• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124724
+
-

اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه‌ای برای احداث پارکینگ‌های عمومی زیرسطحی را تصویب کردند

پارکینگ‌های عمومی به زیر سطح شهر می‌روند

شورا
پارکینگ‌های عمومی به زیر سطح شهر می‌روند


کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران بودجه سال آینده شهرداری را « حدود 4درصد» کم و از حدود 50هزار میلیارد تومان به 48هزار میلیارد تومان رساند. 
روز سه‌شنبه پیش از دویست‌و‌هفتاد‌و‌سومین جلسه شورا، اعضای پارلمان شهری در جلسه هم‌اندیشی با موضوع تلفیق بودجه شرکت کردند و در آن ضمن بیان نظرات مختلف تصمیم گرفته شد که مباحث درآمدی بودجه در جلسه یکشنبه هفته آینده بررسی شود.
به‌گزارش همشهری، در 10سال اخیر بودجه شهرداری تهران از رقم 7هزارو748میلیارد تومان در سال1390 به رقم 47هزارو868میلیارد تومان (و ۲هزارو۲۷۴میلیارد تومان بودجه برای اجرای ۳۲طرح خاص) در لایحه بودجه سال1400 رسیده است؛ یعنی رقم نهایی لایحه به عدد حدود 50هزار میلیارد تومان رسید. لایحه بودجه سال1399 شهرداری تهران نیز 31هزار میلیارد تومان بود و مدیران شهری علت افزایش در سال آینده را بیشتر شدن مخارج اجرایی عنوان کردند. البته اگر بودجه سنواتی شهرداری ‌براساس رشد تورم سالانه و رقم افزایش قیمت دلار طی این 10سال بررسی شود، بودجه تهران‌1400 به‌صورت انقباضی تنظیم و کاهش داشته است.
رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «بودجه1400 منطقی بسته شده است. هم‌اکنون 70درصد بودجه نقدی شهرداری محقق‌شده که امیدواریم تا پایان سال 30درصد باقیمانده نیز محقق شود، اما مشکل ما در بودجه غیرنقد است. باید تهاتر اموال و زمین‌های شهرداری صورت گیرد که با توجه به تغییر زیاد قیمت‌ها جسارت بالایی می‌خواهد. از طرفی اختیارات شهرداران مناطق کم شده و اینکه باید به‌صورت متمرکز عمل کنند، سبب کندشدن روند تحقق بودجه غیرنقد شده است.»
محسن هاشمی رفسنجانی همچنین درباره تحقق بودجه افزود: «بخش زیادی از بودجه غیرنقد هم در حمل‌ونقل و عمران شهر و در فعالیت‌های جاری استفاده می‌شود ‌بدین‌گونه که به‌عنوان‌مثال در خرید اتوبوس گفته می‌شود 50درصد نقد و 50درصد مابقی‌ به‌صورت غیرنقد پرداخت می‌شود.»

آغاز نهضت پارکینگ‌‌سازی‌های زیرسطحی
بررسی طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی، نخستین دستور جلسه دیروز شورا بود.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این طرح یک‌فوریتی کمیسیون‌های شهرسازی گفت: «تهران، شهری خودرو‌محور است و تعداد قابل‌توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر‌چالش‌های شهر تبدیل شود و عملا بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها تبدیل به توقفگاه شده‌اند و تردد در آنها به‌سختی صورت می‌گیرد. ما موضوع این طرح را در چندین‌ماه گذشته موردبحث و بررسی قراردادیم، نگرانی برای پیدا‌کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.»
او با اشاره به تصمیمات گرفته‌شده در شورای پنجم برای رفع این معضل، افزود: «ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تأمین پارکینگ‌های محله‌ای اقدام کند. برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تأمین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفا در این حوزه هزینه کند.»
 او  با بیان اینکه امروز پارکینگ‌سازی‌ توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل‌توجهی برای خرید و فروش آن مطرح می‌شود، گفت: «اکنون هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ‌سازی‌ انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول‌مانده ازجمله فضاهای زیرسطحی را می‌تواند بالفعل کند. کشورهای توسعه‌یافته از فضاهای زیرسطحی برای تأمین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند.»
سالاری افزود: «این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قیدشده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه‌شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ‌سازی‌ در پایتخت فراهم کند. این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به‌عنوان یکی از پارادایم‌‌شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش‌افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر است.» یک‌فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

لزوم تعیین تکلیف 2معاونت 
دیروز نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بر لزوم تعیین تکلیف 2 معاونت بلاتکلیف و اساسنامه سازمان‌های شهرداری پیش از بررسی لایحه بودجه1400 تأکید کرد و پیشنهاد داد بررسی طرح‌ها و لوایح مقدم بر این 2لایحه به تعویق بیفتد. سیدحسن رسولی درباره پیشنهاد خود گفت: «آقای شهردار 2لایحه به شورای شهر ارسال کرده‌اند. یکی از این دو، لایحه ادغام 2معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی است که پس از تذکر منتهی به سؤال بنده و همکارانم به شورا ارسال‌شده است. لایحه دوم درباره عمل به تکلیف شهرداری تهران در ارائه اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران است. ما پیشنهادکنندگان از هیأت‌رئیسه و اعضای شورای شهر استدعا داریم با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود و اینکه بررسی این 2لایحه باید تا قبل از لایحه بودجه انجام شود، به این پیشنهاد رأی مثبت دهند تا با این اتفاق به تداوم تخلفات شهرداری در حوزه این 2معاونت که بلاتکلیف هستند، پایان دهیم.» پیشنهاد ادغام دو معاونت نیز با 14رأی موافق به‌تصویب رسید.

بازگشت آیین‌نامه شهر دوستدار سالمند به کمیسیون تخصصی
در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، بررسی لایحه شهرداری درخصوص «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» در دستور کار قرار گرفت. محمد سالاری در این خصوص گفت: «کلیات این دستورالعمل تعاریف را درخصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص‌شده است. جامعه هدف این طرح هم شهروندان ۶۰سال به بالا در مناطق ۲۲گانه تهران است. بازنشستگان و والدین کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه در اولویت هستند و کارت‎هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.»
در ادامه ناهید خداکرمی طی پیشنهادی گفت: «در این دستورالعمل بیشتر سالمندی موردتوجه قرارگرفته است تا خود سالمند. لذا پیشنهاد می‎کنم در بند ارتقای خدمات اجتماعی، عبارت بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده‌محور اضافه شود.»
سیدابراهیم امینی نیز در پیشنهادی افزوده‌شدن مواردی را به اهداف لایحه مطرح کرد و گفت: «ایجاد امکان مشورت با سالمندان برای ارائه بهتر خدمات به ایشان از طریق سرای محلات، حفظ شأن اجتماعی و احترام سالمندان، ایجاد مشارکت مدنی و اشتغال، حمایت اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی و متناسب‌کردن ساختمان‎های فضای بیرونی با شرایط سالمندان به اهداف این لایحه اضافه شود.»
در ادامه بررسی لایحه، مخالفت‌هایی صورت گرفت و پیشنهاد‌هایی ارائه شد و به همین منظور مواد 4‌تا‌8 لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون تخصصی بازگشت.


تذکرات و پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران

 احمد مسجدجامعی: نیمه‌کاره ماندن قدیمی‌ترین گذر فرهنگی 

امیدوارم شهرداری به نخستین پیاده‌راه تهران که در کنار تاسیسات فرهنگی-هنری و آموزشی مهم شهر ماست، توجه کند و در پایان همین دوره آن را به‌سامان برساند. در سال1387 قرار شد ضلع غربی فرهنگستان هنر به موازات خیابان ولیعصر یعنی خیابان برادران مظفر که تا خیابان انقلاب می‌رسد به گذر فرهنگی - هنری - گردشگری تبدیل شود. این نخستین گذر فرهنگی - هنری - گردشگری مصوب شورای شهر تهران است. زمانی که این کار آغاز شد با مصوبه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک پایتخت، تلاش شد این خیابان از ترددهای معمولی خالی و با سنگفرش خیابان، یک پیاده‌راه به طول نیم‌کیلومتر و عرض 14متر ایجاد شود. یک چادر بزرگ نیز روبه‌روی در ورودی فرهنگستان در خیابان برادران مظفر نصب شد که مدتی در اختیار تشکل‌های فرهنگ و نشر قرار گرفت تا به عرضه کتاب و کالاهای فرهنگی بپردازد. 
علاوه بر این، در سال 90 و 91 مجسمه‌هایی نیز در آن خیابان کار شد تا وجه هنری آن پررنگ شود. در آن محدوده علاوه بر سینما فلسطین، شاهد موزه فلسطین، خانه‌های تاریخی صبا، ساختمان وقفی آستانه حضرت عبدالعظیم، ساختمان قاجاریه، ساختمان فرهنگستان هنر و ساختمان‌های ارزشمند پهلوی اول و دوم هستیم. پیرامون این خیابان فضاهای فرهنگی زیاد است؛ به‌عنوان مثال سینما فلسطین کنار این خیابان است که محل برگزاری قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد است. 
متأسفانه از سال 91 و 92 تا‌کنون اتفاق جدیدی در این گذر نیفتاده است و سرمایه شهر هدر می‌رود.

مجید فراهانی: ایمن‌سازی‌ و تعیین‌تکلیف گودها 

متأسفانه در برخی محلات شهر شاهد وجود گودبرداری‌هایی برای ساخت‌وساز مجتمع‌های بزرگ‌مقیاس هستیم که پس از گودبرداری از سوی مالکان و مجریان به دلایل مختلفی رها شده‌ و زندگی شهروندان و کالبد شهر را در ابعاد مختلف تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. تاکنون درخصوص تعیین‌تکلیف این گود در صحن شورا از سوی اعضای محترم شورا تذکرات متعددی داده و نشست‌ها و بازدیدهای زیادی انجام شده است.

حجت نظری:  لزوم تعبیه درست مسیرهای دوچرخه‌سواری 

مشخصاً استفاده از مسیر پیاده‌رو برای مسیر دوچرخه یکی از مشکلاتی است که در راستای شعار انسان‌محوری سمت آن رفتیم. در برخی موارد برای محدود‌کردن تردد خودرو با سوخت فسیلی، مسیر پیاده را کوچک‌تر و از آن برای مسیر دوچرخه استفاده شده است.  در عین حال شاهد این هستیم که مسیرهای تعبیه‌شده برای تردد نابینایان عزیز که مناسب‌سازی شده بود، در مسیر دوچرخه قرار گرفته است.

زهرا صدراعظم‌نوری:   ایمنی مطالبه بر حق شهروندان است

باز هم شاهد حادثه سقوط یک شهروند جوان به داخل چاه بدون سرپوش در حاشیه بی‌نور بوستان نهج‌البلاغه بودیم که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی سریع شهروندان و ورود فوری نیروهای آتش‌نشان به محل نجات یافت. آیا بنا نیست سایه خطر سقوط در چاه یا برق‌گرفتی در اماکن عمومی به واسطه کم‌توجهی دستگاه‌های متولی روزی از سر شهر و شهروندان برچیده شود؟ هنوز هم چاه‌های آب و فاضلاب بدون درپوش و تیرهای چراغ برق و پروژکتورهای خالی از نور در شهر حادثه‌آفرینی می‌کنند.

سیدمحمود میرلوحی: ضرورت مهار گرانی‌ها در آستانه نوروز 

خدمات همکاران زحمتکش فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در ایام شیوع کرونا در جهت تامین اقلام موردنیاز شهروندان ارزنده بود و تاکنون 186همکار ما در شهروند به این بیماری منحوس مبتلا شده‌اند. شایسته است تلاش این بخش‌ها از سوی شهردار و وزیر صمت مورد توجه قرار گیرد تا در آستانه نوروز سال1400 مهار گرانی باتلاش بیشتر ممکن شود.

محمد علیخانی: اختلاف‌نظر درباره پایانه جدید شرق 

با وجود برگزاری جلسات متعدد درخصوص رفع مشکلات و ادامه عملیات اجرایی پروژه پایانه جدید شرق تهران تاکنون نه‌تنها هیچ‌گونه اتفاق جدیدی رخ نداده، بلکه حتی در تخصیص اعتبار لازم برای اتمام و بهره‌برداری از فاز اول این پروژه تا پایان دوره پنجم مدیریت شهری نیز اقدام مؤثری به چشم نمی‌خورد. بهره‌برداری مناسب از این پروژه باعث رشد و بالا رفتن استانداردهای شهری در شرق تهران می‌شود، اما متأسفانه هنوز در میان مدیران ارشد شهرداری در مورد ادامه دادن یا رها کردن پروژه اختلاف‌نظر وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید