کیفیت کار آنها لطمه بزند. گفته می‌شود از یک‌ماه پیش مشخص شده بود زرگری ممنوع‌الخروج است. سؤال از فدراسیون این است که چرا در این مدت مربی دیگری را جایگزین زرگری نکرده است؟ محسن‌پور می‌گوید امکان جایگزین کردن، وجود نداشته است: «ایتالیا به‌خاطر کرونا محدودیت‌های سرسختانه دارد. از مدت‌ها پیش آی‌دی‌‌کارت‌ها صادر شده بود و نمی‌توانستیم مربی جدید معرفی کنیم.» 
این برای نخستین بار نیست که زنان ورزشکار با خواست همسرشان از حضور در رویدادی بین‌المللی محروم می‌شوند. سال1393 این اتفاق برای نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال و 3سال بعد برای زهرا نعمتی قهرمان پارالمپیکی تیروکمان افتاد. سال1396 فراکسیون 17نفره زنان مجلس دهم، طرحی را برای اصلاح قانون گذرنامه دادند. ماده18 قانون گذرنامه می‌گوید زن شوهردار فقط با اجازه همسر می‌تواند صاحب گذرنامه و از کشور خارج شود. طرح قرار بود قانون را به‌طور مقطعی به نفع زنان نخبه اصلاح کند، اما مخالفت نمایندگان مرد این اجازه را نداد. پروانه مافی، یکی از نمایندگان مجلس دهم که پیگیر به نتیجه رسیدن این طرح بوده، می‌گوید: هم‌اکنون دولت می‌تواند قانونی برای مسئله خروج زنان نخبه از کشور مصوب کند: «این قانون یک تبعیض آشکار و ظلم عظیم علیه زنان است. ما به‌شدت پیگیر اصلاح قانون بودیم اما موفق نشدیم. هم‌اکنون هم مجلس یازدهم می‌تواند این طرح را مصوب کند و هم دولت می‌تواند در فرصتی که دارد برای گروه‌های سرآمد، قانونی وضع کند تا آنها مشکلی برای خروج از کشور نداشته باشند.» یکی از ایراداتی که زنان به طرح مجلس گرفته بودند این بود که چرا فقط قانون برای یک عده خاص اصلاح می‌شود. مافی می‌گوید: «برای اینکه زمان را از دست ندهیم، می‌توانیم مقطعی قانون را به نفع این زنان تغییر دهیم و در فرصت دیگری برای کل جامعه زنان، قانون بهتری وضع کنیم.» سؤال دیگر این است که وقتی طرح در مجلس دهم رأی نیاورد می‌تواند در مجلس یازدهم مصوب شود؟ نظر مافی مثبت است: «نمی‌شود محکم بگوییم که مجلس نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. ممکن است فضایی ایجاد شود و این اتفاق بیفتد.» به‌گفته مافی نمایندگان مرد برای اینکه همچنان خروج زنان از کشور از مسیر نظارت مردانه عبور کند، به طرح رأی ندادند. با این نگاه آیا دولتمردان حاضر می‌شوند قانونی را به‌نفع زنان تغییر دهند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید